G
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
@GargamelSE jag har också precis börjat köra min C-10 max, och jag skulle rekommendera dig att aktivera autokalibreringen igen.

Kontrollera de värden du får från den och säkerställ att du har likvärdiga värden för Z över hela ytan.
Därefter justerar du Z-offset, via de två pilarna längst ute till vänster på displayen i steg om 0.1mm.

I ditt fall skulle jag nog säga 1-2 steg, dels får du en bättre vidhäftning, dels får du en bättre yta.
Fortsätt med stegen nedåt och gör en liten test-utskrift, när du börjar få en "elefantfot" är det dags att backa ett steg.
De stora skruvarna under, max åtdragna?

Jag har en alternativ firmware från tiny machine, den gick bättre att ställa in över lag.
 
Bra tråd och jag behöver lite köpråd :)

Vår 10-åring har stakat ut sin karrär till att bli uppfinnare vilket är jätteroligt och han ska därför få en 3D-skrivare (pappa kanske får använda den och hjälpa till lite också :D). Men den stora frågan är vad som är vettigt att satsa på? Den måste vara enkel att använda, robust och inte ha den minsta utskriftsytan. Han vill helst ha uppemot 500x500 men jag tror det är sällsynt att det kommer nyttjas. Budgeten är bra om det går att hålla sig runt 6 tkr men funktionen är viktigare än priset.

Den måste kunna användas fristående.

Kikat på denna: https://www.creality3dshop.eu/colle...ing-size-400x400x400mm?variant=28443171389504

och Prusa I3 MK3S, https://www.prusa3d.com/original-prusa-i3-mk3/
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Bra tråd och jag behöver lite köpråd :)

Vår 10-åring har stakat ut sin karrär till att bli uppfinnare vilket är jätteroligt och han ska därför få en 3D-skrivare (pappa kanske får använda den och hjälpa till lite också :D). Men den stora frågan är vad som är vettigt att satsa på? Den måste vara enkel att använda, robust och inte ha den minsta utskriftsytan. Han vill helst ha uppemot 500x500 men jag tror det är sällsynt att det kommer nyttjas. Budgeten är bra om det går att hålla sig runt 6 tkr men funktionen är viktigare än priset.

Den måste kunna användas fristående.

Kikat på denna: [länk]

och Prusa I3 MK3S, [länk]
500*500 är gigantiskt. Gjorde samma "misstag" när jag byggde min första skrivare för en massa år sedan, fokus låg på att maximera byggvolym. Slutade med att jag byggde en delta-skrivare med en byggvolym om ca 25cm i diameter och 500mm högt (deltaskrivare får cylindriska byggvolymer, typ). Såhär långt senare kan jag konstatera att jag nog har utnyttjat 500mm bygghöjd totalt noll gånger, kanske max 250-300mm ett fåtal gånger. Anledningen till att det blir större utskrifter är för att med ett 0.4mm munstycke tar det så fruktansvärt lång tid att skriva ut så stort. Finns så många fler avvägningar som man måste göra med stora skrivare, större medför dyrare komponenter, svårt att undvika warping på så stor basyta, etc.

Så, för något år sedan 2018(?), köpte jag mig en Prusa I3 Mk2s och har inte ångrar det en dag, den har bara fungerat och ger toppenresultat varje gång. Okej, kanske inte toppenresultat, hade säkert kunnat spendera några timmar med att göra fininställningar i slicern, men vem orkar göra det. Men för att bara göra sin modell, kasta in den i slicer och sedan ta en standardinställning så producerar den fantastiska resultat.

Så om du har budget för det skulle jag definitivt rekommenderar en Prusa. Om din son nu vill bli uppfinnare skulle jag även rekommenderar kit versionen så att han får montera ihop den själv. Bra instruktioner och man får lite insikt i hur en skrivare är uppbyggd och fungerar, kanske bra för en uppfinnare att känna till
Rekommenderar även att du skaffar deras "textured power-coated spring steel sheet". Fantastisk utskriftsyta som ger snygg finish och fantastisk fasthållning under utskriften, har inte haft problem med delar som lossnar, eller hörn som lyfter på stora utskrifter.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
De stora skruvarna under, max åtdragna?

Jag har en alternativ firmware från tiny machine, den gick bättre att ställa in över lag.
Inte nödvändigtvis, utan de stora skruvarna så att byggytan blir helt plan.
3D-graf som visualiserar ojämnheter på en 3D-skrivarplatta med färgskala för z-värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs, när du sedan kör automatkalibreringen så ska du få fram ett z-värde som är så likt över hela ytan som möjligt, här är min egen platta visualiserad via Bed Visualizer i OctoPrint, men det går givetvis lika bra att manuellt jämföra de z-värden du får på de olika ytorna på bädden.
Först därefter, när du vet att du har en plan yta är det dags att börja justera Z-offset.
 
J JSten skrev:
Rekommenderar även att du skaffar deras "textured power-coated spring steel sheet". Fantastisk utskriftsyta som ger snygg finish och fantastisk fasthållning under utskriften, har inte haft problem med delar som lossnar, eller hörn som lyfter på stora utskrifter.
Ja, en sådan stålbricka som underlag är grymt bra! Har inte skaffat det till min C-10Max än, men har det på min Anet A8 och hanteringen blir ju som natt och dag. Lätt att få bra fäste och bara att flexa lite för att få loss även stora printade objekt.

Prusan är ett utmärkt val för en första skrivare och jag håller med om att byggvolym absolut inte är det viktigaste.
Till den finns det en grym mängd mjukvaror och finesser att skriva ut till den för att anpassa den precis som man vill.

Själv valde jag nu en större maskin främst för att jag hade en liten önskelista med vad jag önskade och C-10 max uppfyllde dem med ett rimligt pris. Men jag räknar inte med att göra särskilt många utskrifter där storleken verkligen behövs. :)
Det jag hittills har märkt vara den största vinsten för min del med den ökade bygg-ytan är att jag kan skriva ut flera medelstora saker samtidigt (eller efter varandra med lite varsam placering.) men det är ju i ärlighetens namn en rätt marginell fördel...
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
[länk]

Jag blev sugen på denna när jag jämförde lite för några veckor sedan.
Kikade på den också, men vad skiljer dem åt egentligen? Blev inte riktigt klok på det :)
 
richardtenggren
mexitegel mexitegel skrev:
Kikade på den också, men vad skiljer dem åt egentligen? Blev inte riktigt klok på det :)
Ja, det finns ju ett behov att de stramar åt sin produktportfölj, sjukt rörigt!

Om jag minns rätt var det väl automatisk nivåjustering av bädden som framförallt lockade, BL Touch?
Givare för kontroll av filament och bättre extruder står det väl mer eller mindre på alla deras modeller.


Försökt övertyga min chef att vi behöver en på kontoret.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för alla tips, uppskattas enormt :).

Vad är det för "must have" på önskelistan man inte får missa? Lite i perspektivet av att killen ska kunna vara hyfsat självgående för en utskrift.

Automatisk nivåjustering lät ju smidigt, Givare för filament tror jag är klart nödvändigt också.
Men mer?
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Aha, men vad är önskelistan på funktioner man ska hålla utkik efter som är "must have"?
Automatisk nivåjustering lät ju smidigt, Givare för filament tror jag är klart nödvändigt också.
Men mer?
En riktigt stabil ram.
Hög effekt och tillförlitlig matning av värme-elementen.
Själv gillar jag även bowden matning, men det beror lite på vilka filament man använder.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Tack för alla tips, uppskattas enormt :).

Vad är det för "must have" på önskelistan man inte får missa? Lite i perspektivet av att killen ska kunna vara hyfsat självgående för en utskrift.

Automatisk nivåjustering lät ju smidigt, Givare för filament tror jag är klart nödvändigt också.
Men mer?
För mina ändamål så prioriterar jag följande:
* Automatisk nivåjustering, gör livet enklare helt enkelt, slippa klydda med kalibrering varje gång är hur skönt som helst.
* Uppvärmd utskriftsyta, minskar risken för "warping" samt att man kan skriva ut lite roligare material som PETG, Nylon, ABS, etc.
* @Dowser4711 var inne på, en stabil ram/konstruktion. Ju stabilare desto bättre resultat får man. Man kan även i de fleta fall pressa skrivaren till att köra snabbare om det är en solid konstruktion.
* 1.75mm filament, åtminstone upplever jag att det är lättare att få tag i filament i den storleken än 3mm.
* Öppen hårdvara/mjukvara, personligen vill jag inte bli nedlåst i någon proprietär verktygskedja där jag inte kan köra den slicer jag vill, etc.

Sen kan det ju vara värt att du/ni frågar sig, vad ska den användas till, är det för att skriva ut figurer och smått krims krams som bara ska se fint ut eller strukturella saker som ska klara laster och slitage, stort eller smått, etc. Finns ju såklart inte den perfekta skrivaren för alla ändamål, så om man funderar på vad man ska ha den till så är det ju lättare att avgöra vilka features som är viktiga. Du nämner ju att killen vill bli uppfinnare, då antar jag att det kanske är strukturella och lite större grejer som han vill skriva ut, så då skulle jag prioritera, uppvärmd utskrivningsyta med bra fästförmåga (t.ex. textured sheet som jag nämde tidigare idag). Då blir det lättare att köra ut halvstora och platta komponenter, samt flera olika material med olika egenskaper.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
must have
Jag köpte också nyss en creality.
Blev en ender 3 V2, enda anledningen att jag valde den istället för den billigare 3 var för att få 32-bit moderkortet.
Det kommer komma även på dom billigare maskinerna, men äldre lager gör det lite 50/50 om man får 8-bit eller 32-bit..

Uppgraderingar jag beställde redan innan jag fått skrivaren var dubbla ledskruvar till Z-axeln, välj med rem och inte dubbla motorer..

Matare med dubbeldrift och gjord i alu istället för plast, kommer modda för direktdrift istället för bowden..

BL touch blev det också, mer bekvämt än nödvändigt.

TL smoother till samtliga motorer, detta förhindrar returström från motorerna och ger renare utskrift.

Så gå för en billigare maskin och uppdatera den själv blev vad jag tyckte blev bäst för mig.

Priserna steg dramatiskt nyss på tex banggood.. Lär väl bli "rabatt" på black friday...

Själva skrivaren beställde jag direkt från creality's egna hemsida, nån krona dyrare men då får man support när grejer går sönder..
 
Prusa är kända för att göra riktigt stabila maskiner.. jag har själv en Ender 3 och den var bra för att vara så billig. Men nu har jag uppgraderat den en del och pengarna är uppe i vad en prusa kostar.. om jag hade gjort om köpet hade jag köpt en prusa direkt!

Största problemet med Ender 3 är att skrivytan blir skev av värmen.. har inte hört att prusa har det problemet..
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Skev av 50 grader???
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Skev av 50 grader???
Ja, det finns lite olika teorier om varför dom blir skeva.. men det verkar vara värmen som gör det. Finns inget annat som skulle kunna få den att skeva.

Jag har monterat 3mm glas men den flexar lite, så har fått pallat upp glaset med postitlappar för att få bädden någorlunda jämn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.