Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Möjligen, kanske, skulle kunna. Det betyder verkligen inte att maskbärandet inte skyddar!

Staffan
Nej, och det påstår inte FHM heller:

"Det kan finnas en risk för att användningen av munskydd ger en falsk trygghet som leder till att man inte följer andra rekommendationer såsom att stanna hemma vid symtom och att hålla avstånd. Risker kan också finnas med att man rör vid munskyddet och på det sättet sprider smitta via händerna, mer än om man inte har munskydd."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-och-smittspridning/smittspridning/munskydd/

I princip en direktöversättning av vad WHO-chefen sa. Så den som kritiserar FHM och Tegnell för detta borde rimligen också kritisera WHO och deras högste chef.

Men jag får intrycket av att vissa gör verkligen allt de kan för att smutskasta FHM så mycket som möjligt, samtidigt som de lovordar WHO. Det verkar för mig som att det inte handlar om vad som sägs utan snarare något som mer liknar en personlig vendetta med FHM.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp. Precis som nu. Via skattsedeln.

Staffan
Jag har inte sett att staten tänkte dela ut gratis munskydd?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Jag har inte sett att staten tänkte dela ut gratis munskydd?
Det var en möjlig lösning. Precis som vi subventionerar de mindre bemedlade med pengar till bostad och mat. Så varför inte till munskydd?

Staffan
 
Staffans2000
tusenett skrev:
samtidigt som de lovordar WHO.
Inte jag. Framförallt gullandet med Kina var uppenbart och avslöjande. Den organisationen är säkert lika full av mutkolvar som alla andra.

Staffan
 
Staffans2000
B b8q skrev:
Med tanke på att det redan nu är svårt för vårdpersonalen att få tag på tillräckligt många munskydd [länk] så är jag glad att regeringen inte kräver munskydd även av allmänheten.
Konstigt. Jag köpte utan problem ett lass PPF3. Kan jag, så kan väl de?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Konstigt. Jag köpte utan problem ett lass PPF3. Kan jag, så kan väl de?

Staffan
Inte om du hamstrade de sista! :p
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Inte om du hamstrade de sista! :p
Det förstås:D. Kanske lite svartabörshajande -My friend. Special price for yuo!

 
Både Pfizer och Moderna uppger nu 95 % effektivitet!
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad händer i Norge just nu ?
"Det er meldt om 300 covid-19-assosierte dødsfall til Folkehelseinstituttet, sier direktør i Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg, på regjeringens pressekonferanse om coronasituasjonen mandag.

Alltså lika många detta år totalt som Sverige har rapporterat de senaste dryga 2 veckorna !!!. Javisst ja, vi ska ju jämföra oss med Belgien enligt Tegnell, glömde det. Vi är ju navet i Europa på en yta som Småland tydligen.
 
  • Haha
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Snickerick skrev:
Jag skulle snarare vilka säga att du har fel. Till att börja med är mat på ett buffebord ofta inte varm. På ett julbord finns massvis med kall mat.
Fingret däremot är varmt, kroppsvarmt.
Och jag har då i alla fall saliv i munnen även när jag inte tuggar. Ett finger i munnen får saliv på sig. Argumentet i SVTs inslag var att viruset inte överlever i magen, vill jag minnas. Och det gällde som sagt inte bara maten utan även kontaktsmitta och bestick. Besticken om något är inte varma.

Vad gäller att dessa varianter inte smittar kan det mycket väl vara så att de har rätt. Men det återstår då att förklara nämnda paradox.
Jag gav tre exempel på hur det är, jag skrev inte att alla exemplen gällde all mat.

Du vet väl att viruset överlever rätt bra i kroppsvarm miljö, annars hade vi inte haft de problem vi har, till skillnad från varm mat som är en bra bit över 40 grader varm.
Man utsöndrar ju mycket mer saliv när man äter än annars.
Jag har inte heller sagt att argument om att viruset inte överlever i magen är fel. Men om det är möjligt för virus att ta sig in i slemhinnan i svalget från ett finger så passerar det inte magen på vägen.

Sen hade ju hapazard en mycket bra förklaring också.

Jag förstår nog inte riktigt vad du tycker är fel med det jag har skrivit.
 
Staffans2000
Jo. Men nu är Belgien på nergång, så snart får vi leta efter ett nytt grannland.

Staffan
 
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Vad händer i Norge just nu ?
"Det er meldt om 300 covid-19-assosierte dødsfall til Folkehelseinstituttet, sier direktør i Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg, på regjeringens pressekonferanse om coronasituasjonen mandag.

Alltså lika många detta år totalt som Sverige har rapporterat de senaste dryga 2 veckorna !!!. Javisst ja, vi ska ju jämföra oss med Belgien enligt Tegnell, glömde det. Vi är ju navet i Europa på en yta som Småland tydligen.
Har verkligen Tegnell sagt det?

Inte hittar du någon stad/område i Norge som är som Stockholm. Oslo är ju mer som något mellan Malmö och Göteborg när det gäller befolkningstäthet, rörelsemönster, kollektivtrafik, resandemönster osv.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[länk]

"Sverige har genom EU tecknat ett avtal om tillgång till Pfizer och Biontechs nya vaccin mot covid-19. Vaccinet ska räcka till 2,3 miljoner svenskar och Sverige har nu totalt tre avtal på plats som gör att vaccin ska finnas till alla svenskar."

"Enligt Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström kan det bli aktuellt redan i januari.

– Även de leveransavtal som har tecknats har volymer av vacciner redan från januari. Alla måste vara beredda att börja vaccinera från januari, säger Bergström.

Men det innebär inte att alla kan vaccinera sig samtidigt.

– Det kommer att komma pö om pö under våren. Det kommer inte att bli så att den stora allmänheten kommer att erbjudas ett vaccin brett förrän senare nästa år. Då kommer vi att ha en mycket större kunskapsbild, fortsätter Bergström.

Se hela presskonferensen i efterhand här:

Tack!

I stort så ser jag dock inte att det förändrar min prognos.

Till sommaren är riskgrupperna vaccinerade och med hjälp av värmen sjunker smittan (till nästan ingen denna sommar).

Då kan vi dra ner på restriktionerna och börja leva som vanligt.

När hösten kommer har vi så pass många vaccinerade och de som genomlevt smitta att vi har en skaplig flockimmunitet.


Möjligen kan processen också komma att snabbas upp ytterligare då fler vaccin högst troligen blir godkända under resans gång.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.