S
R Rkarlsson skrev:
Det var väl förvisso ett hån mot de som blivit uppsagda. Lägg till att a-kassan aldrig funkar vid massuppsägningar. Det funkade inte 2009 heller, så därför är jag lite förvånade över att folk som blivit uppsagda i år som kanske jobbat en del år blir chockade och inte har ett halvårs hyror redo.

Permittering är verkligen inget gott tecken heller. Vissa på jobbet såg det som semester, men det är bara tecken på att vi måste göra så för att se utvecklingen. Det kunde sluta med uppsägningar, det slutade dock i anställningar.
Det är värre för de företag som slutade i konkurs.
Jag menade inte att håna de som blivit uppsagda, det är självklart skittråkigt för dem. Men majoriteten har kvar sina jobb än så länge och bibehåller sin lön nästan oavsett om de jobbar eller är permitterade. ÄN så länge är min uppfattning att alla i min närhet har enormt mycket mer pengar än tidigare, grannar, kollegor och vänner som inte längre går på krogen, åker utomlands eller andra aktiviteter lägger pengar på hög eller renoverar / Köper hus.

Detta påverkar också bostadspriserna som ökat med mer än 10% sedan början på året.

För att inte tala om alla som tidigare roade sig med festa, fotbollsresor och liknande aktiviteter helt plötsligt blivit börshajar och gjort vinster på Tesla och Apple :)
 
optimum
Kanske föräldrarna borde får avdrag för att deras ungdomar bor kvar hemma då de aldrig fick chansen att skaffa sig ett jobb då företagen drog ned på alla rekryteringar mitt i pandemin.

Utan jobb kommer de inte kunna skaffa egen lägenhet och kan heller inte betala något hemma.
Dock behöver de inte så mycket pengar till party mm men kläder och mat.

Troligen viktigare avdrag än vi som har jobb och kan jobba hemifrån.
 
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
H
T toffeh skrev:
Har man aktiebolag kan man hyra ut rum i den egna bostaden för marknadsmässig hyra, vilket kan bli en hel del om t.ex. bor i Stockholm ...

Men det kunde man förstås redan innan Corona och eventuellt hemarbete. Man ska bara ha ett behov av rummet i bolaget.
Det fodrar en separat dörr från utsidan och ingen anslutande dörr till övrig bostad. Har du ett rum i bostaden får du ett schablonavdrag och det handlar inte om något stort belopp.
 
S
optimum optimum skrev:
Kanske föräldrarna borde får avdrag för att deras ungdomar bor kvar hemma då de aldrig fick chansen att skaffa sig ett jobb då företagen drog ned på alla rekryteringar mitt i pandemin.

Utan jobb kommer de inte kunna skaffa egen lägenhet och kan heller inte betala något hemma.
Dock behöver de inte så mycket pengar till party mm men kläder och mat.

Troligen viktigare avdrag än vi som har jobb och kan jobba hemifrån.
Helt rätt!

Just nu ska man bara vara tacksam för att man fortfarande har jobb och dessutom kan göra det hemma :)

Jag gör cirka 70% av mitt jobb hemma, de jobb jag måste göra ute på "plats" gör jag på kvällarna när alla gått hem. Det blir bäst så för alla :) Gjorde så redan innan pandemin också.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, det hinner jag med. Som MathiasS skrev - micropauser. Det beror helt på vad man jobbar med. Jag sitter i princip hela tiden i Teams-möten eller Teams-samtal. Det är mellan dessa jag går in på Byggahus för att få ett avbrott innan nästa aktivitet. För att rensa huvudet så att säga.

Nu på slutet har jag fått problem med migränattacker på aftonen, vilket faktiskt börjar vara ett stort problem för mig. Av just denna orsak har jag idag tagit ut längre raster (där jag haft lite luckor) igår och idag för att hinna varva ned.

Mötena börjar ofta kl 07.00 och slutar runt 20.00 numera (en dag denna veckan höll de på till 23.00). Däremot så brukar det finnas ett par luckor mitt på dagen. Det är dessa luckor som jag nu tagit ut som ledig tid istället för att svara på mail eller vad jag nu tidigare lyckats fylla dem med. Bägge dessa dagar har jag lyckats få in en promenad i dessa luckor i schemat. Jag får se hur det fungerar att göra så, men jag har klarat mig från migrän två dagar i rad i alla fall. Men det kan ju vara en tillfällighet också.

Igår testade jag på detta, från och med idag så har jag bestämt att jag måste få in en rast eller två under dagen.
Ja inte konstigt att du får ont i huvudet om rast för dig som hela tiden sitter i nät möten framför datorn är att kolla på annat på datorn!!! Är nog hjärncellerna som pajjar hos dig :).)
 
K Kajalena skrev:
Ja inte konstigt att du får ont i huvudet om rast för dig som hela tiden sitter i nät möten framför datorn är att kolla på annat på datorn!!! Är nog hjärncellerna som pajjar hos dig :).)
Jag sa inte att det var smart, jag sa att det är så det blir...
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Avdrag kanske inte är rätt

men man borde få bidrag för kontorets utrustning, jag mena r möbel r
 
K Krille4 skrev:
Det stod väl klart redan i andra inlägget i tråden att TS inte kan göra något avdrag. Det jag syftar på som "trixande" är t ex att försöka hyra ut en matsal i sitt privata hus till arbetsgivaren.

/Krille
Ok, det har ingen pratat om här.
 
H HEM2121 skrev:
Det fodrar en separat dörr från utsidan och ingen anslutande dörr till övrig bostad. Har du ett rum i bostaden får du ett schablonavdrag och det handlar inte om något stort belopp.
Du har fel. Jag pratar om att upprätta hyresavtal mellan dig som privatperson och aktiebolaget på marknadsmässig hyra. Inte några avdrag. Det krävs då inte det du skriver utan bara att hyran är marknadsmässig. Överhyra blir beskattat som lön.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sa inte att det var smart, jag sa att det är så det blir...
Om det finns någon som helst osäkerhet kring vad huvudvärken kommer av så tänk en gång till på sittställningen....

Jag har av och till haft stora problem med vad jag kallar spänningshuvudvärk. Alvedon etc hjälper inte ett skit. Efter sommaren i år lackade jag ur på detta och tänkte till en gång till. Monterade bort armstöden på min kontorsstol och kunde då köra in stolen 1 dm närmare skrivbordet. 1 decimeter.

Efter det är flera år av huvudvärk borta.

Kommer tillbaka när jag slarvar med sittställning/stolsposition men nu går det ju att fixa. Och nu när jag dessutom kan stå och jobba så är ju saken biff....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om det finns någon som helst osäkerhet kring vad huvudvärken kommer av så tänk en gång till på sittställningen....

Jag har av och till haft stora problem med vad jag kallar spänningshuvudvärk. Alvedon etc hjälper inte ett skit. Efter sommaren i år lackade jag ur på detta och tänkte till en gång till. Monterade bort armstöden på min kontorsstol och kunde då köra in stolen 1 dm närmare skrivbordet. 1 decimeter.

Efter det är flera år av huvudvärk borta.

Kommer tillbaka när jag slarvar med sittställning/stolsposition men nu går det ju att fixa. Och nu när jag dessutom kan stå och jobba så är ju saken biff....
Där har jag inga problem. Har elektriskt höńsänkbart bord och byter flera gånger per dag mellan sittande och stående. Har även en bra justerbar stol.

Jag tror att migränen är en kombination av mycket arbete, kaffe och lite utevistelse.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Där har jag inga problem. Har elektriskt höńsänkbart bord och byter flera gånger per dag mellan sittande och stående. Har även en bra justerbar stol.

Jag tror att migränen är en kombination av mycket arbete, kaffe och lite utevistelse.
Japp, det låter bra. Menar bara att det, uppenbarligen, är lätt att tro att man sitter rätt när man justerar kroppsläget några centimeter och får en enorm förändring.

En hund kanske kan vara något för dig...:) varmt på fötterna och du måste gå ut.....!

Den som behöver nytt jobb nästa år kan förövrigt starta hunddagis, det kommer bara nästa bransch som slår omsättningsrekord när alla börjar jobba mer som vanligt igen....
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, det har ingen pratat om här.
Jo - det var ju just det som stod i inlägget innan mitt:

R Rkarlsson skrev:
Sökte lite på det. Alternativet var att din arbetsgivare hyr ditt rum.
Vet att en släkting har löst det på det sättet i sin verkstad. Han hyr matsal i sitt privata hus då de inte finns möjlighet för att tillreda mat i verkstan. Enl revisorns egna uppmaning.

Prova det om ni måste ha något för uppoffringen =)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jo - det var ju just det som stod i inlägget innan mitt:
Tror dock det blir svårt att hyra ut ett sovrum eller undantag för att sitta och jobba.
Min släkting gör det mest för att de verkligen inte har möjlighet att vara i verkstan och äta, oljigt och jävligt. Men tror inte han vinner så mycket på det i slutändan ändå.

Jag tycker att om det inte medför enorma kostnader så ska man bara låta det gå.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H
T toffeh skrev:
Du har fel. Jag pratar om att upprätta hyresavtal mellan dig som privatperson och aktiebolaget på marknadsmässig hyra. Inte några avdrag. Det krävs då inte det du skriver utan bara att hyran är marknadsmässig. Överhyra blir beskattat som lön.
Som jag skrev tidigare, har du skild ingång utifrån till kontoret och ingen innerdörr till boendet så kan du ha ett hyresavtal. I annat fall schablonavdrag. Kanske var det lite otydligt i mitt förra inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.