Är du själv osäker på att arbetet, ta hjälp av en elektriker (ev. snickare) som plockar bort dina spottar och kan sedan garanterat med en dragfjäder eller liknande dra bort den den. Kostnaden kommer du att få stå för själv om du inte har någon bekant med kunskap.
Glöm det juridiska och fokusera på att fixa problemet.
 
Borra med en dosfräs, plocka ur och sätt dit ett täcklock, tar max 3min
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Somtidigare skribenter skrev så ta upp ett hål slå sönder brandvarnare spackla och måla taket. Dolda fel för lgh innehavare existerar inte.
 
Jag hade nog försökt fiska den med någon typ av vajer, sätt vajern runt och dra helt enkelt?
 
Gör som Jönssonligan.Rigga en radiostyrd bil med en mindre puffra och skjut sönder den. Nja förresten, du vet ju inte om den är radioaktiv eller inte... Förslaget med rök kan vara helt realistiskt faktiskt. Andra sätt att ordna detta utan att påverka undertaket är att föra in ett objekt i de små hålen för spottarna som sedan kan användas för att slå/dra/bända bort varnaren. Eftersom det är en lägenhet antar jag att utrymmet inte heller är åtkomligt uppirån, eller hur? Hade det varit en vind över i en villa hade man kunnat borra ett hål upp dit för positionering och därefter tagit upp ett större hål uppifrån nära varnaren. Jag tror att det bästa här är att, som skogstomten föreslog, dra en tunn vajer eller t.ex. nylonlina runt den (som en snara) och sedan dra bort den från fästet. Det borde vara möjligt med lite pill och attack från två håll. Eventuellt kan ni skicka in en mobil som har en aktiv video till en annan mobil så ni kan se när ni är på exakt rätt plats med snaran. När tålamodet tryter och ni inser att denna metod inte fungerar så kanske ni börjar se fördelarna med att ha ett antal extra, ganska stora, spottar som måste ha nya hål...

Lycka till!
 
Ungefär hur långt från hålet är den?
Inget barn eller väldigt smal kompis som får in armen och kan nå?

Fast nytt hål och täcklock måste vara snabbast, sen kan man spackla igen den dagen man vill måla om
 
Behövs väl bara en bit spetsig järnstång som man bankar rakt genom gipset in i deckaren tills den dör. Sen en klick färg och hålet är borta.
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Behövs väl bara en bit spetsig järnstång som man bankar rakt genom gipset in i deckaren tills den dör. Sen en klick färg och hålet är borta.
Nja, som jag skrev så vet man ju inte om den är gammal och innehåller radioaktivt material så om man vill undvika de riskerna och en atomsanering av huset så kan det vara en god idé att undvika att förstöra varnaren i onödan. Jag har i och för sig en geigermätare att låna ut om det behövs...
 
Gå upp till grannen ovanpå och borra dig ner till brandvarnaren, det verkar synd att förstöra ditt fina innertak.
 
  • Haha
  • Gilla
Tinototem och 6 till
  • Laddar…
Man blir inte självlysande av den lilla radioaktivitet som finns i en brandvarnare.
 
raveper raveper skrev:
Man blir inte självlysande av den lilla radioaktivitet som finns i en brandvarnare.
Nej, men med en maxgräns på 40 kBq totalt i en brandvarnare och ett gränsvärde på 200 Bq/m3 luft i villor med avseende på radon så skulle inte jag ha tagit risken med den ökade strålning som en liten partikel Am-241 innebär. Jag tror att de flesta skulle tycka att det vore onödigt att få lung- eller hudcancer till följd av slarv med en vilsekommen brandvarnare. Risken är inte stor men utfallet om den lilla risken blir verklighet är tillräckligt otrevligt för att avskräcka mig i alla fall.

OP: när får vi veta hur det gick?
 
F fb35523 skrev:
Jag tror att de flesta skulle tycka att det vore onödigt att få lung- eller hudcancer till följd av slarv med en vilsekommen brandvarnare.
Vilken mängd radioaktiv strålning pratar vi om?
Kommer ni ihåg alla armbandsur förr, som hade självlysande siffror och visare?
Och ja, jag är inte död än :geek:
 
Eftersom TS inte svarat på väldigt länge så va detta nog bara ett skämt.....
 
Kanske dog av strålningen..
Verkar vara väldigt klen strålning i deckare som inte ens orkar igenom ett vanligt papper.
 
Magnus E K
Det har inte med styrkan att göra utan typen av strålning (alfastrålning i detta fall).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.