Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Alla munskydd behövdes i vården, inkl. kirurgmasker, inte bara FFP3. Det var en stor brist i hela världen på alla munskydd utom egentillverkade tygmasker i våras.
Jag vet det mycket väl för jag fick även det läget som jag tror inte alla fick reda på.
Exempelvis bristen på medel som används till patienter som ligger med respirator.
Någon form av bedövning / sömnmedel. Har glömt namnet.
Jag har för mig att veterinärerna använder samma och de fick inget. Djur går avliva men det gör man inte med människor.
Vi var någon eller några veckor från att stå utan sådant.
Bra där att man fick tummen ur att se till centralt lager så det fördelades och på så sätt räckte lite längre.
(detta kunde vi fixat för 20 år sedan)

Även visir tillverkades lite varstans för att hjälpa vården.

Och varför blev det såhär?
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Fast den rätten ju mycket snart rätt begränsad när en demonstration inte får omfatta mer än 8 personer.
Ja jag håller med dig 8 är för många.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja jag håller med dig 8 är för många.
Fast då har vi ju knappt kvar rätten att demonstrera som du nyss skrev om.
 
Staffans2000
D djac skrev:
Väntar fortfarande på att @Staffan2000 ska ge mig svaret på Handbollen i Danmark, sista budet var att antingen händer inget, eller så händer det något, och det känns lite för brett för att kvalificera som ett svar.
Jag trodde faktiskt att även du insåg, det jag trodde. Nämligen att din fråga var förhastad, korkad och onödig och därför hoppades du att den skulle hamna i glömskans sopetunna. Men vill du genera dig igen, så inte mig emot!

Handbolls EM för damer, kommer att samla kvinnor (och några män) från hela europa på ett ställe. Handboll är en sport där varken munskydd, eller säkerställt avstånd kan användas för att hindra smittspridning. Runt damerna följer även ett antal funktionärer, tränare. Ja, du vet, alla som behövs runt omkring spelarna.
DVS. Det är en ökad risk för smittspridning om folk från olika delar av Europa samlas på ett ställe. Det blir inte bättre av att de dessutom under stor kraftansträngning med häftig andning och öppen mun kommer tätt ihop.
I Utopia är alla deltagarna testade och smittfria både vid avresa som hemkomst. Men det är i Utopia det. Tävlingen hålls dessvärre i Europa och då är smittspridnigsrisken en annan.

Staffan
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev väl 3 miljoner människor. Åtminstone en av de tre vaccinerna kräver två doser med 3-4 veckors mellanrum.

Det kommer från vaccinsamordnaren skulle jag tro och jag har för mig att det t.ex. sas på veckans presskonferens om vacciner.
Ingen verifierbar källa alltså.
 
""
”Till och med Sverige överger den svenska modellen”, skriver Washington Posts kolumnist Ishaan Tharoor.

Den nya gränsen om max åtta personer, som stöder sig på ordningslagen, ska gälla i fyra veckor. Men när Anders Tegnell under tisdagens pressträff fick frågan om de nya reglerna skulle gälla biografer och barn- och ungdomsidrott kunde stadsepidemiologen inte ge något svar.

– Vi vet inte än vad lagen säger om detta. Regeringen får svara på frågan, replikerade Tegnell.

Brittiska Daily Telegraph frågade Tegnell om varför regering kom med ett beslut som inte Folkhälsomyndigheten rekommenderat.

– Det är en juridisk handling som alltid hanteras av regeringen, inte av oss. Vi har en dialog med regeringen om vilka åtgärder som skulle kunna passa, men besluten kan bara fattas av en regering, sa Tegnell som undvek att svara på om de nya reglerna var nödvändiga.

– Vi för en dialog med regeringen, och inför varje beslut skickar vi in vår kommentar och det kommer vi göra även nu, sa Tegnell.""
 
Staffans2000
D djac skrev:
Läsvärt på denna not: [länk]
Jag läste den lite snabbt. Det var som jag trodde. En klar minoritet har det knapert. Banfamiljer pekades ut som en grupp med lite pengar, bla. för kostnaden för barnvagnar. 10.000Kr. Här går det att omfördela till munskydd om de köper en begagnad vagn. På Blocket säljs de för några hundra och uppåt. Likaså borde barnens "aktiviteter" kunna anpassas efter plånboken.

https://www.blocket.se/annonser/hel...r/barnvagnar_tillbehor?cg=4042&f=p&q=barnvagn

Ett administrativt billigt sätt att distribuera munskyddsbidrag vore att höja barnbidraget eller eventuellt bostadsbidrag. I värsta fall är det ändå bättre att så många som möjligt bär mask, än ingen alls.
Frågor på det?

Staffan
 
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen verifierbar källa alltså.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofvens-vaccinbesked-kommer-racka-till-hela-sveriges-befolkning

"Sverige har genom EU tecknat ett avtal om tillgång till Pfizer och Biontechs nya vaccin mot covid-19. Vaccinet ska räcka till 2,3 miljoner svenskar och Sverige har nu totalt tre avtal på plats som gör att vaccin ska finnas till alla svenskar."

"Enligt Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström kan det bli aktuellt redan i januari.

– Även de leveransavtal som har tecknats har volymer av vacciner redan från januari. Alla måste vara beredda att börja vaccinera från januari, säger Bergström.

Men det innebär inte att alla kan vaccinera sig samtidigt.

– Det kommer att komma pö om pö under våren. Det kommer inte att bli så att den stora allmänheten kommer att erbjudas ett vaccin brett förrän senare nästa år. Då kommer vi att ha en mycket större kunskapsbild, fortsätter Bergström.

Se hela presskonferensen i efterhand här:
 
  • Gilla
  • Älska
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet inte om att någon har blivit sjuk av att äta mat med virus på. Det borde ha märkts på kryssningsfartygen där personal bar ut mat till de olika hytterna.

Viruset på maten blir kraftigt utspätt, dvs. det blir mycket låg sannolikhet att det blir virus på ytan av matten efter att den har tuggats och blandats om.
Maten utsätts för en massa enzymer och annat i munnen, en del av detta är en del av immunsystemet som ska göra att om vi får i oss skadliga ämnen i maten ska de minska i antal innan de kommer ner i magen.
Virus har mycket dålig överlevnad på/i varm mat och dryck (det är därför man ska tvätta händerna i varmt vatten).

Det går alltså inte att jämföra virus på maten med att stoppa in ett finger med virus på i munnen för i det senare fallet får man ingen utspädningseffekt, ingen saliv men enzymer mm och fingret är inte varmt.

Myndigheterna har alltså rätt.


Nåja, svalget har nog tillräckligt många receptorer för annars skulle ju inte folk rapportera om halsont eller heshet i samband med Covid-infektioner.
Jag skulle snarare vilka säga att du har fel. Till att börja med är mat på ett buffebord ofta inte varm. På ett julbord finns massvis med kall mat.
Fingret däremot är varmt, kroppsvarmt.
Och jag har då i alla fall saliv i munnen även när jag inte tuggar. Ett finger i munnen får saliv på sig. Argumentet i SVTs inslag var att viruset inte överlever i magen, vill jag minnas. Och det gällde som sagt inte bara maten utan även kontaktsmitta och bestick. Besticken om något är inte varma.

Vad gäller att dessa varianter inte smittar kan det mycket väl vara så att de har rätt. Men det återstår då att förklara nämnda paradox.
 
A
H Hank_Ö skrev:
Jag blir lite trött när jag återigen hör att människor bara klarar av att välja ett av avstånd eller munskydd och att det inte går att göra båda samtidigt.
Det är inte bara FHM som har den åsikten du blir trött på om någon nu trodde det, även WHO:s högsta chef påstod det i samband med att de släppte de nya riktlinjerna för munskydd:

”People can potentially infect themselves if they use contaminated hands to adjust a mask, or to repeatedly take it off and put it on, without cleaning hands in between.

Masks can also create a false sense of security, leading people to neglect measures such as hand hygiene and physical distancing.

I cannot say this clearly enough: masks alone will not protect you from COVID-19.”

https://www.who.int/director-genera...-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Den nya gränsen om max åtta personer
"regeringens undantag om allmänna sammankomster med sittande publik med upp till 300 personer, det så kallade publikundantaget, fortfarande gäller. Det framgår av en promemoria som regeringen skickat ut på remiss.

I praktiken gäller dock ett tak på 50 personer, eftersom en majoritet av länsstyrelserna valt att behålla 50-gränsen.

Detta betyder alltså att det fortfarande är tillåtet att anordna en konsert eller en fotbollsmatch med 50 sittande gäster, om de kan hålla avstånd på en meter – även efter att gränsen på åtta personer börjar gälla."

"Det som täcks in av gränsen på åtta personer är andra allmänna tillställningar som inte har sittande publik. Exempel på sådana tillställningar skulle kunna vara demonstrationer eller mässor, där deltagarna står och rör på sig.

Justitiedepartementets förhoppning är dock att Länsstyrelsen, som har möjligheter att skärpa till regeln om 50 personer, ska sänka sin gräns till att gälla åtta personer även för sittande publik.

När och om det kan ske är fortfarande oklart."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gransen-pa-atta-personer-galler-inte-sittande-publik
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju FHM haft fel i det mesta av sina utsagor och prognoser. Som Alex Schulman skrev lite fyndigt mitt i tragiken häromdagen "Tegnell verkar vilja ha fel till varje pris" och "Låt bläckfisken Paul ta över Tegnells jobb". Det gör att jag faktiskt tycker lite synd om regeringen.
Skulle den mest okunnige annars sända signaler om lättnad i restriktionerna i detta läge?.
Stapeldiagram över dagliga och kumulativa sjukdomsfall med en pil som markerar när myndigheterna lättnade restriktioner.
 
Staffans2000
tusenett skrev:
potentially
tusenett skrev:
can also create
Möjligen, kanske, skulle kunna. Det betyder verkligen inte att maskbärandet inte skyddar!

Staffan
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Vilket svammel regeringen pysslade med idag då :oops:
Äkta ”politikersvammel”, där de pratar massor i micken.. men inte säger något.. egentligen!

De fick inte ihop en enda mening som ”maked sense”.. (Matematiken håller inte..) håller med maken idag, är glad att jag inte är rektor för/på nån skola!

(Presskonferensen om skola/lärare)
Väldigt synd om de som arbetar i eller berörs av våra skolor, raka motsatsen till Coronafrågan.

Här har politiker fritt, helt utan kunskaper, fått använda skolan som verktyg för att positionera sig, här skulle jag verkligen vilja propagera för "hands off". Lämna tillbaks verksamheten till professionen och se till att fokusera på hur det hela ska finansieras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.