Men vafan. Det var inte en sån här uppdatering jag ville ha :(

Hus är kul..... Hus är kul... Hus är kul...

Har ju själv fått skynda på en del renoveringar och det är ju alltid en sur känsla även om det blir bra efteråt. Nu senast är det nytt ventilationsaggregat... 53.000.
Takbytet tänkte jag göra om 5 år om allt går enligt plan (hör hur huset skrattar åt mig)

Ha mod! Skickar lite mentala styrkekramar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag håller tummarna att den takfirma vara offert jag gillade förra året har tid att fixa rätt snart, eller i alla fall provisoriskt. Pengar till renovering är slut efter ett takbyte (åtminstone närmsta året), men jag får vara nöjd att det är möjligt, väldigt jobbigt om problemet fanns och inga pengar att lösa det med.
Så, försiktigt optimistisk ändå! :)
 
Så jäkla surt och tråkigt.
Kolla även så att den där parksliden spridit sig ännu värre.
Ha läst någonstans att glyfosat ska vara det enda möjliga för att ta för på skiten.
Försök inte gräva bort den, blir bara värre.
Lycka till med allt..
 
P Pappa1986 skrev:
Så jäkla surt och tråkigt.
Kolla även så att den där parksliden spridit sig ännu värre.
Ha läst någonstans att glyfosat ska vara det enda möjliga för att ta för på skiten.
Försök inte gräva bort den, blir bara värre.
Lycka till med allt..
Den växer som i en rabatt utanför huset, jag låter den vara nu - den verkar bli arg när man grejar med den. Jag planerar faktiskt att gräva upp den, men det blir när hela framsidan grusas och då får det bli djupt.
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, riktigt jäkla tråkigt. Lycka till med både tak och rabatter
 
Nu börjar saker ordna upp sig! Jag har fixat med banken och takfirman senaste veckorna och nu är allt klart med delfinansiering av takbyte och takfirman kör igång om ca 2 v. Det kommer bli stor skillnad på huset, när taket riktas upp en smula. I övrigt blir det tvåkupigt tegel och nu ska jag bara välja färg på plåt. Skorstenarna ska Äntligen få annan färg än rosa/babyblått :).

uppdatering kommer, före o efterbilder!
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Nu börjar saker ordna upp sig! Jag har fixat med banken och takfirman senaste veckorna och nu är allt klart med delfinansiering av takbyte och takfirman kör igång om ca 2 v. Det kommer bli stor skillnad på huset, när taket riktas upp en smula. I övrigt blir det tvåkupigt tegel och nu ska jag bara välja färg på plåt. Skorstenarna ska Äntligen få annan färg än rosa/babyblått :).

uppdatering kommer, före o efterbilder!
ÅH. SÅ skönt att höra. Har tänkt på dig. Det där med hus är glädje och förtvivlan. Skönt du är tillbaka på hoppets sida igen. nu kommer allt lösa sig :)
 
  • Gilla
HLen och 2 till
  • Laddar…
När jag kom hem från jobbet var ställning uppbyggd på tre sidor av huset, så imorgon gissar jag att de gamla pannorna åker av. Det är lite tråkigt, jag hade gärna tagit av en del av de i bäst skick och sparat för framtida behov men det finns inte tid till det om jag ville hinna få det omlagt i år. Det var mörkt när jag kom hem, så imorgon ska jag flexa lite och se till att få bilder!
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
När jag kom hem i tisdags kväll så var halva taket av med pannor, ny papp och läkt klar. Efter det har det regnat/snöat så inget har hänt. MEN, takläggarna har försiktigt tagit ned det gamla teglet och staplat det på gräset. Förmodligen då de inte vågade ta in container nära huset då lerjorden kan vara sank. Så jag vad att de skulle låta teglet vara kvar till mig, istället för att kasta: vilket de gjorde. Nu har jag börjar flytta på det till lastpallar utanför ladan, jag kan komma på massor med grejer man kan göra med gammalt tegel, bortsett från möjligheten att ha på utbyggnad och veranda. 9 av 10 pannor är i mycket gott skick, helt fantastiskt med tanke på att de är minst 60 år gamla, tegelbruket de kommer ifrån brann upp 1959. Om nån som läser behöver lite extra taktegel för att komplettera ett äldre tak, är det bara att höra av sig. Jag ger gärna bort till den som har möjligheten att mer långsamt och hållbart göra iordning sitt tak.

Gamla takpannor i tegel staplade på gräsmark, i gott skick och minst 60 år gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal takpanna med tillverkarens namnstämpel och året 1959 markerat på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar med gamla taktegelpannor på gräsmark bredvid en skottkärra, mot en bakgrund av ett gult hus och trädgårdsdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bichonen och 8 till
  • Laddar…
Så ikväll kom jag från jobbet sent, vid 19.00 tiden och andra halvan av taket är av med tegel, ny papp på och läkt. Men, det är denna halva som behöver riktas och här känner jag min bygg-okunskap är ett hinder. Jag tänkte att man gör iordning undertaket, men kanske snarare jobbar med läkten för att få det lite mer rakt o fint? Jag har oavsett skickat sms till arbetsledaren för att få koll på hur undertaket såg ut. Bifogar bild på ett litet område där de haft rännan för tegel och därför lyft bort ett par pannor; innan ny papp kom på. Har nån input/kunskap är jag tacksam!
Del av tak med borttagna takpannor, synligt undertak och nya läktbrädor under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat tak med borttaget tegel, nytt takpapp och läktbredvid befintliga gamla tegelpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror säkert att dina takbyggare har koll på det där. :)

Syns att det var dags för takbyte iaf.
 
Appendix Appendix skrev:
Jag tror säkert att dina takbyggare har koll på det där. :)

Syns att det var dags för takbyte iaf.
De hade full koll, fick bilder i morse och undertaket var i stort sett fint. Så jag släpper till proffsen :)
Skadat undertak med synliga träbjälkar och spår efter fukt, sett från ett fönster, bredvid en tegeltakskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undertak med träreglar och Vittinge-takskivor på ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undertak av trä på en byggarbetsplats med synliga verktyg och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nylagt undertak på en byggnadsställning, med träribbor klara för takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
Det lustiga var att jag fick en bra känsla runt företaget när de hade staplat teglet så där när de inte kommit åt att kasta.
Då känns det som några som är ute efter att göra ett bra jobb. Brukar vara de där små detaljerna....

Och det ser ju bra ut på senaste bilderna med :)
Ska bli kul se slutresultatet.
Kul med nytt och helt tak sen!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Det gamla taket ser förvånansvärt fint ut. Tänker framförallt nertill vid takfoten där allt inträngande vatten samlas i böset och bildar en fuktig rötalstrande massa. Takbrädor och takfot borde vara uppruttna många ggr om. Eftersom de inte är det så kan man dra två rimliga slutatser:
1) Virkeskvaliteten var mkt god.
2) Det har inte läckt in nämnvärt med vatten under pannorna, så pannor och utförandet och precision av läggningen måste varit väldigt god.

Det påstås generellt att en hel del vatten tränger in under ett tegeltak. Ett påstående som uppenbarligen inte är sant rent generellt. Gissningsvis gäller det gamla enkupiga pannor där pannorna är skeva och ojämna så att det inte går att lägga dem tätt och stabilt. Kan dessutom tänka mig att dåliga täckningar vid skorsten och nock också har stor betydelse. Samt det uppenbara i dåligt underhåll.

Tegelpannor som överlevt de första 60 åren bör ha ett oändligt liv kvar. Alla pannor av sämre kvalitet är ganska säkert bortrationaliserade av naturen efter 60 år.
 
Jag tycker också det ser jättefint ut under tegel, det är klart: det känns säkrare nu med papp under teglet men det har hållt bra. Och nu är det nya klart, det är fint men ser så nytt ut. Det kommer ju att ge sig om några år när nya teglet fått lite patina. Eftersom jag inte ville byta det fina undertaket är det lite glipor när man samtidigt fått taket något mer rakt även om det inte var möjligt att göra taket allt för rakt då det skulle skurit sig helt mot övriga oräta vinklar. Men, jag gillar slutresultatet och är nöjd!

Gult hus med nytt rött tegeltak, vita fönsterknutar och tillhörande gamla taktegel samlade på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat tegeltak på ett gult hus med en viss ojämnhet i taklinjen som ger karaktär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gavel på hus med nytt tak under uppbyggnad, gult trämaterial på väggarna och vita fönsterkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hjortmark och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.