Som ny på den här sidan har jag noterat att här synes det finnas många vakna människor med friska idéer – parat med djup insikt och erfarenhet. Från mina tidigare professioner vet jag att om man lyssnar på ett antal balanserades människors ibland subjektiva uppfattningar (även kritiska) – så utkristalliseras ganska snabbt vad som är rätt och fel, sunt och osunt.

Jag har länge gillat jordfelsbrytare (JB) – de har en väldigt viktig funktion – men ibland ger de också problem. Första gången jag noterat ett problem var när jag nyss gjort en elinstallation i en sommarstuga med en jordfelsbrytare, som då var ”senaste skriket”. Allt var klart och huvudsäkringarna sattes in – de olika installationsobjekten provades utan problem – men när jag kom till spisugnen, då löste JB?!

Utan att gå in på detaljer visade det sig att sommarstugan under vintern stått (och alltid står) ouppvärmd och då hade ugnens isolationsmaterial dragit åt sig fukt – som i sin tur åstadkom en tillräcklig hög jordfelström för att lösa ut JB.

Om man under någon ½-minut kunde köra ugnen – försvann fukten och ugnen funkade sedan hela säsongen utan problem – men nästa vår samma problem. Men den ½-minuten var omöjlig att få till.

Då jag professionellt ibland umgicks i ”standardiserings-kretsar”, föreslog jag där att det skulle vara möjligt att manuellt hålla jordfelsbrytaren i tillslaget läge (genom att hålla återställningsknappen aktiverad) under tiden som behövdes för att få bort eventuell fukt. Förslaget vann dock inget gillande – varför det ser ut som det ser ut idag.

Den första åtgärden vid utlöst JB, är naturligtvis att slå ifrån alla dvärgbrytare/lossa alla säkringar i huvudcentralen – slå till jordfelsbrytaren – och därefter steg för steg slå till/skruva in säkringar – för att på så sätt sektionera ut vilken grupp som jordfelet ligger på och sedan leta felet på den gruppen.

För oss yrkesmän är ju detta elementärt – men för en husägare/lägenhetsinnehavare – är det kanske inte riktigt lika enkelt. Det finns nästan inget så dött som ett ”el-dött hus eller lägenhet – och i spåren på detta - förstörda varor i frysen och varma matvaror i kylskåpet etc.

För att lösa detta problem är min idé att parallellt med en säg trefasig JB, lägga en 4-polig dvärgbrytare med samma märkström som de föregående huvudsäkringarna. Står husägaren/lägenhetsinnehavaren med ett dött hus eller lägenhet – och inte vet vad hen skall göra - så slår hen till dvärgbrytaren som ligger parallellt med JB, och får på så sätt igång installationen igen. Därefter kontaktas en elektriker så fort som möjligt för att klara ut vad jordfelet berodde på – och åtgärdande.

Jag har vridit och vänt på denna idé och hittar egentligen inget som skulle hindra detta.
Ibland har man fått en extra rabatt på villa/hem-försäkringen för att ha installerat JB – och där kan ju naturligtvis F-bolaget krångla – även om det ut skadesynpunkt sannolikt bara är till fördel.


Risken är ju naturligtvis också att husägaren/lägenhetsinnehavaren slår till dvärgbrytaren och sedan glömmer att ringa ”elektrikern” – allt funkar ju. Därför siktar jag på att välja en 4-polig dvärgbrytare med en hjälpkontakt – som styr en varningslampa på väl synlig plats – så man blir påmind om att JB inte är i funktion – och att man har en sak kvar att göra – och att man kanske får vara lite extra försiktig/vaksam.

I mitt tycke är vidare JB:s största och viktigaste funktion att rädda liv – dvs. att snabbt slå ifrån om en person tagit i en spänningsförande del och fått strömgenomgång. Självklart kan det ur sakskadesynpunkt vara till fördel att JB löser ut för att hindra ex vis en kaffebryggare (som rätt ofta orsakar JB-utlösning) och börjar brinna (om inte strömmen är tillräckligt hög för att lösa kortslutning/överlastskyddet). Men detta inträffar som regel när kaffebryggaren användes – dvs. att någon är hemma och är vaken.

Slutligen händer det däremot att en JB löser ut till synes ”oprovocerat” och sker det när man är på semester ett antal veckor blir det inte bra …. kan vi säga. Tanken är därför att åker man på semester några veckor kan man mycket väl slå till parallelldvärgbrytaren och därmed förhindra att JB:ns eventuella sporadiska utlösning svartlägger huset under lång tid – med dess konsekvenser.

Nu är frågan till er – är jag fullständigt ute och cyklar – eller kan det vara en god idé? Det skulle också vara kul att veta om någon annan också noterat ”mina” problem med JB – och om det rent av finns någon som tänkt samma sak praktiserat det i verkligheten?

Mvh Boggi
 
Fairlane
Skulle det inte vara enklare att värma ugnen med något annat istället för att ge sig på att förändra jordfelsbrytaren? En varmluftspistol, hårfön eller kupévärmare borde väl göra jobbet rätt snabbt?
 
Sluta kalla det JB, kalla det för hellre för JFB.

Sen angående din idé, fint skrivet men tycker att det är en dålig idé. Hellre isåfall att man sektionerar upp det hela lite med flera JFB.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Sluta kalla det JB, kalla det för hellre för JFB.

Sen angående din idé, fint skrivet men tycker att det är en dålig idé. Hellre isåfall att man sektionerar upp det hela lite med flera JFB.
Tack för synpunkt och JFB är ,mycket bättre
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skulle det inte vara enklare att värma ugnen med något annat istället för att ge sig på att förändra jordfelsbrytaren? En varmluftspistol, hårfön eller kupévärmare borde väl göra jobbet rätt snabbt?
Det aktuella problemet löstes på annat sätt men det gav en input till ett tänkbart problemområde. När det bara säger klick i JFB när man vrider på ugnen är nog inte hårfönen det första man tänker på - det var nog meggern.
 
Låter inte som en bra ide. Om nu JFB har löst ut pga att något rört vid en spänningsförande del så finns ju det felfallet troligen kvar, men nu utan skydd om nu JFB frånkopplas.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och att göra grupp efter grupp spänningslös är inte någon bra metod för att hitta jordfel. Ofta ligger jordfelet i en helt annan grupp men ger sig tillkänna först när man belastar någon annan grupp lite hårdare. Om man däremot använde tvåpoliga brytare i enfasgrupper/fyrpoliga i trefasgrupper, så fungerar det. Nu är ju det nått som normalt inte förekommer hos oss.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Låter inte som en bra ide. Om nu JFB har löst ut pga att något rört vid en spänningsförande del så finns ju det felfallet troligen kvar, men nu utan skydd om nu JFB frånkopplas.
Den första aktiviteten är ju att slå till JFB igen - men lyckas inte det - det är då dvärgbrytaren blir nästa steg och sedan ringa mig.
 
Jag har hört talas om att jordfelsbrytarna var mer störkänsliga förr. För egen del har jag aldrig haft en som tjuvlöst. På första plats som orsak för att jordfelsbrytare löser är för min del att jag gjort något klantigt. Ett fåtal gånger har den löst ut för att en pryl verkligen haft ett jordfel.

En gång trodde jag att en värmekabel som löste jordfelsbrytaren skulle torka och förbättras om jag kopplade över jordfelsbrytaren och slog på den. När den trasiga värmekabeln blev varm så hann den smälta hål på PEM-slangen den skulle skydda innan säkringen gick.

Att du som tekniskt kunnig kan tänka dig att koppla över en jordfelsbrytare under kontrollerade former har jag inga problem med. Men att lämna i centralen en genväg som vem som helst kan använda utan att förstå vad det innebär tycker jag låter dumt.
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B Boggi skrev:
Det aktuella problemet löstes på annat sätt men det gav en input till ett tänkbart problemområde. När det bara säger klick i JFB när man vrider på ugnen är nog inte hårfönen det första man tänker på - det var nog meggern.
Jag tänker att antingen vet man varför den löser ut och löser problemet eller också vet man inte och då är det bättre att ta reda på problemet än att chansa att koppla bort jordfelsbrytaren.

Megger är nog inte det gemene man tänker på. De vet nog inte vad det är och det är de som kommer koppla förbi jordfelsbrytaren när de får fel som de inte kan förstå, med de risker det innebär.

Har man ett fel som riskerar att slå ut jordfelsbrytaren när man är på semester så kanske man har ett fel som riskerar att sätta eld på huset om man kopplar bort jordfelsbrytaren. Visst är det trist att komma hem till ett nedsläckt hus och saker i huset kan tagit stryk, men det är trist att komma hem till ett nedbrunnet hus också.

Kul med tankar på förändringar/förbättringar, men här känns det som att man går över ån efter vatten.
 
E elmont skrev:
Och att göra grupp efter grupp spänningslös är inte någon bra metod för att hitta jordfel. Ofta ligger jordfelet i en helt annan grupp men ger sig tillkänna först när man belastar någon annan grupp lite hårdare. Om man däremot använde tvåpoliga brytare i enfasgrupper/fyrpoliga i trefasgrupper, så fungerar det. Nu är ju det nått som normalt inte förekommer hos oss.
Tack för tipset. Nja, jag går åt andra hållet - allt spänningslöst och sedan succesiv spänningssättning grupp efter grupp till dess att JFB löser. Fenomenet att JFB löser vid hårdare belastning av annan grupp - det kan jag få då jag inte hållit ordning på nolledarna och det blir en oballansström men inte annars - är min erfarenhet. Men man skall aldrig säga aldrig.
 
B Boggi skrev:
Fenomenet att JFB löser vid hårdare belastning av annan grupp - det kan jag få då jag inte hållit ordning på nolledarna och det blir en oballansström men inte annars - är min erfarenhet.
Om du har ett jordfel mellan nolla och jord kan det bli så. När det går en tillräcklig ström i nollan så löser jordfelsbrytaren även om gruppen med jordfelet inte är påslagen.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker att antingen vet man varför den löser ut och löser problemet eller också vet man inte och då är det bättre att ta reda på problemet än att chansa att koppla bort jordfelsbrytaren.

Megger är nog inte det gemene man tänker på. De vet nog inte vad det är och det är de som kommer koppla förbi jordfelsbrytaren när de får fel som de inte kan förstå, med de risker det innebär.

Har man ett fel som riskerar att slå ut jordfelsbrytaren när man är på semester så kanske man har ett fel som riskerar att sätta eld på huset om man kopplar bort jordfelsbrytaren. Visst är det trist att komma hem till ett nedsläckt hus och saker i huset kan tagit stryk, men det är trist att komma hem till ett nedbrunnet hus också.

Kul med tankar på förändringar/förbättringar, men här känns det som att man går över ån efter vatten.
Som sagt, jag ser JFB:s viktigaste uppgift att rädda liv vid strömgenomgång. Vidare vill jag minnas att vi har ca 300 villabränder om året, undrar hur många av dessa som initierats av jordfel och hur många av dessa som HADE JFB installerade.

Om jag slutligen kopplar förbi JFB med dvärgbrytaren, har jag precis samma situation som alla de 100 000-tals fastigheter/lägenheter som inte har någon JFB alls.

Det klart, en av Vd:arna för ett av våra större försäkringsbolag hade bakom ryggen ett inramat intyg från en brandutredare som skrivit att "Då byggnaden saknade elinstallation kunde inte brandorsaken fastställas" - och då måste man nog som elinstallatör vara mer religiös än Gud fader själv.
 
Fairlane
Javisst, men du är kunnig i ämnet om jag förstår sig rätt. Gemene man är inte det och då känns det dumt att"vidareutveckla" produkten så att det är större risk att göra fel.
 
Föreslagen lösning är inte godkänd. Pratar vi om en anläggning där jordfelsbrytare är ett krav kan man inte ja en funktion som sätter den ur spel, åtminstone inte en anläggning för privatpersoner. En sådan lösning kommer innebära att några personer tycker jordfelsbrytaren är jobbig, slår till dvärgbrytaren och tar ur/kopplar ut signallampan. Jag förstår din tanke men allt i samhället är uppbyggt för att även skydda idiotier. Det är bra tycker jag.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.