T
Enda jag kan hoppas på vid denna tvist är att även den får ta sin kölapp till rätten som för alla andra, som exempel tvisten med kamin o eldabutiken , där även denna räknas som privat affär med låg prioritet . inte någon förtur för att det är en medial historia, utan snällt vänta sitt år .

Men tror denna kommer få förtur o vara avgjord inom någon månad.
 
thomasse thomasse skrev:
Min tolkning,

EB är knappast så dum så hon är ute och försöker lura folk. Som framstående politiker så blir man inte långvarig då.

Gubben blev säkert jätte smickrad och uppvaktad, kul att vara viktig 81 år gammal.

Avtal skrivs, gubben berättar för släkt och vänner om sin nya vänskap. Arvtagare/personer med intresse får reda på det och ser framför sig att bli snuvad på konfekten. Pressar gubben hårt, gubben ångrar sig då och gråter ut i media.

EB blir säkert förvånad då man kunnat varit ute och röjt på tomten och fikat några gånger. Plötsligt tvärstopp.

Hade jag varit lika investerad som EB är i fastigheten redan så hade jag aldrig backat.

Vad jag kunde se så ligger hennes Ex fastighet rakt över sjön från denna. Guld läge med andra ord.

Sen kan jag ha fel. Men så är det alltid om det inte finns inspelat på film eller ljudupptagning.
Det ovan är väl en rätt rimlig syn på vad som hänt, enligt Ebbas ord så har de träffats och pratat om originalfärger och då förmodligen sagt hur bra de ska återställa gården till fint skick. Vilket förmodligen är bara fint in-säljande snack.
Ebba kommer säkert dra till med chock-rosa överallt - om det är hennes stil och inte ta nån hänsyn. Varför skulle hon?
Men det är vad gubben har trott.

Sedan - det ska alltså vara ett ruckel, men Ebba ska alltså haft planer att knappt 9 veckor efter köp bosätta sig där.
Det låter INTE som ett hus där allt behöver göras om från grunden.

Men ändå "gnäller" hon till sig att få köpa huset 300 000 under värdering.... för det är vad hon gjort.

Hmm... min tolkning är inte riktigt lika snäll mot Ebba.
Skit samma om det är "rätt" - det är likväl lite småfult.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Men vore jag PR-konsult skulle jag råda henne att ädelmodigt dra sig ur historien ”för den trevlige gamle mannens skull” och storsint efterskänka åtminstone en del av köpesumman. Gärna med en blomsterkvast i ena handen och en påse hembakt i den andra, över en kopp kaffe i gubbens kök, med lämplig fotograf i släptåg.
Det är väl just den typen av PR-konsulteri som får många av oss att kräkas på politikers flathet.

Politiker granskas dagligen på karaktärsbasis för att det är för jobbigt och svårt för journalisterna att faktiskt granska politiken de genomför. Det görs alltså en proxygranskning som vid närmare kontroll som bäst skulle kunna leda till slutsatsen att ”med så slätstrukna politiker som möjligt sker nog inget oväntat, dras nog inga djärva slutsatser och fattas inga omvälvande beslut”.

Fy fan.

För Ebba Busch egen del hoppas jag att hon lyckas genomdriva affären. Och hittills verkar ju opinionen tämligen obrydd, varken hennes personliga populäritet eller hennes parti har gått upp eller ner i samband med det här.

Och långsiktigt lär det ju glömmas likt andra stora och små skandaler.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 9 till
  • Laddar…
EB kan köpa hus på vanligt sätt och behöver inte lura någon gamling för att göra ett klipp på en VANLIG pensionstagares bekostnad.

EBs lön 2019 enligt SVD:

”Ebba Busch Thor har gjort en kometkarriär – inte bara som politiker men också som löntagare. Sedan hon slutade som kommunalråd i Uppsala för att ta över som KD:s partiledare har hennes lön mer än dubblats – från 62 000 kronor till 139 000 kronor i månaden. Det är lika mycket som regeringens ministrar.”

Men visst hon vill väl ha råd med ett lyxigt utlandsboende också, så hon har någonstans att fly när skiten träffar fläkten i ”Det Nya Sverige”.
 
Det finns hyfsat gott om råd på exempelvis den här sajten om att man kan söka upp ägaren till övergivna hus och gårdar och lägga ett bud. Delvis för att det kan vara ett billigare sätt att köpa ett hus än via budgivning, delvis för att det finns många som månar om att slika hus renoveras och används snarare än står öde och förfaller.

Visst kan man ha invändningar mot det, särskilt när det gäller en äldre människa och man misstänker att denne inte har alla hästarna hemma, men vi pratar inte om några direkta skumraskaffärer här, utan två parter som har förhandlat fram ett pris i närheten av vad fastigheten värderats till.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns hyfsat gott om råd på exempelvis den här sajten om att man kan söka upp ägaren till övergivna hus och gårdar och lägga ett bud. Delvis för att det kan vara ett billigare sätt att köpa ett hus än via budgivning, delvis för att det finns många som månar om att slika hus renoveras och används snarare än står öde och förfaller.

Visst kan man ha invändningar mot det, särskilt när det gäller en äldre människa och man misstänker att denne inte har alla hästarna hemma, men vi pratar inte om några direkta skumraskaffärer här, utan två parter som har förhandlat fram ett pris i närheten av vad fastigheten värderats till.
 
....och det bara råkar vara en mäklare som EB är kompis med som genomfört värderingen.

Brukar de flesta värderingar inför en försäljning av fastighet genomföras av värderingsman/mäklare som har kopplingar till köparen?

Nej den här affären stinker och påvisar inte enbart EBs personlighet och karaktär utan även den generella svenskens då de flesta uppenbarligen tycker detta är helt OK.
 
Nissens
L larka742 skrev:
Det ovan är väl en rätt rimlig syn på vad som hänt, enligt Ebbas ord så har de träffats och pratat om originalfärger och då förmodligen sagt hur bra de ska återställa gården till fint skick. Vilket förmodligen är bara fint in-säljande snack.
Ebba kommer säkert dra till med chock-rosa överallt - om det är hennes stil och inte ta nån hänsyn. Varför skulle hon?
Men det är vad gubben har trott.

Sedan - det ska alltså vara ett ruckel, men Ebba ska alltså haft planer att knappt 9 veckor efter köp bosätta sig där.
Det låter INTE som ett hus där allt behöver göras om från grunden.

Men ändå "gnäller" hon till sig att få köpa huset 300 000 under värdering.... för det är vad hon gjort.

Hmm... min tolkning är inte riktigt lika snäll mot Ebba.
Skit samma om det är "rätt" - det är likväl lite småfult.
Du spekulerar vilt, det kan lika gärna varit så att säljaren krävt pengar under bordet för att komma undan lite skatt. Då sjunker det officiella priset... oavsett, så har du ingen aning..
 
B Boende45 skrev:
....och det bara råkar vara en mäklare som EB är kompis med som genomfört värderingen.

Brukar de flesta värderingar inför en försäljning av fastighet genomföras av värderingsman/mäklare som har kopplingar till köparen?

Nej den här affären stinker och påvisar inte enbart EBs personlighet och karaktär utan även den generella svenskens då de flesta uppenbarligen tycker detta är helt OK.
Läs gärna på mer innan du kastar ur dig egna smarta insinuationer...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
-Ebba Busch Thor har kontakta en man och bett att få köpa hans hus.
-Hon lägger ett bud på 2.5 msek som han inte accepterar, då görs värdering av mäklare till runt 4 msek och mannen accepterar priset.
-Kontrakt skrivs och de träffas även efter affären. Alla förefaller glada och nöjda.
-Släktingar / bekanta som kan ha egen vinning i att affären går i stöpet finns i mannens närhet och tycker inte affären skall genomföras.
-Mannen återkommer och vill stoppa det redan genomförda köpet. Bekanta till mannen, med egen vinning i att affären går i stöpet, meddelar Ebba Busch Thor att hon skall hängas ut i media om hon inte backar.
-Notering: Äldre mannen är klar i huvudet, kör bil och hjälper till med fastigheterna hos en av personerna som vill stoppa köpet.
-Samma person (kvinna) som mannen känner har en historik med ett annat tveksamt fastighetsövertagande.

Hade jag varit Ebba Busch Thor hade jag också tagit detta till tinget och låtit dom avgöra. Hon skall ha cred för att hon står för sin rätt, i min värld vinner hon mer på det än att lägga sig platt som en dörrmatta bara för att hon är en offentlig person. Det om något hade gett upphov till politikerförakt.

Vad Ebba Busch Thorn tjänar har för övrigt inte med frågeställningen att göra - överhuvudtaget. Och nej, jag har inte röstat KD och kommer inte göra det heller. Om det nu spelar roll.
 
  • Gilla
Lotten72 och 14 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du spekulerar vilt, det kan lika gärna varit så att säljaren krävt pengar under bordet för att komma undan lite skatt. Då sjunker det officiella priset... oavsett, så har du ingen aning..
Det du säger är rätt kraftiga anklagelser, "säljaren krävt pengar under bordet".

Ebba själv säger att hon pratat om originalfärger, ser det som NOLL sannolikhet att hon köper huset för att återställa det till dess forna glansdagar. Hon säger ju själv NU att det handlar om att bo nära barnens pappa. Och det är gott nog.
Allt annat är ju bara skitsnack.

SÅ att de pratat om originalfärger etc med Esbjörn pekar åt att hon berört sådana ämnen för att sälja in försäljningen.
 
B Biff Tannen skrev:
-Ebba Busch Thor har kontakta en man och bett att få köpa hans hus.
-Hon lägger ett bud på 2.5 msek som han inte accepterar, då görs värdering av mäklare till runt 4 msek och mannen accepterar priset.
-Kontrakt skrivs och de träffas även efter affären. Alla förefaller glada och nöjda.
-Släktingar / bekanta som kan ha egen vinning i att affären går i stöpet finns i mannens närhet och tycker inte affären skall genomföras.
-Mannen återkommer och vill stoppa det redan genomförda köpet. Bekanta till mannen, med egen vinning i att affären går i stöpet, meddelar Ebba Busch Thor att hon skall hängas ut i media om hon inte backar.
-Notering: Äldre mannen är klar i huvudet, kör bil och hjälper till med fastigheterna hos en av personerna som vill stoppa köpet.
-Samma person (kvinna) som mannen känner har en historik med ett annat tveksamt fastighetsövertagande.

Hade jag varit Ebba Busch Thor hade jag också tagit detta till tinget och låtit dom avgöra. Hon skall ha cred för att hon står för sin rätt, i min värld vinner hon mer på det än att lägga sig platt som en dörrmatta bara för att hon är en offentlig person. Det om något hade gett upphov till politikerförakt.

Vad Ebba Busch Thorn tjänar har för övrigt inte med frågeställningen att göra - överhuvudtaget. Och nej, jag har inte röstat KD och kommer inte göra det heller. Om det nu spelar roll.
Fantastisk, gubben är klar i huvudet när hon pratar med Ebba.
Men när han sedan pratar med sina släktingar, DÅ är han så övertalningsbar, att allt han gör NU är inte hans egna ord.
Han är satt under press från sina släktingar och vänner.

Vi ska tro att Ebbas bild är den sanna, hon är ett "offer" och hon har allt att förlora?

Stackars Ebba kan ju inte lura den friska klara gubben mot sin vilja.
Men NU - gubben har ingen egen vilja. Lurad av sin släkt....

Hur ska ni ha det egentligen?


Jag förstår nog att sanningen säkert inte är så svart eller vit, men just denna aspekt är rätt intressant att peka på.
Endera är Esbjörn stark med egen vilja, eller så är han lätt att dupera... man kan ju inte riktigt säga med Ebba är han stark för att sedan vara så lätt att övertala att och styra.
 
L larka742 skrev:
Fantastisk, gubben är klar i huvudet när hon pratar med Ebba.
Men när han sedan pratar med sina släktingar, DÅ är han så övertalningsbar, att allt han gör NU är inte hans egna ord.
Han är satt under press från sina släktingar och vänner.

Vi ska tro att Ebbas bild är den sanna, hon är ett "offer" och hon har allt att förlora?

Stackars Ebba kan ju inte lura den friska klara gubben mot sin vilja.
Men NU - gubben har ingen egen vilja. Lurad av sin släkt....

Hur ska ni ha det egentligen?


Jag förstår nog att sanningen säkert inte är så svart eller vit, men just denna aspekt är rätt intressant att peka på.
Endera är Esbjörn stark med egen vilja, eller så är han lätt att dupera... man kan ju inte riktigt säga med Ebba är han stark för att sedan vara så lätt att övertala att och styra.
Jag tror faktiskt det hela kommer att sluta med att Esbjörn blir satt som otillräknelig med pengar och satt med en god man. Ebba förlorar i rätten.
Att man kan köra bil, hjälpa till lite på en kursgård, vara social och trevlig är inte allt. En äldre kan tappa andra egenskaper som gör att man blir naiv, förlorar perspektiv och låter sig luras.

Högst sannolikt är att Esbjörn är/var styrd av både Ebba och släktingarna. Därför borde han bli satt under "kontroll".
 
J
B Boende45 skrev:
....och det bara råkar vara en mäklare som EB är kompis med som genomfört värderingen.

Brukar de flesta värderingar inför en försäljning av fastighet genomföras av värderingsman/mäklare som har kopplingar till köparen?

Nej den här affären stinker och påvisar inte enbart EBs personlighet och karaktär utan även den generella svenskens då de flesta uppenbarligen tycker detta är helt OK.
Var det du som ringde och hotade Ebba?
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Jag tror faktiskt det hela kommer att sluta med att Esbjörn blir satt som otillräknelig
Så en vuxen man som reder sig själv ska bli omyndigförklarad för att han gör affärer med en politiker!?

Nog för att jag också är inne på att vi borde omyndigförklara folket vart fjärde år, men då är det mest på skämt. Och tack och lov är ribban för den typen av tvångsåtgärder satt betydligt högre än att man litar på en politiker.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.