nanowire nanowire skrev:
De ställbara bockarna, någon som har erfarenhet av dem? Har många bockar men inga med ställbar höjd vilket kunde vara smidigt ibland :thinking:
Har motsvarande från Jula. De är bra och blir ganska platta (och står upp!) när man fäller ihop dem. Att höjden går att ställa i en handfull lägen är trevligt också.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
De ställbara bockarna, någon som har erfarenhet av dem? Har många bockar men inga med ställbar höjd vilket kunde vara smidigt ibland :thinking:
Har en sådan och en likadan från Jula. De är helt ok, men inte lika stadiga som en bra träbock. Fördelen är höjdinställningen och att de går att fälla ihop. :cool:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nån som vet hur grovdammsugaren är?
Kraftfull våt- och torrdammsugare i en verkstadmiljö, annonserat pris och produktfunktioner framhävda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
henq henq skrev:
Nån som vet hur grovdammsugaren är?
[bild]
Tror det finns tidigare i tråden om du söker. Annars kan du söka på artikelnamnet på Youtube. Fransmannen har säkert testat den i en video.
 
@nanowire


Harris har många fler videos på sin set up, värda att se :)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Svarven ska tydligen vara av mycket dålig kvalité, tyvärr.
Nån som testat frässtålen? :p
 
Ooli Ooli skrev:
Svarven ska tydligen vara av mycket dålig kvalité, tyvärr.
Var lite nyfiken på den. Har du några länkar angående kvalitetsproblemen? Yotube?
 
Ooli Ooli skrev:
Svarven ska tydligen vara av mycket dålig kvalité, tyvärr.
Ja, pelarborren som den verkar vara baserad på är ju för klen för att kunna fräsa med så det är inte så förvånande att den inte duger att svarva med heller.
 
useless useless skrev:
Ja, pelarborren som den verkar vara baserad på är ju för klen för att kunna fräsa med så det är inte så förvånande att den inte duger att svarva med heller.
Fast vänta litet.
En Pelarborr som inte går att fräsa med och därför är den en dålig svarv?

En borrmaskin och fräs har olika lagerkonstruktioner då den ena behöver ta radiellakrafter medan dem andra tar longitudinellakrafter. Att du kan sätta en borrmotor på en svarv, och att denna motor inte har tillräcklig effekt, kan jag förstå men inte hur fräsen har med något att göra.

Det kan mycket väl vara så att du har rätt men då får du vara tydligare i vad du försöker säga. Att motorn är svag kan jag både förstå och förvänta mig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nja ,jag spekulerar mest... Men själva 'motorhuset' på svarven är väldigt likt det som sitter på pelarborrmaskinen dom sålde för några veckor sedan, så jag misstänker att lagerkonstruktionen i svarven är snarlik den i borrmaskinen och är då inte så bra just på radiella krafter.
Men jag kan ha fel.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Att motorn är svag kan jag både förstå och förvänta mig.
Fast är den så svag? Jag har ingen koll på "normal" effekt på en liten svarv men gogglade lite snabbt på "småsvarvar" för några tusenlappar och de jag hittade hade ungefär jämförbar effekt, några lite mer och andra lite mindre. Men jag vet som sagt inte.
 
Har ingen aning. Pela
Alfredo Alfredo skrev:
Fast är den så svag? Jag har ingen koll på "normal" effekt på en liten svarv men gogglade lite snabbt på "småsvarvar" för några tusenlappar och de jag hittade hade ungefär jämförbar effekt, några lite mer och andra lite mindre. Men jag vet som sagt inte.
Alfredo Alfredo skrev:
Fast är den så svag? Jag har ingen koll på "normal" effekt på en liten svarv men gogglade lite snabbt på "småsvarvar" för några tusenlappar och de jag hittade hade ungefär jämförbar effekt, några lite mer och andra lite mindre. Men jag vet som sagt inte.
Har ingen koll jag heller. Vet bara att bänkborren väl var 710 W. Samma sak som att en Lidl bänksåg 230 V ju inte kommer vara lika stark som en 3-fas gjutjärnssåg.
 
nanowire nanowire skrev:
De ställbara bockarna, någon som har erfarenhet av dem? Har många bockar men inga med ställbar höjd vilket kunde vara smidigt ibland :thinking:
Har ett gäng från Biltema som jag är nöjd med, har skruvat på en 45x45 på 900 mm uppe på bocken som skydd vid eventuell sågning. Tre av bockarna står just nu med ett 15 tal gipsskivor och verkar inte lida nämnvärt av det. Så jag skulle säga att de duger bra. De är dessutom billigare än vad Biltemas var när de fanns.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
De är dessutom billigare än vad Biltemas var när de fanns.
De går fortfarande att köpa på Biltema, 11 varuhus har de fortfarande kvar till försäljning.
 
Grovdammsugaren som kommer nästa vecka, ni som testat den.

Har den elanslutning för verktyg, så jag kan köra en ex slip/kap via sugaren?
Framgår inte av infobladet som är bedrövligt fattigt. Inte ens en modellspec framgår så jag kan fulgoogla parallell info om maskinen. Hittar bara en aningen större sugare på lidl.de, inte samma spec som den svenska kommande vecka.

Har lidls inte supportanslutning så tror jag att jag hellre väljer Julas DeWaltmaskin https://www.jula.se/catalog/hem-och...msugare/grovdammsugare/grovdammsugare-012940/ för 1000-lappen jämt. Den är med på rean imorn. Dubbelt upp i pris, men kanske dubbelt så bra oxå...?

Edit: Verkar vara denna maskinen...
och då har den inte anslutning för externa maskiner.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.