Och jag slår ett slag för en radialarmsåg *ler* Finns liksom inte så många kap/gersågar som slår en sådan. Sen får du ursäkta om jag gillar DW där med, det var de som uppfann den och de är bra på just radialarmsågar.

Vill man sen ha en enda maskin så kan jag rekommendera att man tittar lite på vad en sån kan göra. Den både kapar och klyver i alla vinklar man kan drömma om. Rätt kul maskin faktiskt.

/Kent
 
Ja var och en skall ju ha så att man trivs. Jag kör ju bägge typer av maskiner stora tunga dyra grjer på jobbet och i hobby verkstan mindre kombi dito. Det jag har trötnat på har en emco rex 2000 är omstälningen mellan såg och hyvel det är ju ofta man vill köra bägge delar samtidigt.
Jag gjorde så att jag drog och hämtade en hembyggd klyvsåg med bra motor och 30 mm axel. Byggde på ett juster bord och vips så har man en liten justersåg kostade mig 700 bagis visst det är inte en robland eller liknande men man kan räta kapa och klyva med bra resultat. Sedan kompleterar ju Ts 55 det hela bra. Och nu så står kombin som hyvel går riktigt bra men skall jag rikta 5m 3" ekplank får jag åka till jobbet och dra igång panhanasen.
Angående fräsar så funkar det förvånansvärt bra att köra 12 mm skaft fräsar i fräsbordet till luckor, fönster mm. Men jag ställer in bordsfräsen på jobbet snabbare än överhandsfräsen i fräsbordet. Lös stålena kör jag inte med det får bossen göra ;) vi har j u mest fasta stål ändå. Står en massa fyrkants kutrar i ett skåp dessa dessa borde sänkas i närmsta sjö de är ju minst sagt livs farliga.
 
Personligen hade jag hellre haft en smalare rikt än min gamla Kity men med längre bord. 150 mm och 2 meters bord hade varit perfekt. Man justerar det ändå vid limning sen och är det extrem böjning så man inte tar det på ett två meters bord så kapas det upp.

Fyrkantskuttrarna du nämner är dessutom förbjudna idag, de är helt livsfarliga att köra med och jag vägrar. Noll säkerhetsstift utan det hänger helt på hur hårt man spänner dem och att man sätter dem lika *brr* Stål till en TB90 eller TB 105 är riskfria om man bara skruvar fast dem.

/Kent
 
Jag ställer upp en laminerad skiva framför hyveln och en 2 m lång rulbana efter om jag riktar långa grejer. Breden på 250 är väll lagom kunde varit smalare på rikten. En sak jag inte förstår är varför fördubblas priset på hyvlar om man vilk öka 100 mm i hyvlings bredd så jäkla mycket kan det väll inte kosta matreal och arbets mässigt.

Jo fyrkannts kuttrar är inge vidare grejer. Tappmaskiner med sina dubble kuttrar som är typ 300 i diameter och 100 breda. Dom blir jag alltid lite nervösa över när man drar igång.
 
Jäkla bök att ställa in bara om man har kombinerad rikt/plan annars kan det nog funka. Jag sågar hellre och sen riktar lätt för att få en hyvlad yta på längre ämnen. Enklare att såga spikrakt än hyvla för mig, på mina 1400 så riktar jag max 2 meter så jag reder det mesta jag vill göra där.

Vill du kolla på kul hyvlar så testa en av de små portabla, en del av de tar 310 för några tusenlappar och de hyvlar bra. Ja, inte som en Waco *S*

Avundas inte dig, jag hade med backat, hade en 500 Waco plan med fyrkantskutter som såldes snabbt. Det är noll kul med de kuttrarna. Får se om jag minns rätt, på plan är fyrkant tillåtet med bakslagsskydd, på fräs förbjudet och på tapp vet jag inte men borde vara som på fräs? Är över 10 år sedan jag dök på det senast. Det sista jag såg i fyrkant var sisådär en 100 stål till en stenbergare som var nermonterad (tack och lov), nåja rikten och dess lustiga plan var kul men med rundkutter Planrullarna ligger ju ovanpå riktborden på den maskinen men det funkar hyfsat, men tungt att skjuta på :(

Vi kan väl enas om att om nån hemmasnickare funderar på att köpa en gammal stenbergskombi med fyrkantskuttrar så gör det inte. De kuttrarna är liksom mer än farliga även om man vet vad man gör.

/Kent
 
Nej nej inga fyrkants i hyvlarna det är till bordfräsen de sammlar damm bara mig veterligen har de inte gått på många år. Skall se om jag kan knäppa ett par bilder en dag på jobbet.
 
Fan fan fan... (för att citera Thåström) här har man en gammal 5-kombi som jag funderar på att avyttra pga dess ålder och slitage. Så när jag såg den hära tråden tänkte jag att "härligt, nu jäv.. ska alla frågetecken om ersättare rätas ut", men det har ju bara uppstått fler.
Plats har jag mer än nog, släpa omkring maskiner till olika byggen....knappast.
Är väl inne på separat rikt/plan samt såg.
Men så var det det här med fräs...jag är ju bara nybörjare/hobbyfixare. Den gamle har precis såna här fyrkantsfräsar ni nämner, t.o.m. en rookie som jag har funderat på det där med säkerheten hos dessa. Jag tror nog att jag vidareutvecklar mitt fräsbord till överhandsfräsen...eller...en Hammer såg/fräs ser förbannat läcker ut. Och göra sina egna fönster/skåpluckor och dörrar skulle kännas gott.
Jag får nog ligga vaken nån natt till och fundera.

Kent, vart på nätet kan man förresten handla Guds bästa skapelse efter de tio budorden?? (DW744:an alltså ;) ) Jag bor lite för glest till för att bara slänga mig i bilen.
 
Det var inte så lätt att hitta en återförsäljare på nätet från Sverige av DW744.
www.prevex.se har den till ett hutlöst pris, mer än dubbelt vad jag gav på K-rauta för 4 år sedan. I övrigt var det tunnt, Dewalt Nordic kunde jag inte ens se den i sortimentet, skumt!!!
Kan någon annan webshoppare hjälpa oss.
 
Du skall nog inte slänga den direkt , byt kuttrarna till Toolbox's TB90 system istället om det är en 30 mm's kutteraxel på fräsen. Det kostar inte många tusen.
Är däremot hyvelkuttern fyrkant med så kanske man nog kan kasta den tyvärr. En rikt med fyrkant är direkt livsfarlig så är det en sån hyvelkutter på så är det milt sagt lite dyrt att få det att bli acceptabelt. Om man inte känner nån med en jäkligt välutrustad mekanisk verkstad som kan lägga en eller nån dags jobb på att svarva och fräsa en ny kutter. Sådana saker tar liksom en jäkla tid.

Nåväl, jag har ingen aning om var man hittar DW744 billigast men försök att känna på en med, lita inte bara på vad jag säger utan kolla att du gillar den. Jag vet dock ingen som inte jublat över den sågen *ler* Den är bra men köp den med den nya motorn.

/Kent
 
DW744 har råkat ut för så mycket reklamationer att en "ny" DW744 är på gång , kommer inom kort enligt återförsäljaren av Dewalt-maskiner som jag pratade med för en tid sedan.
 
M
Det största problemet med DW744 är att man oftast är lite lat med att byta klingor på den, vilket i sin tur ledet till att maskinen jobbar mer vid klyvningen. När maskinen sedan börjar gå trögt i något hårt virke så trycker man helt enkelt på lite extra.. detta leder i sin tur till att maskinen så småningom bränner.

Har själv en DW744 hemma och den har funkat perfekt alltid.. om man bara tar det lugnt å sansat när man klyver och har ett par extra klingor som man kan byta till när det börjar bli trögt så kommer maskinen funkar perfekt hela tiden. Tror inte man kan belasta dewalt för att den bränner, men om jag hört rätt så är det nog just ett typ av överbelastningskydd som är på gång?

Går ju faktiskt att koppla in små skydd från elfa eller nån sådan elfirma också om man är lite kunnig på området ;)


Mina kontakter säger som föregående att det är en ny på gång och att det inte finns någon att få tag på just nu även om man hittar den i webshoppar.. det har inte funnits DW744:surprised:r på över 1år att få tag på nu så jag tvekar på att det finns nån återförsäljare som har några kvar på lager.
 
Hmm, nu blev jag nyfis eftersom jag har en av de gamla med kolborstmotor. Beställde nyss ett sådant skydd direkt ifrån DW's serviceverkstad och det kostar 150 :- *ler*
Enligt småmaskinsservice så är det inga problem sen om man monterar på ett sådant skydd utan motorn håller.

Enligt dem så är det förresten rotorn som brinner på de gamla om man har lite otur men tydligen är även det lite överdrivet för man skall misshandla sågen duktigt då precis som Maskinspec skrev ovan. Här kan jag faktiskt förstå en del med om man behandlar den som en byggsåg. Den är ingen byggsåg utan en bordsåg för precisionsjobb enligt min mening.

/Kent
 
Är DW 744 dirktdriven? Om så är fallet bukar det ju vara en inbygd bimetall brytare som slår i från om motorn går för varm. De flesta sågmotorer brukar ju även vara utrustade med en centrifugal broms som slår till när spänningen faller bort. Man kanske skulle kolla på sågen låter ju som det är det 7:e underverket. ;)
 
Man kanske skulle beställa ett sådant överbelastningsskydd även om jag inte märkt några problem hittills. Man hör ju när varvtalet går ner om man tycker för hårt med full såghöjd vid klyvning.
Klarar man att montera dit det själv eller måste man ha hjälp av en elektriker?
Beställde du direkt från DW eller småmaskinservice?
 
Beställde ifrån rån småmaskinsservice, de finns på DW's auktoriserade verkstäder.
150 :- inkl moms plus frakt och ja, man klarar det tydligen själv för den sätts i eller vid brytarens kapsling. Jag är inte direkt orolig *ler* och kan ge lite info om det här på forumet om hur man gör när jag fått mitt skydd.

Angående om den är direktdriven så njaej *S* Det sitter en liten växellåda direkt på motorn som synes här... http://service.toolcommerce.com/Pro...roductID=5614&DocumentID=15026&Size=4

Jag trodde först själv att den var det men anade något annat och mycket riktigt såsom syns på ritningen eller ritningarna kanske jag skall säga för det är tre eller fyra olika serier på dessa sågarna så sitter det en liten växellåda direkt på motorn.

Man skall testa sågen framförallt, alla som jag känner som testat den i funktion älskar den, möjligen att min med kolborstar låter lite högt men den slår allt jag testat, inom sitt användningsområde vill säga.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.