Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågan är dock hur man ska se på det idag, när vi väger in miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Myten att man tjänar speciellt mycket elförbrukning på att byta till nyare maskiner är det väl inte många som går på idag.
Om man nu inte har extremt gamla grejer hemma..

Och vad tycker kunderna? En nära vän bytte ut sitt nästan 30år gamla elektrolux skåp mot ett helt nytt för kanske 8 år sedan. Efter 5år gick det sönder, det var ingen ide att laga.
Idag har de ett Siemens-skåp.

Elektrolux har.som jag känner en betydligt lägre status på marknaden idag. Folk som vill handla kvalitet köper tex tyska fabrikat, Bosch/Siemens, Miele osv.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågan är dock hur man ska se på det idag, när vi väger in miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Myten att man tjänar speciellt mycket elförbrukning på att byta till nyare maskiner är det väl inte många som går på idag.
Om man nu inte har extremt gamla grejer hemma..

Och vad tycker kunderna? En nära vän bytte ut sitt nästan 30år gamla elektrolux skåp mot ett helt nytt för kanske 8 år sedan. Efter 5år gick det sönder, det var ingen ide att laga.
Idag har de ett Siemens-skåp.

Elektrolux har.som jag känner en betydligt lägre status på marknaden idag. Folk som vill handla kvalitet köper tex tyska fabrikat, Bosch/Siemens, Miele osv.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågan är dock hur man ska se på det idag, när vi väger in miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Myten att man tjänar speciellt mycket elförbrukning på att byta till nyare maskiner är det väl inte många som går på idag.
Om man nu inte har extremt gamla grejer hemma..

Och vad tycker kunderna? En nära vän bytte ut sitt nästan 30år gamla elektrolux skåp mot ett helt nytt för kanske 8 år sedan. Efter 5år gick det sönder, det var ingen ide att laga.
Idag har de ett Siemens-skåp.

Elektrolux har.som jag känner en betydligt lägre status på marknaden idag. Folk som vill handla kvalitet köper tex tyska fabrikat, Bosch/Siemens, Miele osv.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågan är dock hur man ska se på det idag, när vi väger in miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Myten att man tjänar speciellt mycket elförbrukning på att byta till nyare maskiner är det väl inte många som går på idag.
Om man nu inte har extremt gamla grejer hemma..

Och vad tycker kunderna? En nära vän bytte ut sitt nästan 30år gamla elektrolux skåp mot ett helt nytt för kanske 8 år sedan. Efter 5år gick det sönder, det var ingen ide att laga.
Idag har de ett Siemens-skåp.

Elektrolux har.som jag känner en betydligt lägre status på marknaden idag. Folk som vill handla kvalitet köper tex tyska fabrikat, Bosch/Siemens, Miele osv.
Ja, varje tillverkare siktar mot en viss målgrupp, ibland har de olika varumärken riktade till olika grupper. Som B&D och deWalt, samma koncern men olika målgrupper - och naturligtvis olika pris och kvalitet. Det är bara att välja vilket segment man tillhör. Dumt att köpa en dewalt om du använder den 3 gånger per år, och troligen dumt att köpa b&d om du är yrkesman. Men visst är det trist när ett märke man känt som kvalitet går över till att vara ett lågprismärke. Desto roligare när företag går åt andra hållet, som många japanska elektroniktillverkare. Men till slut är det vi konsumenter som väljer vad som ska vara kvar på marknaden.
 
Jo du har så rätt.
Det kan dock vara svårt som konsument att veta när varumärken har bytt målgrupp.

Det går att leva på rykten å tradition ett tag men sedan kommet verkligheten ikapp.
 
  • Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
H HMJ1 skrev:
Du har alltså ingen egen erfarenhet? Vet du hur många produkter Elux säljer? Marknadsandel?
Att dissa produkter utifrån vilket land de tillverkas ii tyder bara på stor okunskap.
Råd & Rön är det största oberoende konsument rådgivnings organenSverige och testar fortlöpande konsumentprodukter.
Du verkar inte ha läst alls vad jag skrev.
Jo jag vet, har en hel trave Råd&Rön här hemma.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle säga att det är nästan omöjligt, eftersom alla märken är bra på olika saker...
Bahco sålde väl skiftnycklar och fasta nycklar tillverkade i Argentina redan på 1960-talet.
Seat och Golf är samma bil, fast det kan skilja på viktiga detaljer som man inte kan se med egna ögon, som ljudisolering, sätesvärme, storlek på generator, rostbehandling och annat som gör bilen billigare och som man i Spanien inte vill (eller behöver) betala för.
Jag bryr mig inte så mycket om ursprungsland, men köper hellre en vara som tillverkas i stort antal för flera olika marknader, eftersom tillverkaren då inte vill få in reklamationer för det skulle kunna sänka hela företaget. När det gäller elektriska prylar har elsäkerheten blivit sämre sedan EU och Kina kom in i bilden, men under ett svenskt namn borde för skams skull kollen vara bättre. När det gäller kylskåp och spisar sker väl ingen tillverkning alls i Västeuropa längre, bara i Östeuropa. Många västeuropeiska bilar tillverkas i Östeuropa, både KIA och VW har fabriker i Slovakien. Varumärket Cylinda ägs av Gorenje i Slovenien. Det är därför en tvättmaskin kostar lika mycket idag som 1980! Bilsäten och bildäck har blivit en jätteindustri i Rumänien.

Det var Olof Palme som jagade ut våra bästa företag från Sverige, och på den vägen är det fortfarande. EU satte spiken i kistan om man så vill, men utbudet och mångfalden av varor är idag svindlande. År 1980 fanns knappast badrumsskåp att köpa, bara ett litet tunt plåtskåp med två skjutdörrar av spegelglas, made in Småland.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Förresten, EU har bestämt, som vanligt långt över huvudet på medborgarna, att det inte behövs någon ursprungsmärkning med tillverkare eller ursprungsland längre. Man kan fråga sig varför! Glädjande nog finns det många som anger ursprunget fortfarande, troligen för att folk inte vill köpa grisen i säclen, och försäljningen dalade.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Jag som jobbar på Bauhaus kan ju ärligt säga att jag aldrig sett nått som "satts i system".

Som många tidigare har sagt här är det tyvärr så att du har missförstått att de flesta märken enkelt sagt är är importföretag. OEM som det så fint heter är övervägande.

Fråga oss gärna efter svensktillverkat när du är inne, det finns i möbler från Svedbergs/Björbo osv.
Men elektronik lär det tyvärr finnas nästan noll på den fronten. :thinking:
 
S star_daddy skrev:
När det gäller kylskåp och spisar sker väl ingen tillverkning alls i Västeuropa längre, bara i Östeuropa. Många västeuropeiska bilar tillverkas i Östeuropa, både KIA och VW har fabriker i Slovakien. Varumärket Cylinda ägs av Gorenje i Slovenien.
Vad jag vet, iaf för några få år sedan så utvecklas det en el del vitvaror i både Sverige och Tyskland. Men typ inga tillverkas i Sverige idag och bara mer påkostade maskiner tillverkas i Tyskland.

Kollar man testresultat för Asko/Cylinda på senare år samt känner folk i rep/service ledet så verkar de ha tappat allt vad de stor för tidigare.

Min Cylinda FT46 som säkert är 20år gammal och går ofta med 4 barn här hemma går fortfarande som tåget.
Snacka om kvalitetsmaskin.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad jag vet, iaf för några få år sedan så utvecklas det en el del vitvaror i både Sverige och Tyskland. Men typ inga tillverkas i Sverige idag och bara mer påkostade maskiner tillverkas i Tyskland.

Kollar man testresultat för Asko/Cylinda på senare år samt känner folk i rep/service ledet så verkar de ha tappat allt vad de stor för tidigare.

Min Cylinda FT46 som säkert är 20år gammal och går ofta med 4 barn här hemma går fortfarande som tåget.
Snacka om kvalitetsmaskin.
Just det där är ju jävligt tragiskt men tyvärr är det ju vi "snåla konsumenter" som lett till att det blivit såhär.

I vårt förra hus gjorde vi en budgetrenovering av det gamla köket och då köpte jag en Cylinda diskmaskin (har för mig att den kostade 3500:- eller liknande) och den pajade efter 13 månader, alltså en månad efter att garantin gått ut. Ibland är det dyrt att köpa billigt.

I nuvarande huset satt det en Miele diskmaskin som hade bortåt 20 år på nacken när den pajade och om det inte vore för att jag inte hittade rätt reservdel så hade den fått fortsätta tjänstgöra. Likadant så har vi en Miele tvättmaskin i tvättstugan som också är åtminstone 20 år och som fortfarande tuffar och går.

Det känns som att det mest är av lägre kvalitet idag i jakt på lägre tillverkningspris och avancerade funktioner.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Det känns som att det mest är av lägre kvalitet idag i jakt på lägre tillverkningspris och avancerade funktioner.
Det beror på företagen blir bättre och bättre på "planned obsolescence", dvs att de är designade att gå sönder så fort som möjligt efter att garantitiden gått ut.

Lägre pris och nya funktioner är bara något de lockar med för att få dig att gilla läget...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det beror på företagen blir bättre och bättre på "planned obsolescence", dvs att de är designade att gå sönder så fort som möjligt efter att garantitiden gått ut.

Lägre pris och nya funktioner är bara något de lockar med för att få dig att gilla läget...
Jag vet inte, det känns lite som en konspirationsteori. Snarare tror jag att det handlar om jakten på pengar vilket leder till att man minskar mängden material eller använder ett billigare material än tidigare. Det och den ständiga hetsen över nya funktioner eller flashiga displayer.

Jag brukar tänka på bilar. Har en hyfsat ny Volvo som topplockspackningen gick på för några månader sedan vilket resulterade i ca 30 000:- för reparationen. Hade motsvarande hänt en Volvo 240 hade det givetvis varit betydligt billigare även om själva materialet antagligen inte är extremt stor skillnad på. Problemet är att den nya bilen har massor med mer funktioner, och prylar vilka behöver tas hänsyn till när något går sönder.

Fler funktioner=fler potentiella problem.
 
M Maledictus skrev:
Jag vet inte, det känns lite som en konspirationsteori. Snarare tror jag att det handlar om jakten på pengar
Det var ju exakt det jag sade... Hur får man folk att handla nytt? Inte genom att göra saker som håller för alltid...
 
M Maledictus skrev:
Just det där är ju jävligt tragiskt men tyvärr är det ju vi "snåla konsumenter" som lett till att det blivit såhär.

I vårt förra hus gjorde vi en budgetrenovering av det gamla köket och då köpte jag en Cylinda diskmaskin (har för mig att den kostade 3500:- eller liknande) och den pajade efter 13 månader, alltså en månad efter att garantin gått ut. Ibland är det dyrt att köpa .
Fast jag tror att många faktiskt känner sig lite lurade.
Många visste tidigare om varumärken som historiskt bara har tillverkat kvalitetsmaskiner.
Tidigare gjorde man oftast en bra affär om man höll sig till välrenommerade fabrikat.
(även om enstaka missar alltid har gjorts)

När sedan namnkunniga tillverkare började tillverka billigare maskiner med sämre kvalitet trodde nog många i början att de var billigare eftersom tillverkningstejnologin gått framåt.

Lärdomen många drog var att idag tillverkas allt för kort livslängd. "Varför betala mer?".

Om folk visste eller fick garantier för att en dyrare maskin faktiskt höll bättre så skulle betydligt fler köpa dyra maskiner.

Idag är nog många misstänksamma och tycker kanske att det är en chansning att köpa dyrt. Köper man en billigare frys så han man iag inte förlorat så mycket när den går sönder.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det beror på företagen blir bättre och bättre på "planned obsolescence", dvs att de är designade att gå sönder så fort som möjligt efter att garantitiden gått ut.

Lägre pris och nya funktioner är bara något de lockar med för att få dig att gilla läget...
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad jag vet, iaf för några få år sedan så utvecklas det en el del vitvaror i både Sverige och Tyskland. Men typ inga tillverkas i Sverige idag och bara mer påkostade maskiner tillverkas i Tyskland.

Kollar man testresultat för Asko/Cylinda på senare år samt känner folk i rep/service ledet så verkar de ha tappat allt vad de stor för tidigare.

Min Cylinda FT46 som säkert är 20år gammal och går ofta med 4 barn här hemma går fortfarande som tåget.
Snacka om kvalitetsmaskin.
Att tro att en stor koncern på allvar sitter och planerar för att kvaliteten ska bli sämre och produkterna dåliga är en skröna. Vilket företag skulle överleva tror ni? Electrolux har infört förlängd garanti i vissa delar av världen. Idag har kunderna större krav än på 80 talet. Det skall vara connectivity dvs wifi på allt. Tv kamera i ugnen etc etc. självklart går saker och ting sönder. Händer alla märken. Jag jan garantera att en AEG maskin tillverkad i Italien har samma kvalitet som när den tillverkades i Tyskland.
I Sverige tillverkas en stor del av Elux professional tvätt och storköksmaskiner. Titta på bilindustrin. Tillverkas alla Audibilar i Tyskland ? Volvo i Sverige ?
Nej och inte har de blivit sämre för det.
Kvalitet förknippat med Sverige är gammaldags och det går inte längre att bygga stora fabriker här då varorna skulle bli orimligt dyra.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var ju exakt det jag sade... Hur får man folk att handla nytt? Inte genom att göra saker som håller för alltid...
Nja, det skulle jag inte säga.

Du menar att man designar en produkt med målet att den ska gå sönder fort. Jag menar att den går sönder fort som ett resultat av billig tillverkning i form av materialval och/eller avancerad design, inte att tillverkaren medvetet försöker sälja produkter som ska gå sönder fort.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast jag tror att många faktiskt känner sig lite lurade.
Många visste tidigare om varumärken som historiskt bara har tillverkat kvalitetsmaskiner.
Tidigare gjorde man oftast en bra affär om man höll sig till välrenommerade fabrikat.
(även om enstaka missar alltid har gjorts)

När sedan namnkunniga tillverkare började tillverka billigare maskiner med sämre kvalitet trodde nog många i början att de var billigare eftersom tillverkningstejnologin gått framåt.

Lärdomen många drog var att idag tillverkas allt för kort livslängd. "Varför betala mer?".

Om folk visste eller fick garantier för att en dyrare maskin faktiskt höll bättre så skulle betydligt fler köpa dyra maskiner.

Idag är nog många misstänksamma och tycker kanske att det är en chansning att köpa dyrt. Köper man en billigare frys så han man iag inte förlorat så mycket när den går sönder.
Ja, det där resonemanget köper jag!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.