Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Jag tycker detta ser mer funktionellt ut. Det finns dubbelhoar med avrinningsyta som skulle passa.
[bild]
Skulle hellre satsa på en sådan här diskbänk så slipper du skarvar och lättare att hålla rent
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Skulle hellre satsa på en sådan här diskbänk så slipper du skarvar och lättare att hålla rent
Ja, det är en typ sådan jag tänkte mig så att den är hel. Tänkte eftersom jag slabbar en del med vatten och håller på med växter.
 
Åsa Lund
Sista bilden med diskbänk enligt FreQa kommer nog bli jättebra!
 
M Marijairena skrev:
Nu har jag försökt lägga skåpen ända upp och med linjering av skåpen. Men det blir alldeles för trångt till höger om fläkten med den här 1800 mm varianten.
Strunta i att linjera över- och underskåp med varandra. Det ser kanske finare ut på en ritning men i verkligheten är det inget man tänker på. Viktigare då att respektive skåprad blir så optimal som möjligt.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Strunta i att linjera över- och underskåp med varandra. Det ser kanske finare ut på en ritning men i verkligheten är det inget man tänker på. Viktigare då att respektive skåprad blir så optimal som möjligt.
Hur tänker du med "respektive skåprad blir så optimal som möjligt"?
Jag gillar egentlgen bäst där de små asklådorna är längst till höger modell tutemo från Ikea i nuläge, eller att man bygger en sådan låda i askliknande trä. (kommer ha ett askgolv Kährs Falsterbo).
Och helst vill jag inte ha skåp ända upp. Det är för att slippa mickla med röranslutning till frånluftshål i väggen och borra hål på sidan av skåpmodulen samt att spottskena kommer krocka med det högst belägna överskåpet.
Funderar på om det ser konstigt ut med olika luckbredder när man öppnar luckorna, men det är kanske så man kan ha, Har mest sett att väggmudulerna är lika stora om jag tittar på Pinterest kök.
Har i alla fall bestämt väggfärg Jotuns "Lövsal" en grågrön färg och vitt kakel i 2 - 3 rader ovan diskbänk.:sweat::sweat::D
 
L Liljekonvalj skrev:
Skåpen med horisontalöppning finns i både 40, 60, och 80.

Jag tycker också den som Marijairena postade är snyggast, men välj med horisontalluckor 40-80-40 (det är väl det du har där). Så är du hemma, tycker jag.
Tyvärr är det 40 längs till höger sen 80 sen 30 för att få in på ca 1500 mm, annars blir det 1600 mm om jag ska ha 40 skåp bredvid fäkten, vilket skulle vara bäst, men det finns ingen luft då till höger om fläkt.
 
Nu har jag kommit till 4 varianter, kan justera lådorn slutfört på underskåpen sen:
En där skåpmodulen är på 160 cm yta. Då funkar det med 40 cm bredd hela vägen på skåpen. Snyggast när skåpdörrarna är lika stora.
Nackdel: för nära fläkten . Ingen luft till höger om den.
Valde 80 cm på underskåp vid hoarna för att få mer plats med återvinning under. Hoarna ska ändå vara Max 56 cm.

En som går in på ca 150 cm yta. Men då blir skåpet till vänster 30 cm och avviker från övriga.
Fördel: Mer luft till höger om fläkt

En som har ca 146 cm med passbit, 60 cm skåp ovan diskbänksdelen samt ändrats till 60 cm även under.

En som går upp mot taket med endast 120 cm modul. Väldigt mycket luft till höger om fläkt. Vet inte var jag ska placera kontakt där?

Det står att passbitarna måste vara minst 5 cm mot vägg, men köksritaren på Ikea menade att det kunde räcka med måttet på en täckskiva.
Bild 1.
Digital skiss av köksdesign med likformade skåpsdörrar, fläkt utan luft till höger och underskåp vid hoar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2.
Köksskisser med underskåp och överskåp, 160 cm bredd, jämnstor skåpdörrar, ingen luft höger om fläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3.
Ritning av kök med lika stora skåpdörrar, underskåp på 80 cm vid diskho och fläkt till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4
Digital skiss av ett kök med enhetligt 160 cm breda underskåp längs väggen, utan luft till höger om köksfläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tracker
  • Laddar…
Åsa Lund
Gillar 3 och 4 bäst!
4 allra mest
Ingen radiator under fönstret som krockar med skåpen?
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gillar 3 och 4 bäst!
4 allra mest
Måste verkligen får till något beslut denna vecka. Ikea får hjälpa mig ang. ev. små justeringar av
passbitar. Vill inte ha för tungt på väggdelen, utan det ska kännas luftigt i köket. På väggen mittemot köket (som inte syns i bild ) tänkte jag ha en sittbänka med förvaring under Men det blir ett senare projekt.;) Tack för inpunt, verkligen behövligt.
 
Åsa Lund
Det känns luftigt runt fläkten och ändå fin symmetri i köket. Jag har själv skåp ända upp till tak och det är kanon!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det känns luftigt runt fläkten och ändå fin symmetri i köket. Jag har själv skåp ända upp till tak och det är kanon!
Jo, bild 3 och 4 gör det. Nr 4 som är nu på en yta av 1200 mm + 25 mm passbit till höger och täckskiva tll vänster. Och där slipper jag krångla med anslutning till hålet. Sätter en snygg tallriksventil och målar ev. in den med den grågröna väggfärgen Jotun Lövsal. Skulle helst vilja be en snickare få ihop en liknande låda som Ikeas Tutemo men lite smäckrare men kanske sviindyrt.
 
Åsa Lund
Alternativ 4: Sätt ingen öppen hylla så nära spisen. Blir mycket stekfett där.
Låt det bara vara öppet och snyggt, less is more!
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Alternativ 4: Sätt ingen öppen hylla så nära spisen. Blir mycket stekfett där.
Låt det bara vara öppet och snyggt, less is more!
Vilken del av vägg menar du? Till vänster om fläkten? Tycker du att det bara ska vara vägg där utan hylla? Något skåp funkar inte nertill eftersom det slår emot fläkten när man öppnar.
 
Åsa Lund
Menar till höger om fläkten, till höger om skåpen i alternativ 4
 
Åsa Lund
Till höger om fläkten
Till VÄNSTER om skåpen
:crysmile:
Så som det är på bild 4 nu
Bo in dig så kommer du nog på en plats för grytlapp eller nåt så småningom
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.