Jag skall försöka spika layout åtminstone på allt som innehåller Vatten och avlopp på vårt. Badrumsprojekt.
Rummet är 250x200cm. Bredden kan utökas till maximalt 210cm vid behov. Innerväggarna är inte uppe än.. Det är sluttande tak med 212cm längst in och över 250cm i ytterkant vid dörr.

Duschen är 140x90cm
Jag står mellan 2 nedan förslag. Ni med lite badrumserfarenhet vilket förslag känns bäst?
Bör jag tänka om på någon punkt?
Toalettens avlopp måste ligga utefter den vägg jag ritat. Annars får vi jacka för mycket i längsgående reglar.


Förslag 1
Isometrisk layout av badrum med badkar, toalett, handfat och duschyta indikerat med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Förslag 2
Visa bilaga 460346
 
  • Skiss av badrumsprojekt med layout för dusch, handfat och toalett; ej färdigställda väggar och sluttande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
antar att detta är badrum nummer två och inte behöver klara rullstol?
gillar 1 bättre men känns lite trångt mellan hörnet på handfatet och duschen.
har du funderat på att vrida på duschen 90 grader? då kan du även om du vill hellre köra glasvägg hela vägen.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
#1 är bäst
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
antar att detta är badrum nummer två och inte behöver klara rullstol?
gillar 1 bättre men känns lite trångt mellan hörnet på handfatet och duschen.
har du funderat på att vrida på duschen 90 grader? då kan du även om du vill hellre köra glasvägg hela vägen.
Både ja och nej. Har ett större badrum i källaren, men det har ingen tillgänglighet pga att det ligger i källaren. Detta är på övervåning med smal trappa, så det saknar tillgänglighet pga det. Sen har vi ytterligare en riktigt liten Toalett på markplan, den är också för liten. Detta är en renovering med ett tak lyft. Har inte fått några synpunkter på tillgänglighet på bygglovet..
Håller med om lite trångt i hörnet, blir ca 60 cm om jag behåller väggen där den är, Om jag breddar 10cm annars närmare 70 vilket nog gör stor skillnad. Kanske drar ner dusch nischen med 5cm till 85cm.
Vi tittade på dusch i bakkant initialt. Det jag ser som störst problem är att vi har sluttande tak, ner till 212cm. Det gör det svårt att få in en Takdusch med tallrik. I Källaren har vi knappt 210cm. Där satte vi en duschpanel med väggmunstycke. Blir inte riktigt bra tycker jag. Det är skälet att jag ville dra ut duschen lite i rummet. Jag skall nog ändå skissa på ett alternativ. Har aldrig ritat upp den layouten..
 
BirgitS
Tror det kommer att kännas som ett trångt badrum med en tvärgående vägg så pass nära dörren. Det känns inte som att golvytan blir väl utnyttjad, utan det blir trångt på sina håll samtidigt som det finns golvyta som knappt används.

M mojjen skrev:
Vi tittade på dusch i bakkant initialt. Det jag ser som störst problem är att vi har sluttande tak, ner till 212cm. Det gör det svårt att få in en Takdusch med tallrik.
Men vad är takhöjden där tallriken hamnar?
Den är ju inte direkt vid väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tror det kommer att kännas som ett trångt badrum med en tvärgående vägg så pass nära dörren. Det känns inte som att golvytan blir väl utnyttjad, utan det blir trångt på sina håll samtidigt som det finns golvyta som knappt används.


Men vad är takhöjden där tallriken hamnar?
Den är ju inte direkt vid väggen.
Var uppe och stämde av höjden lite noggrannare. 212 cm var planerad höjd ytterkant utsida vägg, Sen hade vi utökat några cm, så Insidan visade sig drygt 215cm när jag byggt på Golv och innertak. Det känns tillräckligt även om jag flyttar ner duschen. Skall skissa på lite nya tankar, baserat på bara glasväggar.

Hade precis en diskussion med Frun om behov av högskåp. Jag vidhöll att det kändes bra. Hon tyckte et var helt onödigt då vi har en stor klädkamamre utanför. Tyckte det räckte med kommod och Handdukstork. Det skapar också mer luft...
 
Redigerat:
BirgitS
Med duschen längs kortväggen så borde det finnas plats för toalett och högskåp på ena sidan och stor kommod och handdukstork på den andra utan att det känns trångt.
 
Så¨här blir det om jag lägger en stor duschvägg i bakkant och utan högskåp. Skall jag få in ett högskåp i denna lösning så ryker handdukstorken.
Illustration av ett badrumsförslag med stor duschvägg, handfat och utan handdukstork eller högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av ett badrum med tvättställ, spegel, stor duschvägg och utan handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ett förslag på en duschhörna 90x90. Här kan man lätt få in ett Högskåp, alt en bänk etc...
Skiss av en duschhörna med plats för högskåp eller bänk, inklusive toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk illustration av en badrumsplanlösning med duschhörna, toalett och möjlig plats för högskåp eller bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av en badrumsinredning med en duschhörna och utrymme för högskåp eller bänk, dimensioner angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"villhöver" du ha så stor dush som på sista bilden som sträcker sig från vägg till vägg? Finns det någon praktisk anledning till att inte ha 90×90 dushväggar?
 
Nu har vi delvis halkat tillbaka till vårt första förslag alternativ 1 i tråden. men jag har utökat rummets bredd med ca 10 cm. Sen drog jag in bredden på utskicket med ca 5cm. Det ger betydligt bättre utrymme mellan kommod och duschvägg. Däremot tror jag det blir bättre att flytta duschen till den fasta väggen. Då kan jag känna lite på det när jag reser innerväggarna. Lätt att byta till glas även på kortsidan, ändra storlek mm.

Ritning av badrumsplanering med dusch i hörn, kommod och utökad utrymmesbredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skiss av badrum med duschhörna, handdukstork och toalett, visar justerat utrymme och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av badrumsplan med mått, inkluderar duschplats, kommod och utrymmesjusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
"villhöver" du ha så stor dusch som på sista bilden som sträcker sig från vägg till vägg? Finns det någon praktisk anledning till att inte ha 90×90 dushväggar?
Nej det alternativet har vi kastat nu. Jag gillar stor dusch där man kan gå ur vattnet och tvåla sig, bra med plats för flaskor mm. Just nu lutar et åt sista förslaget med en 140x85 dusch, elelr förslaget med just 90x90
 
M mojjen skrev:
Nu har vi delvis halkat tillbaka till vårt första förslag alternativ 1 i tråden. men jag har utökat rummets bredd med ca 10 cm. Sen drog jag in bredden på utskicket med ca 5cm. Det ger betydligt bättre utrymme mellan kommod och duschvägg. Däremot tror jag det blir bättre att flytta duschen till den fasta väggen. Då kan jag känna lite på det när jag reser innerväggarna. Lätt att byta till glas även på kortsidan, ändra storlek mm.

[bild]


[bild]
[bild]
Varför inte byta plats på handdukstork och tvättställ i sista förslaget?
 
Violina Violina skrev:
Varför inte byta plats på handdukstork och tvättställ i sista förslaget?
Vi vill ha nära mellan WC och Tvättställ. Samt att det skulle dels Skymma glasväggen, samt göra att öppningen till duschen måste flyttas till framkant.
 
M mojjen skrev:
Vi vill ha nära mellan WC och Tvättställ. Samt att det skulle dels Skymma glasväggen, samt göra att öppningen till duschen måste flyttas till framkant.
Har själv 70 cm mellan mitt handfat och en vägg och hade jag kunnat fått mer så hade jag gjort det..

Så litet som ert badrum är så är det nära även om ni flyttar handfatet..

Skymma glasväggen? Hur menar du där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.