S sjoelund skrev:
Skillnaden nu var ju att de inte försökt dölja det... Till skillnad från vad många andra märken gör. Stod ju den andra tillverkaren på lådan och det som låg i den.

Ofta är det ju olika märken på olika marknader. Typ Fairy/Yes.
Se bifogad bild.
 
S sjoelund skrev:
Om jag köpte en billig DeWalt skulle jag inte vara förvånad om det låg en - - - motsvarande Black&Decker . . .
Black&Decker äger DeWalt...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag kan någonstans förstå din känsla.

I min värld är det nog bara dåligt dolt då mycket som säljs är som ovan nämnt OEM-produkter eller liknande. Kolla bara vad många Volvobilar som har en Ford-motor i sig. Dock klär man dem med lite plast och Volvo-loggor :)
Ett öppet verktygset med skruvmejselbits och en hylsadapter, märkt med BAUHAUS-logotypen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen grön verktygslåda med uppsättning av bitsskruvmejslar och adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen DeWalt verktygslåda med sortiment av bits och skruvmejselspetsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygslåda med olika storlekar av bits och bitshållare, OEM-produkt för bygg- och renoveringsarbeten. Ett öppet set med olika bits för skruvdragare i en orange förvaringsask märkt med BVHCO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tamazin och 8 till
  • Laddar…
E
På den svenska marknaden sätter de Gustavsberg på förpackningen, eftersom det är ett gammalt inarbetat varumärke i Sverige. Tillverkning har dock inte skett i Sverige sedan 2014 då all tillverkning flyttades till Rumänien, Ungern, och Thailand.

En toastol från samma koncern såld i Italien skulle förmodligen få ett annat varumärke på förpackningen.

På samma sätt säljer ju t.ex Seat Leon mycket bättre i Spanien än vad VW Golf gör, trots att det är i princip samma bil.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Problemet som TS upplever är väl inte att det är en OEM produkt i kartongen utan att produkten inte ens bär namnet på företaget han köpt den av. Det kan jag förstå, det skulle jag också tyckt.

Köper man en kartong med 24 pack Coca Cola så vill man inte ha PEPSI burkar i kartongen när man kommer hem. MEN! Om det är Coca Cola burkar med PEPSI innehåll i, då är det en annan femma.. mao, det borde ha stått Gustavsberg på produkten i kartongen.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Problemet som TS upplever är väl inte att det är en OEM produkt i kartongen utan att produkten inte ens bär namnet på företaget han köpt den av. Det kan jag förstå, det skulle jag också tyckt.

Köper man en kartong med 24 pack Coca Cola så vill man inte ha PEPSI burkar i kartongen när man kommer hem. MEN! Om det är Coca Cola burkar med PEPSI innehåll i, då är det en annan femma.. mao, det borde ha stått Gustavsberg på produkten i kartongen.
Precis, annars kunde jag lika gärna köpt den här till ett dessutom ganska mycket billigare pris direkt.

Men bauhaus har erkänt sitt misstag och ska ta tillbaka den iallafall!
Dock hävdar dom att det har blivit fel på deras lager vilket jag tycker är konstigt, bauhaus sätter knappast etiketterna på produkterna dom säljer.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T
S Sajmon skrev:
Precis, annars kunde jag lika gärna köpt den här till ett dessutom ganska mycket billigare pris direkt.

Men bauhaus har erkänt sitt misstag och ska ta tillbaka den iallafall!
Dock hävdar dom att det har blivit fel på deras lager vilket jag tycker är konstigt, bauhaus sätter knappast etiketterna på produkterna dom säljer.
Att det blivit fel på deras lager kan ju vara svaret som du fick. Men det svaret kan ju också ha varit okunskap från den som du fick hjälp av. Den personen är inte medveten om att det är en OEM-produkt och tror då att det blivit något fel hos dom.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Jag tror som föregående inlägg, att det är kundtjänsten på Bauhaus som inte riktigt vet.

Hör direkt med Gustavsberg så får du kanske svaret att de köper in armaturer från Domus line.
Kanske är det tom så att de egentligen skall byta ut/klistra över den lilla etiketten men missat det. Fast då borde själva produkten ha en Gustavsbergslogo kan man tycka.
 
  • Gilla
trollet3
  • Laddar…
L lopt skrev:
Black&Decker äger DeWalt...
Då förstår jag varför dom är skit bägge två,,,,,, Tack för info
 
  • Haha
olofh och 2 till
  • Laddar…
Dvs troligen tillverkarens fel/misstag och inte Bauhaus. Men klart du ska ha rätt logga.
 
Det vore intressant med en komplett märkeslista och en tidsaxel så man visste när tex BACHO blev skräp pga uppköp.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
P Ppet skrev:
Lämna tillbaks och köp nu - 1059kr :
BADRUMSBELYSNING GUSTAVSBERG GRAPHIC 50 CM (bauhaus.se)

Löser inte grundproblemet, men sparar några hundringar.

Har redan gjort det då får jag den iaf till ett vettigare pris
 
S Sajmon skrev:
Hej! Beställde en badrumsamatur från bauhaus, valet föll på en Gustavsberg Graphic 50cm eftersom jag ansåg de kändes tryggt att köpa svensktillverkat.

När jag får varan så upptäcker jag att det är en identisk armatur men från en italiensk tillverkare som heter domus line, förpackningen är märkt med både Gustavsberg etikett och domus line, men i förpackningen ligger alltså en domus

Bauhaus skyller på att det har blivit fel på lagret, men godkänner en retur.

När jag nu kollar samma produkt igen, så ser jag att energispecen för lampan är från domus line. Är det månne något de satt i system för att sälja billigare varor till samma pris, eller har Gustavsberg något med dessa domus line att göra?
Blir det sämre för att prylen tillverkas i Italien? I så fall får du akta dig för Electrolux som tillverkar bland annat Electrolux samt AEG i Italien samt även Husqvarna. Dammsugare i Ungern etc etc.
Många av de stora drakarna har ingen tillverkning i Sverige längre pga kostnader och rationalisering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.