För något företag den sortens dokumentation ner på individuella uttag ? Det har jag aldrig upplevt, inte ens på storföretag.

Vad gäller själva kopplingen så var jag med om något liknande från NCC i ett hus företaget jag jobbade på hyrde. De hade bytt till lysrörsarmaturer i källaren och lyckats lägga röd tändtråd till chassits jord. Har förstås aldrig fungerat och någon kontroll kan aldrig ha utförts. De andra armaturna fungerade och det var väl bra nog för installatören.

Tydligen kan även elektriker bli lurade i anläggningar med röd jord.
 
Immobil Immobil skrev:
Denna ändring/installation bör väl vara dokumenterad i anslutning till elanläggningen. Där ska det också kunna utläsas vem som har gjort arbetet.
I detta fallet var gruppförteckningen uppdaterad med den nya gruppen, men något mer dokument behöver man inte lämna om inte kunden kräver det.
Och kunden i fråga har både egen anställd personal och underentreprenörer på avtal.
I så fall möjligen att underentr. noterat detta i faktureringen, men chansen för detta är nog nära noll skulle jag tro då det troligtvis bara redovisas timmar+mtrl per kostnadsställe.
 
Fairlane
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ingen hempulare iaf, detta kommer förhoppningsvis att tas vidare, men inget som jag direkt styr över.
Aha, inte gjort av en hempulare. Då tolkar jag det som att det är korrekt och ska göra så nästa gång jag ska koppla själv hemma. Kul att lära sig något nytt, för så där hade jag inte gjort annars. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Aha, inte gjort av en hempulare. Då tolkar jag det som att det är korrekt och ska göra så nästa gång jag ska koppla själv hemma. Kul att lära sig något nytt, för så där hade jag inte gjort annars. ;)
Vi hemmapulare lär oss av proffsen! :D
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Vi hemmapulare lär oss av proffsen! :D
Du menar "bortapulare"? :thinking:;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar "bortapulare"? :thinking:;)
Kanske jag menar! Är hemma men känner mig ibland helt borta...:sweat:
 
Ursäkta min otydlighet, jag menade att du skulle skrivit "Vi hemmapulare lär oss av bortapularna" ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vad är det nu ”pula” betyder på norska...? Hm, vad är då skillnaden mellan att pula Hemma gratis och borta mot betalning...?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
E
"Ring hest" passar ju bra i dessa tider med luftvägsproblem
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
"Ring hest" passar ju bra i dessa tider med luftvägsproblem
Jag fick en inre bild av Don Corleone som ringer och ger säljaren ett erbjudande han inte kan tacka nej till :D
 
  • Gilla
  • Haha
pether och 5 till
  • Laddar…
Inte en koppling av el, men på min arbetsplats sprang jag på denna märkning på en kabelstege i kulverten, visste inte att det fanns både el och sen riktig el. Alltid lär man sig något nytt
Etikett på kabelstege märkt med "EL Riktig El" i en kulvert med kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Inte en koppling av el, men på min arbetsplats sprang jag på denna märkning på en kabelstege i kulverten, visste inte att det fanns både el och sen riktig el. Alltid lär man sig något nytt
[bild]
I motsats till likriktad el kanske?
 
it-snubben it-snubben skrev:
I motsats till likriktad el kanske?
Ja det är ju på ett sjukhus men långt ifrån kylarna för avlidna, så just lik tror jag inte är inblandat i detta ;)
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Det finns ju hemmapulare och riktiga elektriker så den där märkningen måste väl betyda att det är gjort av en riktig elektriker och inte nån läkare på lunchrasten (No offense @tommib :)) :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
fgo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.