Ja hur svårt kan det va egentligen?
Den här tråden kommer att va ganska långsam till en början, men jag har mycket frågor som jag hoppas kunna få hjälp av er med!

Vi bor i en enplansvilla på ca 85m² som är utbyggd i minst 2 omgångar tidigare. Nu har vi fått tillökning och behöver bygga ut en gång till.
Huset är fint och det är ett område vi trivs väldigt bra i så vi vill gärna bo kvar så länge som möjligt. Men vi behöver få till ett större sovrum och bättre klädförvaring.

Status just nu är att vi håller på med bygglovshandlingar och en kalkyl.

Tänkt planlösning
Arkitektritning av enplansvilla med tänkt planlösning för tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ungefär såhär kommer det att se ut
Enplansvilla med markerade utbyggnadsplaner för större sovrum och klädförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer att skapa nya trådar i olika delforum beroende på vilket moment jag håller på med.
Hoppas ni vill läsa och bidra med kunskap!
 
  • Gilla
Boan och 7 till
  • Laddar…
Nu är första momentet avklarat, att ta ner en rönn som stod i vägen.
Mycket trevlig och kompetent trädfällare anlitades. Tipsar gärna om han om ni behöver trädfällare i Uppsalatrakten.

Trädfällare i arbete med att fälla en stor rönn vid ett enfamiljshus, grenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Snart har vi ved att värma dom 35 extra kvadratmetrarna med också :surprised:

Nedfallna trädgrenar och sågade stockar på marken framför ett hus i ett höstlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nykapad ved framför ett rött och grått hus med en veranda, redo för uppvärmning av extra utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Nu fick jag tag på en grävare mycket tidigare än planerat så det blev lite snabba ryck med planering av plintar. Jag har lite frågor om plintplacering/konstruktion här https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-plintgrund-och-bjaelklag.396404/

Översiktsbild på markarbete för plintgrund med markerade mått och planerade plintpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grävare nära en stapel av nysågade trästammar framför ett hus med plintgrund under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har vi ritat lite på bygglovshandlingarna.
Planlösningen är redan lite märklig i det här huset men vi får till det rätt bra.
Ett stort sovrum med garderob, som enkelt går att göra om till ett till sovrum genom att bygga en kort vägg och ta upp en ny dörr från hallen.

Handritad skiss av planlösning med sovrum, garderob och potentiell vägg för extra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad bygglovsritning av en husfasad med måttangivelser och tillbyggnadsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar och bygglovshandlingar spridda på en soffa, inklusive en skiss av ett hus och planlösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag fick svar angående plintgrund och bjälklaget i den andra tråden från @justusandersson och rådet va att lägga bärlinor och bjälklag på andra hållet.
Det blir störst belastning vid ytterväggarna från takstolarna och därför bör man ha bärlinan där under.

Röda streck: Skruvlimmnade 45x220 C24 tryckimpregnerat
Blåa streck: Golvreglar 45x220 C24 som skarvas förskjutet över varannan plint.
Jag kanske kan gå ner i dimension på golvreglar när jag har räknat på U-värde.

Översikt av grundläggning med markerade bärlinor och golvreglar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Pratade med en bygglovhandläggare på kommunen igår och fick bra indikationer.
Kanske är korkat att beställa grävning av plintar innan bygglov är klart men nu när vi fick tag på en som kunde komma så är det bara att köra, man vet ju aldrig hur det blir i vår om man vill ha tag på en då.

Jag har gjort en grov kalkyl som landar på ca 210 000:- och vi har en budget på 280 000:-.
Tänkte göra en separat tråd om hur jag har tänkt konstruktionen i golv, väggar och tak för att se att jag inte har tänkt helt galet.
 
Med tanke på att ni inte sågade ner trädet själva, så gissar jag på att ni kommer köpa samtliga tjänster i bygget. Inget fel på det, men vad har du fått för offerter på totalen ? Er budget låter lite låg, bara så ni inte får en överraskning i slutet. I all välmening.
 
I InsidersUnited skrev:
Med tanke på att ni inte sågade ner trädet själva, så gissar jag på att ni kommer köpa samtliga tjänster i bygget. Inget fel på det, men vad har du fått för offerter på totalen ? Er budget låter lite låg, bara så ni inte får en överraskning i slutet. I all välmening.
Anledningen till att vi inte tog ner trädet själva va att det stod väldigt farligt till.
Jag kommer att göra allt själv förutom grävning och takstolar.

När jag har gjort kalkylen har jag räknat ihop allt material + grävning och lagt på 10% på totalen för småsaker jag har missat.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en annan tråd angående konstruktionen i forumdelen för det, men jag klistrar in det här också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruktion-tillbyggnad-i-loesvirke.396811/

Bjälklag
  • 12st plintar 200mm
  • Bärlinor av dubbla skruvlimmade 45x220 C24 tryckimpregnerat
  • Golvreglar 45x220 C24
  • Trossbottenskivor
  • Isolering UNI-SKIVA 35 220mm
  • Golvspån 22mm
Väggar
  • Gips 13mm
  • OSB 11mm
  • Liggande 45mm regel med isolering
  • Plast (Byggfolie)
  • Stående 145mm C14 regel med isolering
  • Liggande 45mm regel med isolering
  • Vindskydd
  • Spikläkt
  • Panel 22mm
Tak
  • Fackverkstakstolar, beställs färdiga
  • Isolering UNI-SKIVA 35 195mm (Har inte kollat upp hur mycket isolering som behövs)
  • Råspont
  • Underlagspapp
  • Ströläkt
  • Bärläkt
  • Takpannor
 
  • Gilla
Arvika80 och 1 till
  • Laddar…
Amen då så, det var typ delen för hantverkare jag saknade i er budget(y)
 
  • Gilla
Malaren666 och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Amen då så, det var typ delen för hantverkare jag saknade i er budget(y)
Hoppas vi klarar oss utan sådana, eller iallafall att betala för dom :)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi har jobbat vidare med bygglovet i helgen. Det tar lite tid när man ska passa på att göra det medans den nytillkomne familjemedlemmen sover.

Handritad skiss av en husfasad med uppgifter om tillbyggnad och måttskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad fasadritning av en byggnad daterad 18 november 2020, med skala och tillbyggnad markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad fasadritning av hus med tillbyggnad och måttskala, daterad 18 november 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning av en bostadsutbyggnad, markerad som tillbyggnad, med rumsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av sektionsritning för byggprojekt med mått och taklutning på 22 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionsritningen vet jag inte om det räcker sådär bara? Ska det ritas in att det är fackverkstakstolar?
Situationsplanen och kontrollplan återstår att göra.

Den som kan sin matematik kan nog se att 35m² inte stämmer längre. Alla som vi har pratat med säger "bygg inte för litet" så vi har utökat till närmare 45m².
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Hej, spännande tråd, håller själv på att planera för tillbyggnad. Där planen är att delvis bygga själv.
Är intresserad av kostnads kalkyl, 8 (är det momentet jag sitter med nu)
Har du möjligtvis en grovskiss på budegt. Ska bli spännande att få följa er resa.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.