S SueCia skrev:
Det här är avhandlat så många gånger att jag börjar lessna ur... det är bara du och andra oseriösa hantverkare som hittar någon som helst verklig tillämpning av grossistlistan. Alla seriösa hantverkare kör inpris * 1.25 ish :)
Vad är inpris i TS fall ?
Jag är inte hantverkare, men jag har för mig du är det?
Om en prislista inte har någon verklig tillämpning kanske den ska skrotas, eller anpassas till verkligheten?

MathiasS MathiasS skrev:
....men det verkar viktigt att bestämma sig för att antingen:

1. Angripa priset på tillkommande material ELLER
2. Hävda att material ingår enligt offert.

Möjligen kan man börja med 2 och fortsätta med 1 om 2 fallerar.
Jag förstår inte hur det skulle kunna vara så att ALLT material ingår när det står att det är exklusive material på flera poster, men däremot är det rimligt att kräva en fullständig spec på allt material för att säkra att det som tillkommit BARA är det som exkluderats i offerten? Om det därefter visar sig att de tagit med material som borde ingått är det väl rimligt att försöka reglera... Att angripa priset på materialet om man inte frågat vilket pris som gäller känns som konstigt. Om jag beställer en kaffe utan att fråga och den kostar 80 spänn är det väl bara att betala. Hade kaffet kostat 1000 hade det kunnat vara orimligt. Prislistorna är inte helt orimliga, bara j-ligt dyra.

P Pin skrev:
Om en prislista inte har någon verklig tillämpning kanske den ska skrotas, eller anpassas till verkligheten?
Priserna har avhandlats 100 gånger men likafullt är det jättesvårt för en konsument att förstå vilket materialpris man betalar. Även om man "förstår" listan. Så man bör väl alltid fråga. Likförbaskat, även om man tror det ska vara ett rimligt pris så känns det som att de är mer än man kunnat köpa själv för... Vilket väl är ok, men inte om det är dubbelt upp... Fast, har man inte ens frågat...

• Gilla
losskägg och 3 till
  • Laddar…
S
P Pin skrev:
håller med om att prislistan bör skrotas, men alla hantverkare jag jobbat med har debiterat deras inpris * 1.25 ish

grossistprislistan är inte tillämpbar i verkligheten och sällan jag ser den göras det

• Gilla
losskägg och 2 till
  • Laddar…
Tolkar också offerten att du ska betala det som står dvs 108800:- efter rot ink moms
Men att eventuella extra arbeten och tillhörande framkörningar till det kan tillkomma.

Stå på dig, hoppas du följer upp här i tråden

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
K katten1234 skrev:
När jag läser offerten tycker jag det är solklart att:
Dessa moment, dvs arbeten exklusive material kostar 114 kkr ink moms.
Sen tillkommer materialkostnader till ovanstående moment, om 29 kkr ink moms.

Så totalt arbete + material ! Inget annat snack om saken. Stå på dig TS.

Jag håller med dig, jag hade läst offerten på precis samma sätt. Att sedan komma och lägga på närmre 100.000 går inte. Helt bisarrt, hur han kan förvänta sig att det skulle gå igenom.

ok om det hade diffat en 10%. Det blir mycket pengar det med, men det är något jag själv hade kunnat köpa.

• Gilla
Lönnan och 2 till
  • Laddar…
Kan vi få veta vad du betalar 63 000 kr för?
Så vi får se om det är rimliga priser?

Hur många timmar uppskattar du att samtliga yrkesgrupper lagt ner på detta jobb?
Så vi kan komma fram till om timpriset är skäligt?

Det är ju en sak om ni missförstått varandra en helt annan sak om hantverkaren ockrar.

• Gilla
Miljardprogram och 2 till
  • Laddar…
Om själva offerten hade det ju helt klar underlättat för båda om det stod något i stil med:

"Materialkostnad faktureras separat och ingår ej i offertpriset"
"Materialkostnad tillkommer"
osv...

• Gilla
Husare17 och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Kan vi få veta vad du betalar 63 000 kr för?
Så vi får se om det är rimliga priser?

Hur många timmar uppskattar du att samtliga yrkesgrupper lagt ner på detta jobb?
Så vi kan komma fram till om timpriset är skäligt?

Det är ju en sak om ni missförstått varandra en helt annan sak om hantverkaren ockrar.
De ska bygga ett kök - 100 000 i material ÄR för mycket. Köket med stommar etc är alltså inte med i den summan.

• Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
De ska bygga ett kök - 100 000 i material ÄR för mycket. Köket med stommar etc är alltså inte med i den summan.
Det må så vara.
Men det hade varit roligt att få se materialpriserna.

En annan framkomlig väg kanske kan vara:
"Men du snickaren, är inte 1200 kr lite väl högt för en gipsskiva?"

H Husare17 skrev:
Vi har nog ganska mycket att sätta emot enligt konsumentrådgivning i kommunen. Han har rätt att lägga på max 15% på material, om det står en ungefärlig kostnad i offerten. Det gör det inte.
Du har bra koll

• Gilla
Husare17
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men elprylarna är ju inte specade någonstans så hur vet vi hur många procents påslag det är.
Sådant som inte är specat för inte vara oskäligt, därav 15% påslag. Men du bestrider ju hela materielkostnaden för el trots att den är exkluderad, med hänvisning till totalsumman för materiel.
Vi vet inte ens vad för elmateriel som kan förväntas behövas, om det inte framgår av ritningen (kan du lägga upp den?)
Ja givetvis bestrider man först och sedan förlikas

Det verkar som väldigt många här lägger sig på hantverkarens sida och håller med om att offerten skulle vara tydlig nog att för en privatperson förstå att det tillkommer extrakostnader på över 60% av den offererade totalsumman.
Jag anser att om en privatperson som vill köpa montering av ett kök av en hantverkare förväntar sig att priset på den fakturan för totalen ska innehålla ALLT material om det inte tydligt framgår att det endast är snickeriets material det gäller, vilket absolut inte framgår att det tillkommer/faktureras separat.

Det står ju klart och tydligt längst ner, arbetskostnad och materialkostnad och sen ett totalpris, hur kan det ens vara en fråga?

Ni gör helt rätt som drar detta till sin spets

• Gilla
Bullmorsa och 12 till
  • Laddar…
A
H Husare17 skrev:
Det visar sig. Vi drar det hela vägen.
Du kan ställa ställa dig i den långa kön av personer som kräver ett arbeta o sen hittar kryphål till att slippa betala.

Frågan är ju om du betalat den delen som du förväntat dig betala!!

• Arg
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Du kan ställa ställa dig i den långa kön av personer som kräver ett arbeta o sen hittar kryphål till att slippa betala.

kryphål?
skulle nog säga att det är hantverkaren som har hittat ett kryphål för att skörta upp sina kunder..

• Gilla
Lilak och 10 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:

"kryphål"

Hade du förväntat dig att betala drygt 100 000 i materialkostnader för att sätta upp ett kök.
UTAN att köksstommar etc är medräknade...

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.