MathiasS MathiasS skrev:
Problemet är att företaget du handlat av gick i prutten för 15 år sedan eller så startades det bara ett nytt bolag för att slippa garantiärenden. Finns ett färskt exempel på det från svenska marknaden. Alla gör givetvis inte så, men det är svårt att veta vem som kastar in handduken. => garantin är inte värd något i praktiken.
Alla företag går ju inte i kk. Att säga att garantin inte är värd någonting är kanske lite väl kategoriskt. Men man får kolla upp vem man köper av och se till att det är ett väletablerat företag med god ekonomi. Samma med pooltillverkaren. Om både tillverkare och återförsäljaren funnits under en längre tid och de har god ekonomi så är risken betydligt mindre. Om de då funnits under längre tid (minst 10 år) och de vågar ge lång garanti (i mitt fall 20 år) och fortfarande finns kvar så ökar i alla fall oddsen att det är bra.


MathiasS MathiasS skrev:
tror jag du har helt rätt i. Problemet är som du säger, hur fan vet man vad man får?
Google är din vän. Om någon ser ut som en fisk, lukar fisk, så är det nog en fisk. Vad jag menar med det är att om man köper en pool som är mycket billigare än andra så får man troligen en pool som är billigare och troligen sämre kvalitet. Det finns lite (eller tom inga vad jag har hittat) information om glasfiberpooler i det högre prisspannet som drabbats av böldpest, men det finns många i det längre prisspannet som drabbats av böldpest och sprickor, leverantören finns med på svarta listan osv. Man bör också se upp för no-name pooler, dvs där återförsäljaren sätter egna namn på poolerna eller inte vill tala om vem som är tillverkaren. Det är svårare att kolla upp historik och det kan vara pooler med kvalitetsproblem som köps billigt.

/N
 
T
Tänkte föreslå Willab Garden som sålde glasfiberpooler men dom verkar ha tagit bort detta från hemsidan nu.
Någon som vet varför ?
 
T
N niblom skrev:
Som vanligt med forum så får man lite olika svar beroende på vad folk har för erfarenhet och vad folk gillar.

Jag har en glasfiberpool och den pool jag har valt har 20 års garanti mot osmos/böldpest. Jag känner flera personer som kört med liner pool och ångrat då de fått byta liner relativt ofta pga av att de gått sönder.

/N
Men en liner går inte bara sönder av sig själv.
Hoppar man ljushopp med klackar eller annan yttre påverkan så är det klart saker går sönder. Men det går oftast att laga utan att det syns så mycket till skillnad mot glasfiber där det syns väl.

Sen efter 10-15 år när man byter liner så får man en ny pool , medans en glasfiber bara kan bara bli fulare för varje år utan att man kan göra något åt det.

Men du har rätt, detta är som att snacka om vilken bil som är bäst. Ingen kommer ändra uppfattning och alla har olika erfarenheter. Därför tycker jag TS ska åka runt och prata med poolbutiker och få en egen uppfattning och köp lokalt så du kan få snabb hjälp om det händer något, det är ändå en stor investering. Hålla på att maila med en kille i Polen om ett fel som kan uppkomma om 5 år kan sluta som blocket annonsen ovan.
 
N niblom skrev:
Alla företag går ju inte i kk. Att säga att garantin inte är värd någonting är kanske lite väl kategoriskt. Men man får kolla upp vem man köper av och se till att det är ett väletablerat företag med god ekonomi. Samma med pooltillverkaren. Om både tillverkare och återförsäljaren funnits under en längre tid och de har god ekonomi så är risken betydligt mindre. Om de då funnits under längre tid (minst 10 år) och de vågar ge lång garanti (i mitt fall 20 år) och fortfarande finns kvar så ökar i alla fall oddsen att det är bra.


Google är din vän. Om någon ser ut som en fisk, lukar fisk, så är det nog en fisk. Vad jag menar med det är att om man köper en pool som är mycket billigare än andra så får man troligen en pool som är billigare och troligen sämre kvalitet. Det finns lite (eller tom inga vad jag har hittat) information om glasfiberpooler i det högre prisspannet som drabbats av böldpest, men det finns många i det längre prisspannet som drabbats av böldpest och sprickor, leverantören finns med på svarta listan osv. Man bör också se upp för no-name pooler, dvs där återförsäljaren sätter egna namn på poolerna eller inte vill tala om vem som är tillverkaren. Det är svårare att kolla upp historik och det kan vara pooler med kvalitetsproblem som köps billigt.

/N
Ja jag håller med dig i stort. Min slutsats är dock att osäkerheten kring garantier och leverantörer gör att jag iallafall inte vill lägga alla ägg i en korg. Detta gäller inte bara badbaljor. Det är samma problem med leverantörsspecifika poolkonstruktioner i olika material. Allt som inte går att köpa i närmaste bygghandel eller från vilken leverantör som helst utgör en onödig risk i poollivet => jag föredrar säkrare kort.
 
jag är av den åsikten att är det billigt så finns en orsak till det,kvalite kostar oftast mer och när man kommer till så specifika produkter som pool med ett antal ingående komponenter som pumpar,värmare mm. som kan krångla är det A och O att ha service på hemmaplan,det kan sluta med ett dyrköpt äventyr.En sak är om man köper en mkt exklusiv grill där det inte finns så många ingående komponenter som kan krångla samt priset är ju inte heller en katastrof om det skiter sig.När jag köpte Spa-bad kollade jag marknaden mkt noga och tog referenser från ägare som haft i minst 10 år.
Det mynnade ut i att helt avstå från kina bad och jag köpte kvalite från kanadensiska Arctic Spa ,visserliggen 3ggr dyrare men tror jag har igen det på sikt med 0 reparationer och heltäckande service
 
Jag är med på vad ni säger !
Låt oss leka med tanken , vad säger vi till dem leverantörer som säljer dreampools produkter i Sverige mot 4 dubbla priser?
Vad händer med dem kunder som inte är prismedvetna och hittar samma produkt på nätet, dem betalar dem 4ggr mer för samma produkt som jag köper men för dem låter som det är en super bra pool för 200tkr för jag köper den i Sverige och den är dyker !
Samma villor och samma garanti, när problemet uppstår så tror jag faktiskt verken svensk eller polsk leverantör kommer att stå vid din sida och kommer 100% att göra allt i sin makt för att mot argumentera problemet.
Pratar om glasfiberpool !

killen som hade problem som ovan från blocket.

Fick prata med leverantör och kund. Finns alltid 2 sidor av sanning, dem erbjöd honom en hel ny pool då fick han stå förstås för frakten och demontering och montering av nya/gamla pool.
Jag ser att leverantören har gjort rätt för sig i detta fall !!!
 
T
J Janan_mansour skrev:
Jag är med på vad ni säger !
Låt oss leka med tanken , vad säger vi till dem leverantörer som säljer dreampools produkter i Sverige mot 4 dubbla priser?
Vad händer med dem kunder som inte är prismedvetna och hittar samma produkt på nätet, dem betalar dem 4ggr mer för samma produkt som jag köper men för dem låter som det är en super bra pool för 200tkr för jag köper den i Sverige och den är dyker !
Samma villor och samma garanti, när problemet uppstår så tror jag faktiskt verken svensk eller polsk leverantör kommer att stå vid din sida och kommer 100% att göra allt i sin makt för att mot argumentera problemet.
Pratar om glasfiberpool !

killen som hade problem som ovan från blocket.

Fick prata med leverantör och kund. Finns alltid 2 sidor av sanning, dem erbjöd honom en hel ny pool då fick han stå förstås för frakten och demontering och montering av nya/gamla pool.
Jag ser att leverantören har gjort rätt för sig i detta fall !!!
Leverantören kom billigt undan kan jag tycka om dom inte står för frakt och åtminstone en del av montering.
Lär ju varit två likvärdiga kostnader.

Om min Folkpool börjar läcka så tänker inte jag åka och hämta delar och byta själv, detta får dom göra åt mig.
 
Hej

Mycket diskussioner om kostnader.
Nämnde tidigare min glasfiberpool som jag kommer bada i för 54e sommaren i nästa sommar.
Den kostade då, 1968 inklusive 90 kubikmeter sprängning av berg, ca 30k.
I dagens värde ca 270 tusen.
Köper man bra skit så håller det :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Skulle man kunna fylla ut mot poolen med PUR-skum istället för torr betong?
Det finns ju massvis med företag som isolerar med sprutat skum (om man nu inte vill köpa hundra burkar fogskum på ByggMax). Det borde bli hyggligt bra pris på det, isolerande och stabilt. Man använder ju faktiskt expenderande skum för att höja upp och stabilisera hus som har fått sättningar.

Exempelvis kunde man för det som ska vara ovan mark mura leca-block upp till kanten för stöd. Utrymmet mellan muren och poolen kunde fyllas med härdande skum.
 
Jonas Persson
F Fred vom Jupiter skrev:
Skulle man kunna fylla ut mot poolen med PUR-skum istället för torr betong?
Det finns ju massvis med företag som isolerar med sprutat skum (om man nu inte vill köpa hundra burkar fogskum på ByggMax). Det borde bli hyggligt bra pris på det, isolerande och stabilt. Man använder ju faktiskt expenderande skum för att höja upp och stabilisera hus som har fått sättningar.

Exempelvis kunde man för det som ska vara ovan mark mura leca-block upp till kanten för stöd. Utrymmet mellan muren och poolen kunde fyllas med härdande skum.
Förutsätter nog att du stöttar poolen på insidan så att inte skumet trycker ihop poolen när det expanderar. Återigen blir det stora krafter då många kvm skum trycker på när det expanderar.

Bortsett från att det blir krångligt den dagen man måste gräva fram poolen igen, så borde det fungera. T ex för att serva inloppsslangar od.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
hej igen !

poolen är beställd och projektet är påbörjad .
jag kommer att lägga upp bilder då och då.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Poolen hamnar ovan dagvattenbrunn .
Tips om hur man ska göra på bästa sätt för att kunna komma åt den ändå ?
 
  • Tomt med grus och snötäcke, dagvattenbrunn nära vit villa och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
Poolen hamnar ovan dagvattenbrunn .
Tips om hur man ska göra på bästa sätt för att kunna komma åt den ändå ?
Gräva upp och flytta den? Ser ingen annan lösning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.