Spotlights i badrummet är ett mycket bra sätt att belysa för dig som vill ha mångsidighet och bra spridning av ljuset. Vi har talat med en badrumsinredare och en belysningsexpert för att få råd kring spotlights i badrummet, hur de bör placeras, hur arbetet går till och vad det kostar.

Du kan läsa artikeln här: Infällda spotlights i badrum - placering, armaturer, gör det själv

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Har man ett större projekt, eller bara van vid CAD-mjukvara och gillar att pilla runt, kan jag rekommendera DIALux. Gratis via deras hemsida.

Där kan man modellera i 3D allt man vill belysa och med data från riktiga armaturer simulera hur belysningen kommer bli i ens utrymmen. Så slipper man gissa eller bli missnöjd. Gjorde så för vår renovering och kunde inte vara nöjdare. Verkligheten blev precis som modellen och jag har aldrig känt att en enda av våra 30-tal armaturer blev felplacerade.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
M
Ni som läser artikeln, gör absolut inte som bilden och placera spotlight precis ovanför duschen.

Vi placerade vår spot en bit utanför duschen (ungefär i linje med duschdraperiet, i samråd med en pålitlig badrumshantverkare), som lutar inåt. Blir ingen ful ljusreflektion som på artikelbilden och man slipper stå i skugga och kan faktiskt se något.
 
Redigerat:
I privatmiljö, montera hellre för få än för många!!

Har varit hemma hos så många där man satt alldeles för starka spottar och alldeles för tätt. Vilket gör att det knappt går att få till någon tendens till mysbelysning vid nerdimring utan att släcka ner allting. Och, håll dig 40-60 cm ut från väggarna, överväg att strunta i ev. mitten rad.

I exemplen tycker jag man satt de alldeles för tätt och för centrerat i rummet, ser inte ut som om man kommer kunna dimrar ner till "stearinljus" känslan.

1 spott per 1,5 m2 är alldeles för generellt att slänga sig med och inget man kan applicera utan mer data.
Ett hem är inget kontor :)

//elkonsult
 
Redigerat:
  • Gilla
Markus__
  • Laddar…
Placera ej en spot ovanför duschen, du får reflektion upp i taket!

Man kan även måla ovansidan på takduschen för att få bort reflektion :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
S
Nu vet jag att jag låter anti, men jag tycker verkligen inte om spottar. Jag blir bländad av de små och starka ljuskällorna och känner därför behov av en keps när jag är hemma hos någon med dåligt placerade spotlights.

Vi har installerat 4 st FLOALT paneler (300x900mm) från IKEA i köket. Vi kan dra på så mycket ljus att det är på gränsen till för mycket. Trots det är själva panelerna inte bländande var man än står i rummet. Normal har vi dem på drygt halv effekt, men det går att dimma till riktig mysbelysning. Färgtemperaturen går att ställa i 3 lägen.
Ljusbilden blir också bättre av större ljuskällor eftersom man slipper skarpa skuggor. I ett badrum är det absolut att föredra om man vill se sig själv ordentligt i spegeln.

Våga vägra spotlights!
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Tycker tvärtom föregående, att många man kommer hem till har för få/svaga , känns som att gå runt i någon form av dimma oavsett hur högt man försöker så upp ljuset.
 
janwide
Min erfarenhet och smak säger att det är fel att sätta spottarna symmetrisk i taket. Jag har alltid valt att sätta spottarna efter funktionerna i rummet. Det vill säga så att det blir ljust där man behöver det. Håller inte heller med om att man har spottar för att få ett jämt ljus. Även med spottar går det att få en levande belysning med olika ljuspunkter.
 
  • Gilla
munge och 3 till
  • Laddar…
Det finns en bättre och billigare lösning, jag har köpt billiga spottar på Biltema 3 för 100kr och sedan IKEA Trådfri GU10 som kan kosta 50-100kr Då kan det kosta med 6 lampor under 1000kr + att jag kan styra varje lampa individuellt ned fjärrkontroll, app eller rösten
 
L lonanders skrev:
Det finns en bättre och billigare lösning, jag har köpt billiga spottar på Biltema 3 för 100kr och sedan IKEA Trådfri GU10 som kan kosta 50-100kr Då kan det kosta med 6 lampor under 1000kr + att jag kan styra varje lampa individuellt ned fjärrkontroll, app eller rösten
Dessutom kan jag koppla in en rörelsedetektor som tänder belysningen svagt på natten
 
janwide
L lonanders skrev:
Det finns en bättre och billigare lösning, jag har köpt billiga spottar på Biltema 3 för 100kr och sedan IKEA Trådfri GU10 som kan kosta 50-100kr Då kan det kosta med 6 lampor under 1000kr + att jag kan styra varje lampa individuellt ned fjärrkontroll, app eller rösten
Jag tror inte att Biltemas armaturer för GU10 är godkända i badrum. Fjärrkontroll till fast belysning är jobbigt. Gjorde själv det misstaget och har letat fjärrkontroll en del. Det räcker med fjärren till teven :crysmile:
 
janwide janwide skrev:
Jag tror inte att Biltemas armaturer för GU10 är godkända i badrum. Fjärrkontroll till fast belysning är jobbigt. Gjorde själv det misstaget och har letat fjärrkontroll en del. Det räcker med fjärren till teven :crysmile:
Dom är godkända och fjärrkontrollen kan skruvas upp där en tryckknapp skall sitta
 
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
janwide
janwide janwide skrev:
Vilka Biltemaspotar tänker du på då? De jag hittar har IP20
[länk]
Ip 20 är ok om höjden är över 225 cn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.