Hej Kent!

Tack för svar.

Frågan var - byter man kniv vid byte av klinga, från en tjocklek till en annan hos klingan?

Gör Du det? Jag gör det inte beroende på att det är omständigt, och numera sker sågning utan kniv.

per  
 
Jag kör också med några tiondels mm tunnare än bladet, dock shimsar jag in den sida av kniven jag oftast använder mot anhållet (höger sida om klingan för DW744) i rät linje upp till 0,1 mm innanför bladet. På så sätt håller klyvkniven bitarna mot anhållet då bitarna passerat klingan. Framkant på klyvkniven skall ha en fas alternativt vara lätt avrundad, så att inte det avsågade fastnar.

Har inget behov av att byta klyvkniv mellan klingbyten, då mina klingor endast skiljer några tiondels mm i bredd. Däremot byter jag shims om inställning skiljer mycket mot ovanstående, men det är oftast inte heller nödvändigt för de klingor jag använder mest.
 
Lyfter tråden lite för jag tycker den dels är kul och dels så intresserar den mig en del. Bilderna här är bra exempel på hur man kan få ihop de mest använda maskinerna.
Sen är jag även impad över vissa saker på The Woodworkingchannel, dels så bygger de på sågborden på ett suveränt sätt och sen kanske det mest imponerande är The Router Workshop. En del av deras tips finns på http://www.routerworkshop.com/

Om inte annat så kan jag rekommendera hur man riktar med en handöverfräs i bord (jointer). Fingersinkningsjiggen som de har kört en del med är guld minst sagt och det är mycket enklare än att montera dado-klingor i bordscirkelsågen. Den tar en halvtimme att bygga (högt räknat).

Sen skulle jag nog vilja ha lite stabilare påskjutare än vad de kör med men det är ju en smaksak, jag hatar nämligen att köra precision på frihand och lita på att man håller det rätt och det har inte med ögonmåttet att göra *S*

Angående det förra inlägget så är kapning emot klyvanhåll ett kapitel för sig, det är ett av de farligaste momenten man kan göra och med den minsta otur så sitter den avsågade träbiten i ens hals, ögon etc. I korthet så _skall_ klyvanhållet dras tillbaka så att den avsågade biten släpper direkt då man har ett säkert snitt, dvs nån millimeter efter klingans angreppspunkt. Sen bör man om möjligt ha en avvisare som för dessa bitar bort ifrån klingan, dvs en kil som ser till att bitarna inte kan komma i närheten av klingans bakkant, fångas en bit upp där kan jag intyga att man inte står kvar vid sågen. Man kastas bort och kan åka och sy sen i bästa fall.

Självfallet så är skydd som täcker sågklingan bra men det är nog endast SUVA-skyddet som ens är i närheten av att fungera, sen så ser man dåligt även med det ibland *mutter* Skall se vilket år jag trixar ihop något skydd där, är mest lathet och att jag hatar att inte se var jag sågar/fräser etc... dum som man är *mutter*

/Kent

 
Mycket intressant tråd det här. Själv förstår jag dock inte hur man kan tro att det skall bli enkelt att få god precision med en liten bordssåg. Jag har bl.a. provat DW 744, och anhållet är bra, men lämnar ändå mer att önska.
Diskussionen om kombi- kontra separata maskiner är intressant. Egentligen är det väl samma sak oavsett vilken storlek på maskiner man väljer, det sparar plats med kombi, men man får stora fina bordsytor. Nackdelen är just omställningarna. Men om man mest växlar mellan sågning och hyvling, och inte använder fräsen särskilt ofta, så tycker jag att kombi är helt OK.
Kör själv med en Hammer C3 41L helkombi som fungerar suveränt (även om man ibland retar sig på omställningarna). Det bästa med den maskinen är att den har riktigt justerbord, det ger god precision :)
 
Snickarboden jag avsåg inte ren kapning mot anhåll utan mer om klyvning eller kapning där biten är betydligt längre än klingans diameter. Vid kapning av bitar som inte når fram till klyvkniven innan de är avkapade håller jag med dig i din beskrivning till 100%. Då gäller tillbakaskjutet anhåll till ca 10 mm efter klingans angreppspunkt i kombination med vinkelanhållet som håller arbetstycket. Om det är riktigt noga, jag är på rätt humör och det är praktiskt möjligt brukar jag även ta en snabbtving som håller arbetsstycket mot vinkelanhållet, då blir det nästan som en formatsåg.

Att jämföra en förhållandevis enkel borsdsåg som DW-744 med en Hammer C3 41L som kostar ca 5-10 ggr mer tycker jag är en liten orättvis jämförelse. Om man endast ser till funktion och har obegränsat med pengar skulle jag alla gånger hellre välja en Hammer. Fick Hammer/Felders senast kundtidning i lådan igår. Den nya Felder 500 serien får det att vattnas i munnen synd att man inte har en sedelpress i källaren, då skulle jag beställa en direkt.
 
Jo, självklart förstår jag att det är en stygg jämförelse, och det var inte heller så jag menade. Det var mer ett exempel på att för- och nackdelarna med kombi är ungefär desamma oavsett storlek.
Är inte Robland en bättre maskin än DeWalten? Precision kanske är bättre, men den är ganska klen. Jag känner snickare som fått byta motor flera gånger i sin :-?. Men de använder den ju också yrkesmässigt.
Sedan undrar jag också varför "snickerimöbeln" i första inlägget är bättre än en kombi? Där måste du ju också ta bort fräsen för att såga skivor?
Missuppfattade jag dig innan i tråden, eller finns det adapters från 30mm spindel till 8mm skaftfräs? Det låter klart intressant, eftersom festoolen bränt :'(
 
Kan inte hålla med om att Robland är klena grejer vi har justersågen z250 på jobbet. Den har gått varje dag i 3 år och fungerar som ny. På trä och teknik mässan tog vi in en offert på en format 4 Kappa x motion. Får väll se om det blir en. En Altendorf vore ju det rätta men de är ju dubbels så dyra.
 
Jag menade att dewalten är betydligt klenare än Roblanden... Blev lite fel där ::)
 
*ler lite* Jopp, det är klart att en Felder, Altendorff, Waco etc är bättre för mycket men de flesta har inte varken plats eller lust att ha de monstrerna i sin verkstad.
Jag t ex är inte ens intresserad för de väger för mycket och det är inget kul att inte kunna flytta på en maskin om man behöver det.
Detsamma gäller en Robland med, den väger sisådär en 150 kg för mycket för att flyttas runt.

Angående precision mellan en liten såg som DW744'a och en större som Felder, Ejca eller Jonserad så är min erfarenhet att precisionen räcker. Däremot så är t ex en Jonsered stabilare om jag slänger upp en planka för att kanta. Gjutjärn är stabilare.
Men för att göra midre arbeten såsom fönster, skåp, mindre möbler etc så är en DW 744'a helt suverån och faktiskt t o m överlägsen en del större bl a genom sitt suveräna anhåll och enkelheten i att tippa klingan. Sen går det att förlänga borden på olika sätt vilket gör de mindre bordssågarna till rätt kompententa maskiner.

Toolbox säljer eller sålde en varvtalsregleringsenhet så man kunde köra 8 och 12 mm's skaftfräsar på en fräs med 30 axel. Det där med skillnaden mellan "stor" dvs 30 axel kontral en liten handöverfäs är med rätt intressant. De stora fräsarna med 50 axel tror jag inte så många här är intresserade av, det är ett halvt ton och noll kul att jobba med, luften i verkstaden vibrerar nästan då 200 mm's kuttrar snurrar runt *brr*

Stora sågar, fräsar mm är bra på en sak som jag ser det dvs serieproduktion, för de flesta så vill man ta fram några få stycken och där funkar mindre maskiner bra. Även om en fräs med 30 mm's axel är suverän så är det lättare att byta stål i handöverfräsen och sen bara fräsa än att ställa in alla skydd etc.

/Kent



 
Om man även tittar på priset per fräs så är generellt sett en 12 mm skaftfräs billigare än en 30 mm profil dito. Om man även tittar på 12,7 mm (1/2") fräsar importerade från USA t.ex. http://www.mlcswoodworking.com/ så blir det ännu billigare. Är även medveten om att för vissa 30 mm profilfräsar till t.ex. TB-Systemet så finns det inga motsvarigheter för 12 mm, så det är både för och nackdelar med båda systemen.
 
Fortsätter lite för att jag faktiskt tror att mindre maskiner är intressant för de allra flesta. Nu tänkte jag prata fräs, de allra flesta har inte kunskaperna för att jobba med en större vertikalfräs, det är liksom en rätt farlig maskin. Går ett stål av så har man typ en pistolkula i kroppen och skulle man komma för nära med några fingrar så är det inte bara en fingertopp som skavs av lite, där går 2-3 fingrar på en gång.

Handöverfräsar i bord är lite trevligare, bl a så ställer jag inte in alla skydd där, det finns liksom inget skäl till det. Det är inte ett så stort moment i en liten kutter så att den kastar arbetsstycket okontrollerbart samt att det ofta går snabbare att ställa in den än en större fräs, på den större är det ofta fler moment. Kan ju säga att av 9 gånger av 10 så använder jag mina mindre fräsar än den stora och det trots en rätt bra ståluppsätnning till den stora. Det är bara det att det tar för lång tid och är för omständligt för mindre serier samt att det ofta blir naturligare att jobba med de mindre. Skall jag stå och köra störrew mängder så är det ingen tvekan, då är det den stora som gäller.

Hecke>Var inget illa ment, pekade bara på riskerna eftersom jag sett en del göra den tabben och det går kalla kårar på mig där. Menade inte att du gör det och förhoppningsvis gör ingen annan det heller som läst denna tråden.


Angående motorn på DW744'a så är den gamla en kolborstmotor som har sina brister med att den just brinner upp, oklart var? Den nya är en induktionsmotor som inte har det problemet. Sen så är jag inte så övertygad om att det alltid beror på maskinen utan snarare på hur man lyssnar på hur motorn låter under gång. Det är mer än en gång som jag hört en del byggare misshandla maskinerna till smärtgränsen. Inget illa ment emot någon här med det, utan tänkte på bl a en lärling som jag hade som inte ens hörde när klingan lossnat *suck* Det där wobblande metalliska ljudet fattar jag liksom inte hur man kan missa men å andra sidan om man inte kan följa en linjal med en handcirkelsåg så vad skall man begära? *suck* Sådana människor kan garanterat bränna det mesta och sen bara undra vad som hände.

I korthet så skall aldrig motorn minska i varv, gör den det så minska på matningen, sågen måste få skära och det är detsamma med fräsar och allt. Verktygen måste få jobba vid sin rätta hastighet för att man skall få nån verkningsgrad på det. Sen är det klart att en stor såg som t ex en jonsered lättare håler varvtalet pga en större motor men jag håller inte med om att precisionen måste vara bättre på den för det. Det är lite beroende på vad man dels är van vid, klingor, hur lätt man ställer in dem, anhäll mm. Kort sagt, var och en väljer det som man trivs bäst med, det skall mycket till för att jag skall förkasta min DW 744'a för mindre jobb.

Sen är förresten både Hammer och Felder egentligen rena formatsågar, spelar kanske inte så stor roll men t ex en DW 744 är en ren bordssåg med ett rätt brett användningsområde, rena formatsågar såsom Felder och Hammer är en annan sak och likaså är klyvsågar en helt annan sak, detta på på snickerier sett då. För en mindre verkstad så vill man helst ha en allroundlösning. Där tycker jag att en del mindre maskiner ligger rätt bra till eventuellt ihop med Festo.

Ber om ursäkt om långa inlägg och hoppas att inte de som vill köra t ex Hammer, Felder, Robland etc tar illa vid sig men jag ser mer fördelar med mindre maskiner än stora bjässar idag, måste vara att jag börjar bli gammal *S* Jag sålde för en del år sedan undan en 400 rikt, en 500 plan, en Waco stäm, en stor bordssåg och en gammal Wacofräs just för att de är för stora, tunga att jobba med och inte ens kul. De passade inte för det jag gör, dvs små serier där jag vill jobba avspänt.

/Kent
 
Hecke>Priserna varierar, en kontraprofil för TB90 är t ex billigare än samma skaftfräs. Sen skall man räkna med att skaftfräsen är HM medan det för TB90 oftast är i HSS. Sen hur många hemmapulare har en fräs med 30 axel och om jag skall vara helt ärlig så skall kanske inte alla ha det heller. Gör man fel med den så är det inget kul alls.

Sen å andra sidan kan det ovan bero på att det är den maskin som jag har störst respekt för, det är en del som tappat fingrar och livet med de maskinerna. Kastar ett arbetsstycke tillbaka ifrån en vertikalfräs så går det rätt igenom en människokropp om man har otur. Med de maskinerna räcker inte manualerna som följer med utan man bör ha handledning i början. Vi pratar inte om små kast utan om krafter som skjuter arbetsstycken igenom väggar eller där handen kastas in i en tuggande fräs med blottade tänder. Det som räddar en är turen och när man sett krafterna så backar man och tänker efter lite. Det är milt sagt den farligaste maskinen man kan ha på ett snickeri och man bör veta vad man gör där.

Inget illa menat emot någon här utan allmänt hållet. Men ja, jag avråder nån som snickrar lite då och då att skaffa sig en vertikalfräs med typ 30/50 axel om man inte antingen läser på mycket och /eller har bra handledning. Denna maskinen är djävulsk i sina kast men också jäkligt användbar *S*

/Kent
 
Visst varierar priserna, men min övertygelse är att en uppsättning fräsar till 8 + 12 mm som utför de jobb som det stora flertalet gör här på forumet kostar mindre för motsvarande uppsättning till en vertiaklfräs med 30 mm axel.

 
För 4 år sedan stod jag i valet mellan en halvseriös kombi som Robland alternativt en Bordsåg + Rikt/Plan hyvel + Handöverfräs med 8/12 mm spännhylsa.
Jag vägde för och nackdelar fram och tillbaka och skannade marknaden och det som fick mig att satsa på den delade lösningen var främst följande:

* Utrymme och vikt
* Har ej 3-fas i verkstaden idag.
* Kostnad
* Mindre sårbarhet om en maskin går sönder.
* Jag kan växa och byta enskilda maskiner allt efter behov.
* Möjlighet att flytta med mig en del av maskinerna till lantstället eller annan del av huset. Speciellt att enkelt kunna köra maskinerna genom en 800 mm dörr till garaget som angränsar till min snickeriverkstad vid större arbeten.
* Jag kommer främst göra mindre möbelsnickerier och har inget jättebehov av en jättemaskin.
* Slipper bökiga omställningar mellan Såg och Hyvel
 
Hecke>Exakt, man väljer ju själv, en som skall göra dörrar eller garageportar vill nog ha 2 meters längd eller gärna mer på rikten medans om man gör annat större delen av tiden så anpassar man maskinparken till det.

Angående det med stålen så håller jag med, de flesta kör med typ fas och avrundningsstål så då är det billigare till en handöverfräs och dessutom oftast enklare. Skall man sen köra kontraprofil så måste man ju även ha en tappsläde till en vertikalfräs. Och ja jag har det men föredrar ändå handöverfräsen i de allra flesta jobb. Det är inte ofta jag startar den stora.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.