Hej!
Så här i hemmajobbstider kombinerat med regnigt november uppstod lätt panik när någon (jag) orsakade internethaveri igår.

Inteno-switchen ramlade ner i golvet (renoverar i tvättstuga) och drog i fallet med sig fiberkabeln som sitter kopplad i den fasta dosan på väggen för inkommande fiber.
Det verkar som om fiberkabeln inne i dosan slitits loss till den hane som sen kopplar vidare med blå kontakt till switchen. Gick inte riktigt att bara ”trycka tillbaka” kabeln in i hanen igen.. Se bild.

gissar att detta inte är något man kan laga själv? Eller kan man skarva ny koppling..?
Vem är det ens som åtgärdar detta?
Handlar det om 4 veckors väntetid för en tekniker för 2000 pix? Suck...
 
  • En person håller en blå fiberoptisk kontakt med en avsliten gul fiberkabel framför en öppen fast dosa för fiberanslutning på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan lika illa som när jag skulle försiktigt gräva fram min fiberkabel inför ett större grävjobb, och lyckades spetsa den två gånger med spaden...
Gången är att du anmäler till din internetleverantör. Internetleverantören felanmäler till fiberägaren, som skickar ut en tekniker som svetsar nytt. Om du sedan behöver betala eller inte beror på vems fel teknikern bedömer att det är. Jag behövde inte betala eftersom teknikern tyckte att fibern låg fel (fast i ärlighetens namn borde jag betalat).
 
tommib
Om du struntar i den korrekta gången och vill ha det fixat snarast så ringer du en fiberfirma som svetsar på en ny pigtail åt dig. Det är en SC-UPC du ska ha om de frågar. Det kommer kosta någonstans mellan 2-3 kkr. Har du tur kan firman göra det inom några dagar om du bor i större stad.

Varför vet jag detta? Gissa....
 
  • Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du struntar i den korrekta gången och vill ha det fixat snarast så ringer du en fiberfirma som svetsar på en ny pigtail åt dig. Det är en SC-UPC du ska ha om de frågar. Det kommer kosta någonstans mellan 2-3 kkr. Har du tur kan firman göra det inom några dagar om du bor i större stad.

Varför vet jag detta? Gissa....
Har du tips på någon firma i Stockholm (söderförort) som kan göra detta?
 
tommib
Jag tror att det var ENAB jag använde mig av. Snabba och proffsiga. Synd att klaga över priset när det var jag som var klantig.
 
A.Sparre A.Sparre skrev:
Hej!
Så här i hemmajobbstider kombinerat med regnigt november uppstod lätt panik när någon (jag) orsakade internethaveri igår.

Inteno-switchen ramlade ner i golvet (renoverar i tvättstuga) och drog i fallet med sig fiberkabeln som sitter kopplad i den fasta dosan på väggen för inkommande fiber.
Det verkar som om fiberkabeln inne i dosan slitits loss till den hane som sen kopplar vidare med blå kontakt till switchen. Gick inte riktigt att bara ”trycka tillbaka” kabeln in i hanen igen.. Se bild.

gissar att detta inte är något man kan laga själv? Eller kan man skarva ny koppling..?
Vem är det ens som åtgärdar detta?
Handlar det om 4 veckors väntetid för en tekniker för 2000 pix? Suck...
Var i Sverige bor du?
 
tommib tommib skrev:
Jag tror att det var ENAB jag använde mig av. Snabba och proffsiga. Synd att klaga över priset när det var jag som var klantig.
OK, tack. Jag har inte klantat mig (ännu) men tänkte flytta fiberuttaget en smula inför gipsning av väggar.
 
tommib tommib skrev:
Om du struntar i den korrekta gången och vill ha det fixat snarast så ringer du en fiberfirma som svetsar på en ny pigtail åt dig. Det är en SC-UPC du ska ha om de frågar. Det kommer kosta någonstans mellan 2-3 kkr. Har du tur kan firman göra det inom några dagar om du bor i större stad.

Varför vet jag detta? Gissa....
Tack för svar. Tänker att det nästan får bli nåt sånt. Tycker dock det är ganska svårt att hitta företag som gör denna typ av reparationer. Googlar man fiber servicetekniker kommer det mest upp jobbannonser.
Bor i Gbg, så nåt företag borde ju finnas.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var i Sverige bor du?
Göteborg. Har du nåt tips på nån som kan lösa?
 
A.Sparre A.Sparre skrev:
Göteborg. Har du nåt tips på nån som kan lösa?
Nej, tyvärr inte där nere
 
Jag hade testat att laga den själv, finns säkert någon här som vet hur man gör.
Denna kontakt är inte helt olik din.

 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag hade testat att laga den själv, finns säkert någon här som vet hur man gör.
Denna kontakt är inte helt olik din.

[media]
Det kan du nog glömma direkt. Han som svetsade ihop min fiber var relativt ny på jobbet, så för honom tog det närmare en timma trots all utrustning. Efter svetsningen ska du dessutom mäta dämpningen, annars kan du få problem med anslutningen senare.
 
Ska man köpa rätt verktyg för det där så är man nog uppe i samma kostnad som att få dit en firma som gör det. Och bra om fiberleverantören gör detta så det görs enligt deras standard.
Att sätta kontakt så som på filmen gjorde de hos mig men det verkar inte vara det vanligaste utan att det svetsas på en pigtail.
 
Fibersvets kostar ett antal tusingar
Ca 20-30
Så bit i det sura äpplet och ta dit en firma som gör det
Som nämnts innan så är det bäst om leverantören fixar det
Då blir det inte kladd med några garantier
 
Opticab utgår från Gbg.
Blacklink kanske har nåt jobb i närheten de kan samköra med.
Annars så sväng in på alcadon o hör om tips.
 
  • Gilla
A.Sparre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.