Hej,

Vi renoverar och vill ta bort element i hallen. Har läst på olika trådar kring att ta bort element och kommit fram till att vi har ett 1-rörssytem samt vilka steg som ska tas, men...

Utifrån (bild 1) hur ska vi göra en omkoppling så att vattnet cirkulerar? Har läst på flera trådar kring följande lösning (bild 2) men vet inte om det skulle funkar för oss. Vad är ert förslag hur vi ska gå tillväga?

Tack på förhand!

Närbild på gammalt radiatorventil och anslutna rör i en hall under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiator bypass pipe from online store product page for recirculating water in a one-pipe heating system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför tror ni att det är 1 rör system?
 
Då den högra är kall och den vänstra är varm...
 
S Slägggan skrev:
Då den högra är kall och den vänstra är varm...
Så är det på tvårörssystem i större grad än enrörs.
Jag skulle gissa att ni har 2rörs system då de flesta enrörssystem har radiatorer som kopplas in typ såhär:
 
  • Radiator med anslutande kopparledningar och termostatventil visande typisk enrörssystem installation.
Det där är tvårörs och behöver inte byglas.
 
L lordi skrev:
Det där är tvårörs och behöver inte byglas.
Jaha! Där ser man, vilken tur att jag fråga! Hur ska jag göra för att ta bort det då?
 
S Slägggan skrev:
Jaha! Där ser man, vilken tur att jag fråga! Hur ska jag göra för att ta bort det då?
Ska det inte tillbaks igen så får du dela på rören och plugga dem. En propp i muffen till vänster och en huv på röret till höger (ta bort returkopplingen).
Vill du ha bort rören helt så får du såga upp golvet och plugga dem där.
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
Tack för svar! Jag har koll på vilka muff och huv för att plugga igen,men blev lite osäker på, som jag kanske borde ”förstå” vad menar du med ta bort returdelen?
Se bild. Radiatoranslutning med markerad returventil i ett gammalt uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tusen tack till alla er som tar er tid att svara på min fråga!!!
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Du ska ta bort den delen som inte är vitmålad och sätta en huv direkt på röret.
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
En uppdatering.
Har stängt av cirkulationen på pannan och ska stänga ventilen till radiatorn (elementet är avstängt vid vredet). Men när jag gör det fortsätter det komma vatten när jag har skruvat ner den längts ner...Vad gör jag för fel? Närbild på en stängd radiatorventil med en skruvmejsel och en handduk under för att fånga upp eventuellt läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Slägggan skrev:
En uppdatering.
Har stängt av cirkulationen på pannan och ska stänga ventilen till radiatorn (elementet är avstängt vid vredet). Men när jag gör det fortsätter det komma vatten när jag har skruvat ner den längts ner...Vad gör jag för fel? [bild]
Ja de läcker. Du måste sätta tillbaka huven och använda en radiatorpropp som linkades innan på utloppet.
 
Uppdatering:
Jag insåg mina begränsningar och bestämde att vi tar in en rörmokare för att ta bort det. Vi vill ta bort tre element ( vi får se om vi kan det går). Vi har fått offerter där jobbet landar på ca 3000 kr ( alltså typ 1000 kr per element) Vilket är en liten kostnad, ifall att man gör fel!

Tack återigen alla ni som svara på min fråga!
 
Uppdatering:
Så här blev det. Känns skönt att vi tog in en rörmokare!
Rörmokeriarbete med nyinstallerade röranslutningar vid en väggkant och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två nya guldglänsande röranslutningar installerade på en vägg med synliga rörstumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Ser ut som det var en av det yngre gardet som varit där. Gänga rör är det snart ingen som kan längre :cry:
 
L lordi skrev:
Ser ut som det var en av det yngre gardet som varit där. Gänga rör är det snart ingen som kan längre :cry:
Hej, hur menar du? Skulle du säga att något blev ”fel” i hur det är utfört? :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.