Cheesen
S Sickan79 skrev:
Hej Jocke

Väldigt smart också! Kanske kan jag göra båda. Sätta trälim, sen skruva på plattan, samt fixa nytt stödben?

Har vänt sängen upponer nu och ser att sprickan är rätt lång så tänkte köpa en metallplatta som är minst 20 cm och då blir den minst 6 cm bred enl. byggmax sortiment.

Har mätt och ser att det är 5cm som man kan sätta plattan på - sen kommer det bli som ett mellanrum mellan skruv och regel, i ytterkanten om jag skruvar i där också, men det kanske är OK?

Hur tätt ska man ha skruvar? Ska man ha en i varje hål?
Jag är rädd att för många skruvar i denna spricka bara gör det trasiga mer trasigt?

Det är även svårt att dra ihop sprickan till ursprunligt läge, kan inte det av egen kraft, men det kanske är OK?
Är det smart att använda nåt verktyg för att dra ihop trä-delarna när jag skruvar på metallplattan?

[bild] [bild]
Ja en tving att pressa ihop med är väl inte fel.
Jag undrar om inte ankarskruv av lämplig längd skulle fungera för att lappa med en lämplig platta. Skruva i alla hål.
 
  • Gilla
Sickan79
  • Laddar…
Tycker inte man ska använda garanti eller reklamera på felaktiga grunder, blir moralpredikan.:cool:
Har själv reparerat en sängram av annat fabrikat när dottern hade hopplek med kompisar en gång tiden.
 
  • Gilla
thomasa88
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tycker inte man ska använda garanti eller reklamera på felaktiga grunder, blir moralpredikan.:cool:
Har själv reparerat en sängram av annat fabrikat när dottern hade hopplek med kompisar en gång tiden.
Går ju att reklamera den och vara ärlig och se vad de säger :)
 
Appendix Appendix skrev:
Går ju att reklamera den och vara ärlig och se vad de säger :)
Helt Ok, "dottern hoppade i sängen och då gick denna av", så kan man definitivt göra.
Men att laga skadan är en bagatell för de flesta, mera jobb att hantera reklamation och vad det innebär:cool:
 
Hej Anders
Glad att höra din reperation funkade! Jag ska göra mitt bästa, får väl be en granne om lite hjälp om jag inte får till det själv. Kunde dottern fortsätta hoppa lite sängen efter det också? :)
 
Fairlane
Har du inte en Byggmasx i närheten, så kan du köpa samma saker på Bauhaus, Jula, Biltema etc.
 
J
S Sickan79 skrev:
Hej Jocke

Väldigt smart också! Kanske kan jag göra båda. Sätta trälim, sen skruva på plattan, samt fixa nytt stödben?

Har vänt sängen upponer nu och ser att sprickan är rätt lång så tänkte köpa en metallplatta som är minst 20 cm och då blir den minst 6 cm bred enl. byggmax sortiment.

Har mätt och ser att det är 5cm som man kan sätta plattan på - sen kommer det bli som ett mellanrum mellan skruv och regel, i ytterkanten om jag skruvar i där också, men det kanske är OK?

Hur tätt ska man ha skruvar? Ska man ha en i varje hål?
Jag är rädd att för många skruvar i denna spricka bara gör det trasiga mer trasigt?

Det är även svårt att dra ihop sprickan till ursprunligt läge, kan inte det av egen kraft, men det kanske är OK?
Är det smart att använda nåt verktyg för att dra ihop trä-delarna när jag skruvar på metallplattan?

[bild] [bild]
Hej, ja absolut kan du både köra med platta och sätta ett ben som extra stöd också. Då räcker det ju att plattan håller ihop regeln.
 
S Sickan79 skrev:
Hej Anders
Glad att höra din reperation funkade! Jag ska göra mitt bästa, får väl be en granne om lite hjälp om jag inte får till det själv. Kunde dottern fortsätta hoppa lite sängen efter det också? :)
Vet inte, efter faderns förmaningstal för över 25 år sedan så var det inga problem:rofl:
 
S Sickan79 skrev:
Hej

OK klokt råd, jag får ta med egen skruvmejsel till butik så jag vet den funkar. :)

Även klokt råd om reklamation, men har ingen bil el ordning på kvitto, så verkar liksom lättare och mer miljövänligt försöka laga det jag har hemma än att få IKEA att ge mig en ny säng,.
Jag har reklamerat en säng till IKEA. De kom och bytte ut den.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A AndersS skrev:
,
R Robert-san01 skrev:
Jag har reklamerat en säng till IKEA. De kom och bytte ut den.
Till skillnad från den där kränkta "ikea reklamerar inte mitt kylskåk" tråden så har jag bara goda erfarenheter av ikeas kundtjänst.
De tycker antagligen att ett barn som hoppar i sängen är normal användning (Vilket jag tycker det är)
 
Så här gjorde jag.

Egenbyggd trästödpelare under en säng med lagringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har funkat i 4 år...
 
Magnus E K
Hm, var någonstans står det att dottern är ett barn? Såg framför mig en kraftigt överviktig 20-åring.
 
Jag hade en säng som knäcktes på på precis samma sätt, pga en kvist i träet. Jag tog med den tillbaka till IKEA och fick en ny direkt.
 
K
Det är uppenbart att träet varit försvagat pga en stor kvist i träet, jag hade försökt reklamera.
 
Jag skulle peta i trälim i sprickan, klämma ihop den med tvingar och dra i ett par skruv för att hålla ihop det medan limmet torkar. Sedan skulle jag limma en brädlapp på insidan och även där dra i skruv för att hålla ihop det när limmet torkar. Brädlappen skulle jag välja minst en halvmeter lång. Det kommer att bli starkare än en spikplåt på sidan som föreslås tidigare i tråden.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.