Köpte en lampa som jag trodde var jordad, eftersom den hade en jordad lampkontakt och tre sladdar som gick ut från lampan.
Men visade sig att jordsladden från lampkontakten var avklippt och inte inkopplad.
IMG_20201115_115310.jpg

Istället var två av sladdarna ihoptvinnade och satt tillsammans på brun eller blå (kommer inte ihåg vilken)
IMG_20201115_115245.jpg


När jag öppnade den så såg det ut så här:
En med bara gula kablar + en av de silvriga som kommer ut från lampan.
En med bara svarta kablar + en av de silvriga som kommer ut från lampan.
En med blandat svart och gult + en av de silvriga som kommer ut från lampan.

Är det rätt kopplat så här?
Om jag vill koppla in den i ett jordat uttag, hur gör jag då?

Jag trodde att en av dessa silvriga var jord, en av de silvriga var blå, en av de silvriga brun.


IMG_20201115_115202.jpg

IMG_20201115_115213.jpg
IMG_20201115_115226.jpg
 
Det tråkiga svaret är att denna lampa inte får användas i rum med skyddsjordade uttag. Den får endast användas i gamla isolerade rum med ojordade uttag. Den som satte den jordade stickproppen på lampan gjorde ett gravt fel.

Lampan behöver byggas om till antingen dubbelisolerat eller skyddsjordat utförande.

Om inte lampan har några rörliga delar så är kanske skyddsjordning den enklaste lösningen. Man behöver då ordna en skruv eller något annan tillförlitlig anslutning av en skyddsledare mot lampans hölje. Detta förutsätter att befintliga ledare är i gott skick så de behöver synas noga. Vid tecken på sprickbildning och nötskador behöver de bytas, och då kan man titta på ifall man inte ska gå hela vägen till dubbelisolerat utförande.

Dubbelisolering innebär att samtliga sladdar behöver bytas och är ett större jobb. Och kan man inte göra det bra landar säkerheten på samma låga nivå. Jag ser inga problem på dina bilder. Det ser ut att finnas plats för att dra mantlad SKX i armarna, och plats i centrum för att koppla ihop dem.

I båda fallen bör man även titta på lamphållarna ifall de behöver bytas. De får inte vara så gamla att gängan i sockeln är spänningssatt, utan det ska finnas två bleck i botten på lamphållaren, ett i centrum och ett på sidan.
 
Tack för det utförliga svaret.
Vad har den tredje sladden för funktion som det är kopplat här?

Finns det något standard sätt att få ur lamphållarna? Är de gängade ner, eller hur brukar de sitta?
Godkänd variant?
IMG_20201115_131834.png
 
E
M Mortsken skrev:
Tack för det utförliga svaret.
Vad har den tredje sladden för funktion som det är kopplat här?

Finns det något standard sätt att få ur lamphållarna? Är de gängade ner, eller hur brukar de sitta?
Godkänd variant?
[bild]
Gissar att dessa är till för att kunna kronkopplat, det vill säga tända lampan antingen till hälften eller fullt, nu kan man istället reglera med dimmer.
 
Lamphållarna ser bra ut även om bilden är mörk. Jag ser ett bleck längst ned på sidan som lampan blir ansluten mot.

Jag ser också nu att den hänger i en kedja. Det gör skyddsjordning besvärligare då man behöver dra en skyddsledare ned till delen som är hängande och ansluta där. Gäller bara att hitta en kabel med tre ledare som inte skäms, men RKK finns kanske i olika färger? Kronkopplingen får du då ta bort.

Det är svårt att se ifall lamphållarna är ok för dubbelisolering. Det säkra i det fallet är att byta dem, ifall det går. Men en gammal ljuskrona går att plocka isär, det gäller bara att lista ut hur, dvs var det är gängat.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lamphållarna ser bra ut även om bilden är mörk. Jag ser ett bleck längst ned på sidan som lampan blir ansluten mot.

Jag ser också nu att den hänger i en kedja. Det gör skyddsjordning besvärligare då man behöver dra en skyddsledare ned till delen som är hängande och ansluta där. Gäller bara att hitta en kabel med tre ledare som inte skäms, men RKK finns kanske i olika färger? Kronkopplingen får du då ta bort.

Det är svårt att se ifall lamphållarna är ok för dubbelisolering. Det säkra i det fallet är att byta dem, ifall det går. Men en gammal ljuskrona går att plocka isär, det gäller bara att lista ut hur, dvs var det är gängat.
Det finns även en möjlighet att sätta en transformator i dosan och använda skyddsprincip ELV men detta kräver då att ljuskällorna anpassas.
Annars finns det folk som inte gör annat, bara att lämna in den, men det kostar ju en peng förstås.
 
Varför svarar du mig?
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför svarar du mig?
Du tog inte upp detta som förslag och detta har jag sett innan också.
Är det bara bygga om lampan till jordad eller dubbelisolerad som gäller, är det för mycket pråblem med klenspännong som skyddsmetod.
Bara frågar..
 
Bytt alla lamphållare, klämde dit dubbelisolerade kablar. Men sen gick det inte att stänga ihop skitet :)
Skar bort vita isoleringen i själva "huset" så att det gick att få plats med den gängade stången som går igenom.
Har testat så att den lyser jag får ingen ström i mig när jag rör den. Så det får vara så helt enkelt, trots att det inte är direkt 100. Sitter högt upp i taket där man inte ens kan ta på den, så är väl någorlunda lugnt.

När jag nu kopplade in den för att testa, så såg jag detta:
IMG_20201118_213954.png
Någon meningen att ta en jordad kontakt och koppla in jorden där, trots att lamphållarna inte är jordade?
 
Har du en bild på "huset"? De enkelisolerade ledarna innanför den via manteln får inte komma i kontakt med metallhöljet, så du behöver en extra isolering över skarven. Krympslang, tejp eller dylikt.

Skyddsjordningen av kåpan i taket kan behövas om man har exponerade enkelisolerade ledare vid anslutning av lampan. Förr var det vanligt med ett rörutlopp i taket där några FK stack ut. Då´behöver kåpan skyddsjordas, men inte resten av lampan.

Nu är det frågan ifall din koppling i den nedre delen av lampan verkligen blev dubbelisolerad eller om du är tillbaka på ruta 1.
 
Ingen nackdel att koppla in jorden där alltså.
Det är dubbelisolerat ut från huset till lamphållarna. Uppe ifrån kåpan ner till huset är det dubbelisolerat. Men inne i huset är det inte dubbelisolerat. Fick helt enkelt inte plats då.
Ingen bild på detta tyvärr

Kanske kan öppna och dra på lite tejp. Bör bli lite mindre dåligt kanske.
 
Lampan lyser, och man får inte ström i sig när man tar på den. Så något har blivit rätt i alla fall

Tack för hjälpen!
IMG_20201129_213346.jpg
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.