Skaffa en Hilalucka och sätt in den mitt under brandvarnaren. Inte så svårt/dyrt/fult.
 
Fast man kan ju försöka kräva säljaren på ersättning för detta. Med lite tur skäms säljaren över sin extrema dumhet, och betalar.

Det är så dumt att man nästan undrar om det är ett practical joke? Typ att de anlitat hantverkare för att sänka taket, och hantverkaren blev sur på dem av någon anledning.
 
Troligen har dom bara glömt bort den. Annars hade det stått en burk surströmming där som börjar läcka efter några år...
 
  • Gilla
Betty72 och 2 till
  • Laddar…
Tja, bitvis så lär det ju uppfylla villkoren för ett dolt fel, då jag inte tror att *någon* kan anse att det är något som borde gå att misstänka oavsett hur god fackman man än är.
Och det är väl inte orimligt att anse att ett sporadiskt pipande under ett års tid anses påverka marknadsvärdet om det skulle vara allmänt känt bland köparna. :D
Men, i och med att åtgärden som andra sagt är att såga upp ett litet hål, plocka ur den och återställa är så pass billigt så faller det där.

Vad gäller tiden den piper så var 9 månader betydligt längre än jag trodde eller själv hade stått ut med. Men å andra sidan, de är ju grymt batterisnåla och vissa batterier klarar ju att driva den (utan pip) i 10 år, så bara pipet borde den väl klara att driva vidare åtminstone några år, om det inte är ett long-life batteri...
 
Magnus E K
Har inte funderat över vad som händer om man ignorerar pipet (är ju normalt så störande att man kopplar ur/byter ganska omgående). Om det är så att den slår av sin ordinarie funktion (kanske efter en vecka eller så) och låter resten av energin enbart gå till att producera pipet så skulle det kanske, beroende på batterityp, kunna pågå i decennier.
 
C
H hempularen skrev:
Fast man kan ju försöka kräva säljaren på ersättning för detta. Med lite tur skäms säljaren över sin extrema dumhet, och betalar.
Instämmer. Varför skulle inte en sådan här grej falla under köparens reklamationsrätt?
 
S
L micke880 skrev:
Felet är ju att någon byggt in en brandvarnare som inte går att komma åt..
om det här är vad du ens funderar på om det kan vara dolt fel så lider jag med säljaren, det här kommer inte bli roligt :(

Tror du på riktigt att någon skulle lägga ett lägre bud på huset för att säljaren hade uppgett att det fanns en dold rökdetektor ovanför innertaket?
 
S
C cpalm skrev:
Instämmer. Varför skulle inte en sådan här grej falla under köparens reklamationsrätt?
vilken reklamationsrätt?
 
C
S SueCia skrev:
vilken reklamationsrätt?
Enligt köplagen. Utgår från att när TS skriver lägenhet att det handlar om en bostadsrätt.
 
S
C cpalm skrev:
Enligt köplagen. Utgår från att när TS skriver lägenhet att det handlar om en bostadsrätt.
Jag kan givetvis ha missförstått nånting men jag trodde inte det fanns reklamationsrätt vid köp mellan privatpersoner?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Jag kan givetvis ha missförstått nånting men jag trodde inte det fanns reklamationsrätt vid köp mellan privatpersoner?
Det är klart att vare sig köpare eller säljare är rättslösa vid affärer privatpersoner imellan. Köplagen gäller och ger köparen en reklamationsrätt. Inte lika stark som den mellan konsument och näringsidkare, men ändå.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Pejla in placeringen av brandvarnaren. Borra med ett långt, smalt borr rakt in i brandvarnaren så kanske den går sönder.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Sänk taket ytterligare och se till att ljudisolera det ordentligt?
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Skumma in den i fogskumm.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
L micke880 skrev:
det sitter en brandvarnare monterad, som är helt omöjlig att komma åt utan att riva taket.
Du kanske har svårt att hämta så mycket rent juridiskt men jag är nyfiken på hur säljaren skulle besvara frågan "hur tänkte du där"?

Med lite tur är det en seriös firma som utfört arbetet men haft lite "otur när de tänkte" och som är villiga att fixa sitt misstag. Kanske inte bara krävs lite tur men vad har du att förlora på att fråga säljaren om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.