Jag vill ha ett arkitektritat hus. Planritningarna är klara. När jag nu hör med de vanligaste husleverantörerna så säger dom att mitt hus på 170 kvm med oanvacerad planritning och standard interiör kommer landa på 4-4,5 miljoner. Känns som dom lurar en på pengar

någon som erfarenhet av att bygga arkitektritat hus? Jag letar nu efter mindre bolag som kan bygga för billigare summa utan att kvaliten blir sämre.

vill gärna få tips på husleverantörer som är duktiga och ”billiga”

huset ska byggas i stockholmsområdet
 
Redigerat:
Varför en husleverantör? Hitta en duktig byggare och bygg i lösvirke.
 
  • Gilla
theresesvensson och 4 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Varför en husleverantör? Hitta en duktig byggare och bygg i lösvirke.
jag börjar inse ju mer jag läser och frågar runt att det kanske är helt fel väg att gå via en husleverantör. I alla fall om man inte har råd att kasta alla sina pengar man har (och lånar) på dom. Men berätta gärna mer!

Detta är första gången vi ska bygga hus så vi har ingen tidigare erfarenhet.

Vill veta allt jag bör tänka på för att få mitt arkitektritade hus från start till slut för den som orkar skriva.

Vi står nu med vår tomt och planerar på att få ett hus på ca 170-180 kvm (garage struntar vi i just nu) . planritningen är egentligen så oavancerad som det bara går att bli, dvs ett rektangulärt hus utan massa krumelurer. Invändigt behöver det inte heller vara lyx. Det får vara ikea kök osv.

budgeten för huset (även arbetskostnaden och interiör) är 3,2 miljoner.

tror du det är rimligt?
 
De allra flesta husleverantörers affärside är att tillverka "standardmoduler" som sen sätts ihop till olika husalternativ. Dvs standardiserade mått, standardiserade lösningar och standardmaterial. Det ni söker hittar ni antagligen lättast på annat håll, t ex lösvirke med duktiga snickare eller liknande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Varför en husleverantör? Hitta en duktig byggare och bygg i lösvirke.
Instämmer till fullo!
När vi skulle bygga 2010 gick vi och tittade på "kataloghus" på Husknuten i Göteborg för att få lite idéer.
Så funderade och skissade jag, för även om där fanns bra idéer, var inget hus helt perfekt.
Men vi har nog kopierat och justerat en hel del av idéerna, och sedan lämnade jag mina tankar till en arkitekt.
Han hade synpunkter och gjorde ändringar, och när vi var överens gjorde han klart ritningarna.

Jag skickade våra ritningar till ett par hustillverkare, som båda gärna ville bygga vårt hus.
Men de hade invändningar, och ville sätta sin prägel på det hela.
Det skulle bli kompromisser, vilket inte kändes bra när vi skulle bygga vår sista bostad, ett riktigt drömhem :)

Så till slut anlitade jag en liten byggfirma, som byggde i lösvirke helt enligt våra önskemål.
Det blev mycket bra, och jag tycker fortfarande att det är det bästa hus som finns!
 
  • Gilla
pennybridge och 3 till
  • Laddar…
Det största problemet är att finna ett bra byggföretag. Jag letade länge men fann till slut ett nästgårds här på landet.
 
yonna yonna skrev:
Det största problemet är att finna ett bra byggföretag. Jag letade länge men fann till slut ett nästgårds här på landet.
Vi hade nog tur.
Hösten innan vi sålde vårt förra hus bestämde vi oss för att lägga om taket, som var dåligt och läckte (efter 29 år).
En byggfirma, som vi såg jobba med renovering av ett hus i närheten lät vi göra takarbetet.
De verkade göra ett bra jobb, så jag frågade dem om de skulle vilja bygga vårt nya hus (15 mil bort).
Vi kom överens, och de enda problem vi hade var av administrativ art.
Och den enda anmärkning, som gjordes vid slutbesiktningen, var att de hade glömt att sätta musband vid underkanten av ytterpanelen.
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Oj, 3,2MSEK om du INTE tänker göra något själv är nog i absoluta underkant. Ingår tomt, vatten/avlopp, el-anslutning, bygglovsavgift, färdigställande försäkring, kvalitetsansvarig, besiktningsman för slutbesiktning, diverse små avgifter som färdigställande avgift från kommunen, räntekostnader på byggkredetiv, fiber, grov planering trädgård och den berömda ÄTA-listan i det priset? (Har säkert glömt något)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
De allra flesta husleverantörers affärside är att tillverka "standardmoduler" som sen sätts ihop till olika husalternativ. Dvs standardiserade mått, standardiserade lösningar och standardmaterial. Det ni söker hittar ni antagligen lättast på annat håll, t ex lösvirke med duktiga snickare eller liknande.
ja precis, ”problemet” nu är väl att hitta duktigare snickare. Hur vet man vilka som är bra och som inte riskerar att bara sticka och lämna oss med ett halvfärdigt hus som man hör mardrömshistorier om?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer till fullo!
När vi skulle bygga 2010 gick vi och tittade på "kataloghus" på Husknuten i Göteborg för att få lite idéer.
Så funderade och skissade jag, för även om där fanns bra idéer, var inget hus helt perfekt.
Men vi har nog kopierat och justerat en hel del av idéerna, och sedan lämnade jag mina tankar till en arkitekt.
Han hade synpunkter och gjorde ändringar, och när vi var överens gjorde han klart ritningarna.

Jag skickade våra ritningar till ett par hustillverkare, som båda gärna ville bygga vårt hus.
Men de hade invändningar, och ville sätta sin prägel på det hela.
Det skulle bli kompromisser, vilket inte kändes bra när vi skulle bygga vår sista bostad, ett riktigt drömhem :)

Så till slut anlitade jag en liten byggfirma, som byggde i lösvirke helt enligt våra önskemål.
Det blev mycket bra, och jag tycker fortfarande att det är det bästa hus som finns!
dela gärna med dig av vad för hus det blev och kostnader (om du vill). Skulle va skönt att ha något att jämföra med
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Jag har hantverkarfobi så gjorde allt själv förutom elinstallationen. landade väl på runt 9-10kkr/kvm.

Men letar man lite borde det gå att hitta någon som är duktig på lösvirke, be om referenshus/kunder och prata med dessa innan.
 
  • Gilla
theresesvensson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det största problemet är att finna ett bra byggföretag. Jag letade länge men fann till slut ett nästgårds här på landet.
vad va det i det byggföretaget som fick dig att tycka att dom var bra? För som du säger är det svårt att veta vilka som är bra och seriösa. Vet inte riktigt hur jag ska bedöma vilka som är bra
 
Lulaua Lulaua skrev:
Jag har hantverkarfobi så gjorde allt själv förutom elinstallationen. landade väl på runt 9-10kkr/kvm.

Men letar man lite borde det gå att hitta någon som är duktig på lösvirke, be om referenshus/kunder och prata med dessa innan.

Önskar att vi också var bra på att bygga men tyvärr är inte så fallet. Men smart idé det där med att kontakta tidigare kunder!
 
E Ekonomen2 skrev:
Oj, 3,2MSEK om du INTE tänker göra något själv är nog i absoluta underkant. Ingår tomt, vatten/avlopp, el-anslutning, bygglovsavgift, färdigställande försäkring, kvalitetsansvarig, besiktningsman för slutbesiktning, diverse små avgifter som färdigställande avgift från kommunen, räntekostnader på byggkredetiv, fiber, grov planering trädgård och den berömda ÄTA-listan i det priset? (Har säkert glömt något)
3,2 miljoner är budget för ENDAST huset. Alla andra punkter du skriver är inte inräknat. Där har vi räknat att vi hamnar på ca 600.000 och i dessa 600.000 är inte tomten inräknad. Den är en helt egen kategori. Tomten kostade 3,2 miljoner

alltså:

- huset (allt som behövs för att få ett komplett hus med interiör och allt): 3,2 miljoner
- bygglov, vvs, fiber osv osv : 600.000
- tomt 3,2 miljoner

låter det rimligt att få ett hus nu på ca 170 kvm med okomplicerad arkitektur och interiör för 3,2 miljoner om vi väljer byggare som bygger med lösvirke och inte med en stor husleverantör?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Borde funka, sätt ihop ett bra förfrågningsunderlag och börja ta in offerter!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.