Hejsan!

Kollade på ett hus idag, säljaren är dement och inga anhöriga som har info om säljarens hus alls.
Mäklaren vet inget direkt heller. Bilder längst ner.

Men vad jag vet är att det ät ett hus från 60 talet, original oljepanna. Tank och allt står kvar i källaren. OBS det eldas ej med olja idag.

Vattenburen värme i hela huset då givetvis.

Det jag kan se är själva pannan, det är en duplomat D180 tror jag det stod från 1967. Verkar vara en kombipanna.

Utanför huset står där en luft/vatten pump som är påkopplat in i pannan, ledningarna är varma så troligtvis kopplat till pannan.

Ser även ut att vara en så kallad kombipanna då där är ett inkast för ved och även ser ut som det varit eldat med det någon gång i tiden.

Mäklaren säger att uppvärmningen är på direktverkande el och det får jag inte ihop med luft/vatten pumpen som står på utsidan.

Någon som är kunnig på detta? Är det en bra panna? Kan jag gå över och börja elda med ved? Har jag redan den bästa kombinationen som det är idag?

Säljaren som bott där innan har 25 grader inne så nog funkar värmen haha.
 
  • Gammal gul Duplomat D180 kombipanna med oljebrännare, vedinkast och ledningar i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre gul oljepanna med rörsystem och cirkulationspump i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en vintage oljepanna, Egnahemspanna D180 från 1967, på en gulaktig bakgrund med noteringar om effekt och drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal oljepanna märkt DUPLOMAT med manometer och brännarenhet, möjligen en kombipanna från 60-talet i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Olle81
  • Laddar…
Ja man gjorde grejer förr så de kunde hålla i väldigt många år. Verkningsgraden på en så gammal panna är dock ganska låg och det är mycket värmeläckage. Ska man elda ved behövs det ackumulatortankar och att man har egen skog eller kan köpa billigt. Räkna med en kommande omgörning av värmesystemet och kanske någon oljetank som ska tas bort(?) På kort sikt kan ni nog kontakta sotaren i kommunen för att kolla att den är ok och få svar på frågor hur den fungerar.
 
Hej
Rimligtvis är det väl vattenburen värme som värms av l/v pumpen som vid behov kan stöttas av elpatron(er) som borde sitta i kombipannan eller i dess närhet. Vattenburen elvärme felbenämns ibland som direktverkande el. Har jag sett både i forum och i annonser.
 
  • Gilla
Tim123 och 3 till
  • Laddar…
Kolla om det finns eldningsförbud, om skorstenen är godkänd.
 
Värmevatten tas ut från pannan med en shunt som sitter i pannan, den svarta ratten på höger sida, sista fotot och är för att ställa in värmen ut i huset , """ manuellt "" mycket spring att ställa in när tempen ute åker jojo. Ska ni inte elda med ved eller olja. Då kopplas brännaren av helt och rökgasgången ut i skorstenen tätas till med tex rockvoll. Det är en bra luftfart genom pannan och stora förluster den vägen. Vad är det för VP på utsidan, fabrikat och modell behövs, ett foto på skylten är bra.
 
  • Gilla
Per S. och 4 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar inte att elda med ved i den där. Verkningsgraden blir dålig, veden "smälter" i pannan och rökgastempen blir på tok för hög för att det ska vara hälsosamt, samtidigt som det inte finns något som lagrar värmen. Samt då att en såpass gammal panna, även om det var bra virke i dem när de var nya, kan gå läck på ett par timmar av värmen från en vedbrasa på gammal pannplåt.
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
Jag rekommenderar inte att elda med ved i den där. Verkningsgraden blir dålig, veden "smälter" i pannan och rökgastempen blir på tok för hög för att det ska vara hälsosamt, samtidigt som det inte finns något som lagrar värmen. Samt då att en såpass gammal panna, även om det var bra virke i dem när de var nya, kan gå läck på ett par timmar av värmen från en vedbrasa på gammal pannplåt.
Finns det inte forskning som pekar på att eldning kan öka risken för just demens?
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Om det finns en luft/vattenpump så borde ju den leverera skapligt billig värme, om den fungerar...

Kan det vara så att de skiver direktverkande el eftersom värmepumpen är trasig och värmen kommer från dess elpatron?
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
Energideklaration är väl ett krav den kan ge fler ledtrådar. Har sett mäklarannonser där man kallar papptak för tegeltak och mäklarannonser som säger emot energideklationen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Energideklaration är väl ett krav den kan ge fler ledtrådar. Har sett mäklarannonser där man kallar papptak för tegeltak och mäklarannonser som säger emot energideklationen.
Där finns en deklaration, dock så var det något som saknades där för det var svårt att räkna ihop på något vis lät luddigt från mäklaren. Jag bifogar deklarationen i detta inlägget.

Men det jag fick fram så står det att det är en luft/vatten pump som är värmekällan, men den borde ändå vara ihopkopplad med gamla pannan? rören som går ut från källaren in i pumpen är varma.
 
  • Energideklaration med värden för uppvärmning och elförbrukning, inget solsystem, ort Halmstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.

Skulle då huset förbruka 19 000kwh om året så blir det ju 6700kr om året i uppvärmning och hushållsel. Det låter ju vansinnigt billigt?

Har jag missat något här?
 
Sanningen kan nog ligga där.
Vad för typ av hus är det? Souterräng? Fristående?
Storlek? Bytt fönster? Tilläggsisolerat?
 
T Timbuktu skrev:
Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.

Skulle då huset förbruka 19 000kwh om året så blir det ju 6700kr om året i uppvärmning och hushållsel. Det låter ju vansinnigt billigt?

Har jag missat något här?
35 öre per kwh? Det är omöjligt lågt då iaf bara min nätkostnad och skatt är bra mkt högre. Räkna med minst 1 kr per kw.
sedan har du fast kostnad, det beror på vilken. Nätleverantör du har,me. Räkna med kanske 2-6 tusen per år för tex en 20a avsäkring i fast kostnad..
 
  • Gilla
Seascout och 7 till
  • Laddar…
78Kvm boyta med 40kvm källare.

Trähus, 2glasfönster, huset är från 1955 byggt av trä.
 
  • Gilla
Enestigen
  • Laddar…
G guggen skrev:
35 öre per kwh? Det är omöjligt lågt då iaf bara min nätkostnad och skatt är bra mkt högre. Räkna med minst 1 kr per kw.
Ja men det är nog dagens sanning, beloppet jag betalar för oktober månad är 318kr och har förbrukat 90kwh den månaden.
 
  • Gilla
Etrompa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.