Hejsan,

har någon provat att pappspänna tak själva? Hur pass svårt är det?

Eller har någon en uppfattning av vad det kostar att ha en målare till att göra det?

-J
 
W
Hade en målare som vävspännde 2 st rätt stora tak och sedan tapetserade dem och målade. Kostade ca 20000 kr. Var jäkligt svårt att hitta en som kunnde.
 

Hur många kvadrat snackar vi om för 20000kr?
 
W
ca 50 tror jag, så det blir 400 kr kvm. Det är nog frågan om man kan få dit gips billigare med målning, regling mm. Gick extremt fort att göra oxo. Ett rum tar ju en vecka med gips. Dessa två gick på 2 eller om det var 3 dagar. Spikrakt blir det oxo.
 

Det är ju humant... någorlunda iallafall. Har pappspända tak i stora delar av huset och nu när jag renoverar hade det ju varit kul att få det att smälta in. Under 60-talet renoverades lite och vissa av papptaken revs bort och ersattes med fiberplattor.. :(

 

Nope, papptak är det/var det. Men vävtak kan ju vara ett alternativ.

 
Har för mig att Gysinge har beskrivning på pappspänning i sin katalog. Verkar inte omöjligt att klara om man är två som hjälps åt.
 
Hej
Pappspänna är nog mycket mer förlåtande och passar bra i äldre enklare hus. Det är billigare också. Jag har just beställt en leverans från Gysinge med allt som behövs - det går säkert att hitta billigare material om man letar lite men sådant tar ju också tid. Gysinge har nu tagit fram en papp med en sida som är vit och har också jobbat fram en bra kvalité (enligt de själva). Vi skall prova nu i sommar på ca 25 kvm. Känns lagom.
 
Jag har spännt ett papptak för några år sedan, det var inte helt enkelt att handskas med den våta pappen över huvudet ;)
Absolut inget man gör själv i alla fall, vi var två, en höll och sträckte medans den andra spikade. Bra spik är ett måste. Vi använde vanlig pappspik och det kunde ha blivit bättre med en tunnare variant plus att om pappspiken hade varit vassare kunde man ha fäst den lite lätt innan man spikade in den. Nu blev det ett tvåhandsmoment!
 
Torpar-Karin skrev:
Hej
Pappspänna är nog mycket mer förlåtande och passar bra i äldre enklare hus. Det är billigare också. Jag har just beställt en leverans från Gysinge med allt som behövs - det går säkert att hitta billigare material om man letar lite men sådant tar ju också tid. Gysinge har nu tagit fram en papp med en sida som är vit och har också jobbat fram en bra kvalité (enligt de själva). Vi skall prova nu i sommar på ca 25 kvm. Känns lagom.
Ska bli kul att höra hur det går för dig! Det är nog dags för i slutet på sommaren så lägg gärna ut dina erfarenheter.
 
Det kanske blir en pappspännarkurs i sommar i Jämtland, intresserad?
 
fristil skrev:
Det kanske blir en pappspännarkurs i sommar i Jämtland, intresserad?
Hade varit kul men sommaren är bokad... :)

 
Torpar-Karin skrev:
Hej
Pappspänna är nog mycket mer förlåtande och passar bra i äldre enklare hus. Det är billigare också. Jag har just beställt en leverans från Gysinge med allt som behövs - det går säkert att hitta billigare material om man letar lite men sådant tar ju också tid. Gysinge har nu tagit fram en papp med en sida som är vit och har också jobbat fram en bra kvalité (enligt de själva). Vi skall prova nu i sommar på ca 25 kvm. Känns lagom.
Hejsan Torpar-Karin,

hur gick det med pappspänningen? Hur svårt var det?

 
Jaha, nu har jag precis satt papp i taket på ett 20m2.

Det gick snabbare än jag troddeatt göra och det var inte speciellt komplicerat.

Dock så har man ont i nacke och axlar efter att ha spikat in 500nubb... Får nog bli pappspik med pistol nästa gång.

Målning om nån vecka med linoljefärg, ska bli spännade att slutresultatet...
 
Hej!

Bor i ett funkishus byggt 1936 med papptak i nästan alla rum. Dock är skicket varierande, och vissa åtgärder kommer vi tvingas till så småningom. Jag blev väldigt intresserad av din "Gör -det-själv"-variant.
Hur går man till väga?
Ungefärlig kostnad (pris/kvm)?
Kan man möjligtvis få se bilder på ditt arbete?

/Nicklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.