Blev något galet med förra inlägget men här är bilden av nuvarande projektet - breddad infart med lite granitkantsten och belysning :)
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
[bild]
Blev något galet med förra inlägget men här är bilden av nuvarande projektet - breddad infart med lite granitkantsten och belysning :)
Rejäl infart! Får plats med smärre flygfarkoster där, ser det ut som.
 
halper halper skrev:
Rejäl infart! Får plats med smärre flygfarkoster där, ser det ut som.
Ja dessutom typ 30m lång.
Tyvärr svider det att köpa kantsten i granit för så många meter men vad gör man
 
P pennybridge skrev:
Ja dessutom typ 30m lång.
Tyvärr svider det att köpa kantsten i granit för så många meter men vad gör man
30 m räcker,
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Klipper ner så många perenner jag hinner med och plockar, krattar och suger upp löv från gångarna. Det känns som om det aldrig tar slut.

[bild]

Det blir allt gråare för varje dag men löven på Fagus sylvatica `Rotundifolia´ rundbladig bok lyser fint i diset. Den är en vintergrön växt som behåller sina döda blad fram till våren när de nya kommer. Något märkligt kan man tycka att kalla den vintergrön för bladen är inte gröna. Städsegröna växter är däremot gröna hela året om, t.ex. många barrträd och icke lövfällande Rhododendron.

[bild]
Det gör det inte heller.. (tar slut).. när man tror att det nästan är klart.. då blåser det in nytt från annat håll!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag har slutat finstäda trädgården på hösten. Blåsten tar hand om löven och placerar dessa snyggt & prydligt vid häckarnas fötter. Perenner (vilka jag inte har så mycket av) blir ståtliga när det är frost. Det enda jag faktiskt gör är att ta in dahliorna och städa snyggt i buxbomsrondellerna.
 
Man behöver inte vara så noga på hösten.. jag krattar löven in i buskage och rabatter normalt. Och klipper och komposterar det som ser allt för fult ut. Idag sattes, utöver detta, fyra nya pionrötter.. Bästa tid för plantering av pioner är höst. Köper från Holland och faktiskt också England, brett sortiment.. som transporterar direkt från Holland hit. Och så fortsätter jag sätta tulpaner, rea-lökar.. köpta från England och Holland. Och några från mer begränsade rea-lager här hemma. Givetvis får man jaga rådjur sedan.. och komma ihåg att tidigt, tidigt, redan efter jul.. spruta Tricogarden... tillse att trädgården luktar illa för deras smak.. Glömde i januari förra året.. och de lät sig smaka redan i januari, skövlade det mesta.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Håller på att plantera lite smultron och tänkte att det är lika bra att gräva några decimeter extra för säkerhets skull. Nej så är det förstås inte utan jag lägger om gräsmattan.

Eftersom jag också ska bygga en redskapsbod så tänkte jag passa på att gräva ner en regnvattentank eftersom det är tredje vintern med bevattningsförbud i sträck (det gäller förstås även över sommaren, men att det ligger kvar året runt illustrerar hur dåligt med vatten kommunen har). Då måste jag alltså gräva ut ungefär fyra kubik med stenjävlar och lera. För hand. Mycket motion! Ska ner ungefär dubbelt så djupt, uppskattar jag. Behöver komma ner 1,5 meter i alla fall. Ska bli ”intressant” att se om gropen håller ihop tills tanken kan komma på plats. Och ja sedan blir det nog till att skala av gräsmattan runt omkring och lägga en ny. Bevattnad med regnvatten första året då, tänker jag mig! Planen var att få ner tanken och upp boden i vinter men nu har det börjat bli lite kyligt så vi får väl se … Taket blir på 13,5 kvm, så det borde räcka och bli över för tanken på tre kubik.
 
  • Djup utgrävning i en trädgård med en spade och en stor sten synlig, avsedd för att anlägga regnvattentank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det gör det inte heller.. (tar slut).. när man tror att det nästan är klart.. då blåser det in nytt från annat håll!
Det blåste rejält i natt, inte trevligt med alla kvistar och de sista löven som dansat runt igen, bara att ta nya tag.

Såhär ser det ut i oktober, försöker rensa kullerstensgångarna för om löven ligga kvar blir det jord i stället för den sand som jag en gång använde för gångarna

Höstlig trädgård efter blåst med lövtäckta kullerstensgångar och städsegröna växter under lövmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har mycket städsegröna växter, barr, Rhododendron och och ljung och de gillar inte att bli begravda under löv. De måste ha tillgång till ljus, annars släpper de blad/barr som hamnar i mörker. Här är ljungen täckt av löv, bara att börja plocka om jag vill ha kvar dem nästa år.

Kullerstensgång täckt med höstlöv som täcker städsegröna växter och ljung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Blåsmaskin nästa?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blåsmaskin nästa?
Tyvärr hjälper det inte att bara blåsa löven till ett nytt ställe, nästa gång vindarna tar i är allt utspritt igen. Lövsug och att plocka är nog de alternativ som står till buds.

Jag brukar börja i september och stänger trädgården någon gång i december, beroende på om kylan infunnit sig eller om det fortfarande är plusgrader.
 
Så här sent har jag nog aldrig tagit in den, och som plåster på såren la jag ner lite extra tid på tvätta rent den. :love:
Tvättad gräsklippare på arbetsbockar med gräsrester på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsavfall och smuts på betonggolv mellan stegar efter sen rengöring av utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengjord bilhjulkapsel med Honda-logotyp ligger på ett garagegolv bredvid hjulbultsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en flaska Speed Shine Detailer bredvid en nyligen tvättad gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen rengjord gräsklippare med öppet lock i ett verkstadsrum, redo för vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytvättad mörkgrå stötfångare med en ljusblå trasa på, på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu klarar den sig över vintern ;)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Så här sent har jag nog aldrig tagit in den, och som plåster på såren la jag ner lite extra tid på tvätta rent den. :love:
[bild] [bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Nu klarar den sig över vintern ;)
Wow, en sådan femstjärnig spabehandling! Håller sig till fem minuter efter att våren kommit :)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
halper halper skrev:
Wow, en sådan femstjärnig spabehandling! Håller sig till fem minuter efter att våren kommit :)
Typ så, men ger en inre tillfredsställelse ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Typ så, men ger en inre tillfredsställelse ;)
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund på vilket samhället vilar"
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.