G
Print på G. får se om det blir färdigt. har släppt lite, där av tejp.

3D-skrivare som skriver ut ett blått objekt med tejp vid basen för att åtgärda släpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-utskrift i blått material reparerad med tejp på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
G
Slutresultatet

Blå blank yta på byggprojekt med tejpkanter som visar slutresultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå 3D-utskriven objekt framför ett tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå plastdetalj med oregelbunden form, troligtvis 3D-printad, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå 3D-utskriven föremål på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåmålad trälist med krokar och urfräsningar på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och vad skall man ha den till?
 
G
R roli skrev:
Och vad skall man ha den till?
Hänga plastkassar i när man har handlat lite för mycket.
 
G GargamelSE skrev:
Hänga plastkassar i när man har handlat lite för mycket.
Det är kul att designa själv, men såna där finns supermycket på sidor som thingiverse.. jag har inte testat din hållare nu, men den ser väldigt tunn ut där påsen ska hänga. Jag tror tyvärr den kommer knäckas om man lyfter tungt.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Snyggt!
För bättre hållfasthet skulle jag rekommendera att du skriver ut den liggandes på sidan. Då kommer "öronen" att bli starkare eftersom lagren då inkluderar både "kroppen" och "öronen". Annars ser jag ingen anledning till varför den inte skulle hålla. Speciellt om det är 100% infill vid "öronen".
 
G
Z zzoink skrev:
Det är kul att designa själv, men såna där finns supermycket på sidor som thingiverse.. jag har inte testat din hållare nu, men den ser väldigt tunn ut där påsen ska hänga. Jag tror tyvärr den kommer knäckas om man lyfter tungt.
Jo, märkte det, la på lite yta och några andra småändringar.


J JSten skrev:
Snyggt!
För bättre hållfasthet skulle jag rekommendera att du skriver ut den liggandes på sidan. Då kommer "öronen" att bli starkare eftersom lagren då inkluderar både "kroppen" och "öronen". Annars ser jag ingen anledning till varför den inte skulle hålla. Speciellt om det är 100% infill vid "öronen".
Att jag inte tänkte på det, när jag slicade så vänta jag den upp och ner istället.
La den på sidan så minskade tiden med en timme, blir att testa den imorgon.
 
richardtenggren
G GargamelSE skrev:
Så jävla typiskt efter 10+ timmar.. Lossnade från glaset ..

[bild]



Så här ser botten ut nu
[bild]

Min ”erfarenhet” är att det ofta lossnar om man skriver ut slanka saker som är solida eller har typ solid botten. Troligen pga det slår sig när det svalnar.
 
Redigerat:
Kul tråd

Brukar hjälpa att lägga in så att plattan drar på till 50 grader ca och lägga långsammare matningshastighet på första lagret, då minskar risken att det släpper från plattan, bygga in hela skrivaren i ett skåp hjälper också

Många bygger ett skåp av IKEA lack bord, men jag tyckte det var lite brandfarligt så jag svetsade ett plåtskåp

Printade en båt förra vintern, måste köpa lite plast igen

 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Den skrivaren jag kört mest på är en Stratasys Dimension Elite, en gammal men rätt dyr sak. Den hade uppvärmd kammare men det var ändå ett problem ibland. Dock så var inte bädden uppvärmd på denna och vi printade bara ABS som krymper mer än PLA om jag kommer ihåg rätt.
 
P PontusPontus skrev:
Kul tråd

Brukar hjälpa att lägga in så att plattan drar på till 50 grader ca och lägga långsammare matningshastighet på första lagret, då minskar risken att det släpper från plattan, bygga in hela skrivaren i ett skåp hjälper också

Många bygger ett skåp av IKEA lack bord, men jag tyckte det var lite brandfarligt så jag svetsade ett plåtskåp

Printade en båt förra vintern, måste köpa lite plast igen

[media]
Jag byggde lack varianten till min Ender 3, mycket nöjd! Kopplade in ledslingor också så det blir lite ljus i skåpet :D

Har också skrivit ut en båt på 90cm, behöver bara köpa elektronik så kan den testköras i sommar :cool: Ender 3 3D-skrivare i anpassat skåp med LED-belysning och filamentrullar på översta hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt och gult 3D-utskrivet båtmodell på 90cm med synlig intern struktur upphängd på tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön 3D-utskriven båt på 90 cm monterad på en vägg inför testkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
F
Kul, köpte en Tornado (kina) för en tre fyra år sen. Funkar bra, klarar 30*30*40cm
 
@GargamelSE tycker det ser ut som för stort avstånd mellan munstycke/platta. Testa justera din z-offset.
Och har du kalibrerat matningen?
 
G
Jarlingar Jarlingar skrev:
@GargamelSE tycker det ser ut som för stort avstånd mellan munstycke/platta. Testa justera din z-offset.
Och har du kalibrerat matningen?
minst en miljardgånger, blir aldrig bra
 
@GargamelSE jag har också precis börjat köra min C-10 max, och jag skulle rekommendera dig att aktivera autokalibreringen igen.

Kontrollera de värden du får från den och säkerställ att du har likvärdiga värden för Z över hela ytan.
Därefter justerar du Z-offset, via de två pilarna längst ute till vänster på displayen i steg om 0.1mm.

I ditt fall skulle jag nog säga 1-2 steg, dels får du en bättre vidhäftning, dels får du en bättre yta.
Fortsätt med stegen nedåt och gör en liten test-utskrift, när du börjar få en "elefantfot" är det dags att backa ett steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.