Det ser ju mer ut som ett mailsvar än som en riktig offert, frågan är vad man avtalat om, även muntliga avtal är giltiga.

Då jag tror mer på att få ett bra gjort arbete än att spara på sista kronan så tror jag mer på löpande räkning, men veta materialpåslag och få ett hum om tidsåtgång. Då blir det heller inget tjafs om man vill få det gjort på annat sätt än vad hantverkaren tänkt.

Är det nåt som är väldigt enkelt specbart så funkar ju fast pris, måla om en friggebod där man vet allt virke är fräsht, eller lägga om en plattgång i trädgården. Men bygga ett kök på fast pris. Undrar om man verkligen blir nöjd med alla lösningar som görs då, såsom hantverkarn tycker är OK, eftersom man inte kan speca så detaljerat. Men iofs är jag rätt petig med hur saker ska utformas.
 
  • Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Du pratar väl lite bakvänt?
"Kunden känner sig också lurad och behöver driva en process för att få rätt."

Nej, kunden bestrider - sedan måste företaget "driva en process för att få rätt."

Hur de resonerade? De fick höra att offerten var för ett komplett färdigt kök.
Två summor en för material, en för arbete. *end-of-story*
Min poäng var inte att ge en korrekt bild av vem som lämnar brevet till tingsrätten, du förstod säkert poängen i mitt inlägg ändå. Gången är säkert som du beskriver det, kunden beskriver och företaget driver det vidare. I slutänden hamnar båda i tinget vilket är helt onödigt, dessutom är det en risk för båda parter oavsett vem som startade processen. En risk för företaget att inte få betalt, en risk för kunden att även betala rättegångskostnader etc, utöver det högre priset.
 
Redigerat:
Kanske är väldigt uträknat som som de skrivit. Att det kanske skulle kunna tolkas så som hantverkaren menar, och kunden vågar därför inte dra det hela vägen. Efter lite press så går kunden med på hälften och så har man en extra slant i kassan.
 
  • Gilla
Husare17
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Kanske är väldigt uträknat som som de skrivit. Att det kanske skulle kunna tolkas så som hantverkaren menar, och kunden vågar därför inte dra det hela vägen. Efter lite press så går kunden med på hälften och så har man en extra slant i kassan.
Precis, kan va utstuderat av hantverkaren.
Som konsument kan det inte vara rimligt att förstå att ytterligare material än det som är specat i priset skulle tillkomma då det absolut inte har framgått tydligt.
 
  • Gilla
Husare17
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min poäng var inte att ge en korrekt bild av vem som lämnar brevet till tingsrätten, du förstod säkert poängen i mitt inlägg ändå. Gången är säkert som du beskriver det, kunden beskriver och företaget driver det vidare. I slutänden hamnar båda i tinget vilket är helt onödigt, dessutom är det en risk för båda parter oavsett vem som startade processen. En risk för företaget att inte få betalt, en risk för kunden att även betala rättegångskostnader etc, utöver det högre priset.
Men i detta fall är det nog viktigt att vara korrekt, finns läsare som inte riktigt vet all formalia.
Kunden behöver inte göra nånting alls efter att man bestrider.
Vad som händer i ett senare skede, om de behöver gå genom en process eller inte så driver det de inte.
 
M Mortsken skrev:
Kanske är väldigt uträknat som som de skrivit. Att det kanske skulle kunna tolkas så som hantverkaren menar, och kunden vågar därför inte dra det hela vägen. Efter lite press så går kunden med på hälften och så har man en extra slant i kassan.
GARANTERAT inte.

Det handlar bara om okunskap i hur man formulerar en korrekt offert och antagligen en oförmåga att förstå vad konsekvensen blir. Vi har sett många många exempel på detta här på forumet genom åren.

Att någon medvetet skulle skriva en dålig offert på just detta sätt, tror jag inte på alls. Vill du leta efter medvetet dribbel i offerterna, kolla hur det brukar se ut när företag offererar markarbeten/grundläggning - där uttrycker man sig alltid som att det man offererar räcker, trots att man vet att det inte gör det.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Spekulerar fritt här, men kan det vara så att första offerten på 150.000kr var inklusive allt material och när den offerten nekades så ändrade hantverkaren texten i offerten från ”inkl. material” till ”exkl. material” och sänkte summan för ”material, hyra maskiner samt resor” till 29.000kr?

Vore ju också kul att få se exakt vad som är upptaget i fakturan för dessa 63.000kr? Har han köpt lampor, uttag, dimmers, kakel, vattenledningar osv. så kan det ju komma upp i de priset...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Husare17 skrev:
Se offert. Vid fakturering tillkom nästan 63.000 i olika materialkostnader, el/vvs/spån/skruv osv. Vi bestrider såklart, men han är kaxig och säger att material i offert endast gäller snickerier. Jorå, det borde vi ju absolut förstått, framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150.000...

Vi tycker att offerten tydligt visar en uppdelning av arbete och material längst ner. Varför skriver man så klantigt om det inte är så man menar? Vi lär ju inte vara de förstaspm sedan reagerar. Detta gäller ett mindre kök.[bild]
Så montering av blandare, avlopp, diskmaskin, inbärning av vitvaror. Hur är det med montage av bänkskiva och fogning, läckageskydd i didkbänkskåp? Sjukt dåligt specat. Vad har ni kommit överens om egentligen. Här vill jag påstå att även ni som beställare borde krävt tydligt vad ingår inte i komplett färdigt kök.

Lycka till. Men jag vill påstå att ni som beställare inte ska vara helt självsäkra.
 
  • Gilla
MPinje och 3 till
  • Laddar…
Material är spexat på sista raden och upphäver därmed rader ovanför, material är inräknat i offert och kan avvika med som högst 15% förutsatt att inga ändringar eller kompletteringar gjorts av er i efterhand .... har haft min beskärda del av lika och vunnit alla slag , konsumenlagen är tydlig i detta ....
 
  • Gilla
Husare17 och 3 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Offerterna är så dåliga att det är pinsamt. Visst flera har rätt i att har man sett dessa fakturor så går de utläsa ganska många poster som troligtvis tillkommer.

Grunden är väl att man vill inte ha några tillkommande arbeten snickaren är så puckad att han inte klargör detta, det borde gå och uppskatta saker bättre annars lägga på ett större riskpåslag. Jag tycker du gör rätt att du bestrider detta. Sätt de på plats!
Det som framstår tråkigt i mina ögon, är att den här typen av offerter inte är helt ovanliga. Tyvärr.. tvärtom, rätt så vanliga. Om man nu är lite konspiratoriskt lagd så tänker man kanske rent av att det finns något lurt i det hela.. vill man inte vara tydlig i offereringen, och vill man salta på efterhand..
I detta fall säger någon att både arbetstid och material verkar rätt överdimensionerad.. Ja, vem vet utifrån den info som framkommer dvs.. bla.bla..
.. och ville man då av någon anledning inte förtydliga sig tillräckligt på förhand..? Orimligt, men när man ser dessa exempel gång på gång så börjar man ju undra hur dessa skribenter tänker egentligen. En annan sak är sedan att KtjL är skriven på sådant vis att den skyddar den svagare parten som tydligen är konsumenten. Således helt oavsett hur hantverkare/entreprenören kan tänkas anse "borde ha framgått" så kan det visa sig vara ointressant.. för det åligger hantverkaren/entreprenören att vara så tydlig att den part som inte har samma förutsättningar att "begripa" - i detta fall beställaren/konsumenten - kan fatta sitt beslut om uppdragets kostnader på rimligt förtydliga underlag. Står det som det gjort här.. så finns tydliga tveksamheter som rätten kommer att beakta; som talar för att entreprenören inte har helt rätt.. tvärtom. Men många beställare/konsumenter är inte helt pigga på att dra ärenden i långbänk. Så tja..
Men tänk om.. Visst framstår det som att konsumenten här har ett case, rätt så starkt också. Och detta helt oavsett vad konsumenten än "borde ha begripit".. uppenbarligen enligt hantverkarens syn, som insisterar.
 
H Husare17 skrev:
Enligt konsumentrådgivningen, så brukar det bli inkasso (som vi sedan bestrider), sedan kronofogden (som vi bestrider), sedan rättsligt (1-2 år bort). Bollen ligger hela tiden hos hantverkaren.
Man får inte ta en tvistig/bestriden fordran till KFM.
 
H Husare17 skrev:
Se offert. Vid fakturering tillkom nästan 63.000 i olika materialkostnader, el/vvs/spån/skruv osv. Vi bestrider såklart, men han är kaxig och säger att material i offert endast gäller snickerier. Jorå, det borde vi ju absolut förstått, framför allt när vi inte var nöjda med den första offerten på 150.000...

Vi tycker att offerten tydligt visar en uppdelning av arbete och material längst ner. Varför skriver man så klantigt om det inte är så man menar? Vi lär ju inte vara de förstaspm sedan reagerar. Detta gäller ett mindre kök.[bild]
Jag tolkar det som solklart att material ingår INTE på dom rader där det står exkl material. Det material som ingår på dom andra raderna är offererat till 29.000kr inkl moms. Jag tycker det är hur tydligt som helst i mina ögon.
 
  • Gilla
M3rLiN_74 och 8 till
  • Laddar…
H Husare17 skrev:
Exakt. Så totalt 100.000 i materialkostnader vill han ha För montering av ett mindre kök där allt så som spottar osv ingår...
Räknar man på arbetskostnader blir det nästa 4 manveckor....
P Pin skrev:
Och lika mycket för arbetet. Tog det 150 timmar (baserat på timkostnad för extraarbete)?
Arbetskostnad enl offert 114K inkl moms.
Detta räknat på i offerten angiven timkostnad 592:-/h tyder på nästan 4 manveckors jobb?
Kan det vara möjligt?
 
H Husare17 skrev:
Samtliga grannar tolkade offerten på samma sätt som vi. Att han först lägger ihop allt arbete exl material, och sedan material som egen rad/ett tillägg.
114000:- -30% ROT + 29000:- = 108 800:- Konstigare är det inte. Sen max 15% tillkommande utan avtal. Så summan kan aldrig bli mer än 125 120:-
 
MathiasS MathiasS skrev:
En oerhört klantigt formulerad offert som bara ställer till problem för alla inblandade. Om det som förklaring till 29000kr-raden stått "poster markerade med exkl mtrl ingår ej i offerten och debiteras köparen separat" så hade saken varit biff. Säljaren har inte torrt på fötterna och riskerar att få betala ur egen ficka. Kunden känner sig också lurad och behöver driva en process för att få rätt.

Jag har lite svårt att se hur det kan kosta 63000 i material för de poster som markerats som exkluderade? Eller ska detta förstås som att det tillkommande priset för material är 34kkr?

Jag blir också lite nyfiken på hur ni själva resonerade när det står "exkl material" på dessa rader, även om det inte riktigt hör hit.
Jag resonerar som så här:

Offerten på arbetet exkluderar materialkostnader för de momenten.
Materialet är sen summerat som egen post längst ner. Jag skulle inte (heller) förvänta mig ytterligare materialkostnader utöver de uppskattade 29 000.

I övrigt instämmer jag tillfullo med din första mening.
 
  • Gilla
Lönnan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.