Ska montera ledtejp i köket och vill kunna dimra så har beställt dimbar trafo. Frågan är om jag dessutom behöver köpa till dosdimmer för att dimra eller om det räcker med att sätta in en fjäder så strömbrytaren blir återfjädrande?

Kanske är självklart men hittar verkligen inte svaret.

Andreas
 
R
Andreashof Andreashof skrev:
Ska montera ledtejp i köket och vill kunna dimra så har beställt dimbar trafo. Frågan är om jag dessutom behöver köpa till dosdimmer för att dimra eller om det räcker med att sätta in en fjäder så strömbrytaren blir återfjädrande?

Kanske är självklart men hittar verkligen inte svaret.

Andreas
Beror väl på hur den dimbara transformatorn styrs. Har du en länk till den?
 
R RoAd skrev:
Beror väl på hur den dimbara transformatorn styrs. Har du en länk till den?
Vad för egenskap ska jag titta efter på min leddimmer om jag vill köpa så jag slipper dosdimmer?
 
R
Andreashof Andreashof skrev:
Vad för egenskap ska jag titta efter på min leddimmer om jag vill köpa så jag slipper dosdimmer?
Pushdimmer kanske :)

https://www.xcen.se/dimbar-led-driver-24v-75w-pushdim-0-10v

Fast det där var ju en 24V-trafo så den ska du inte ha. Ser faktiskt inte någon 12V med pushfunktion på deras sida. Det är dock det du ska leta efter.
 
den först länkade dimmern verkar ju stödja push-dimmer (alltså styrd med återfjädrande vippa)
Schabloner för triac- och push-dimmerkopplingar för 0-100% dimring av ljus.
 
R
harka harka skrev:
den först länkade dimmern verkar ju stödja push-dimmer (alltså styrd med återfjädrande vippa)
[bild]
Märkligt att de inte anger det i beskrivningen när de är så noga med att den jag länkade till klarar det.

Jag hade nog dubbelkollat med dem innan beställning så det inte är fel bild (sånt händer ju ibland).

Annars har hidealite: https://www.hidealite.com/sv-se/pro...nning-dimbara/led-dimtrafo-dali-push-_-668795
 
R RoAd skrev:
Märkligt att de inte anger det i beskrivningen när de är så noga med att den jag länkade till klarar det.
håller med, dålig hemsida -- däremot förefaller ju databladet trovärdigt
 
R
harka harka skrev:
håller med, dålig hemsida -- däremot förefaller ju databladet trovärdigt
Ja jag håller med, den borde fungera om de inte lyckats blanda ihop både manualer och bilder :)
 
Varför inte använda 230V Ledstrip direkt?
Bara att sätta i kontakten i eluttaget, man dimmar med en dosdimmer Typ Plejd.

Detta är min kortaste strip 10cm användes som ”sladdlampa” här behövs inga drivers.
230V LED-strip med plugg och kort kabel som används som sladdlampa, inga drivdon behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
L Leif i Skåne skrev:
Varför inte använda 230V Ledstrip direkt?
Bara att sätta i kontakten i eluttaget, man dimmar med en dosdimmer Typ Plejd.

Detta är min kortaste strip 10cm användes som ”sladdlampa” här behövs inga drivers.
[bild]
Ingen LED är 230V så i den där sitter förstås "drivern" inbyggt i dosan på sladden. Varför skulle det vara bättre?

Dessutom gissar jag att detta handlar om en mer permanent installation än en sladdlampa :)
 
R RoAd skrev:
Ingen LED är 230V så i den där sitter förstås "drivern" inbyggt i dosan på sladden. Varför skulle det vara bättre?

Dessutom gissar jag att detta handlar om en mer permanent installation än en sladdlampa :)
Jag har flera Ledstrip fast installerade i utanpåliggande kopplingsdosor.
Det finns ingen driver!
Dosan på sladden innehåller en helvågslikriktare 4 st dioder i ett hölje!
Ledstripen kostar 29kr / dm + anslutningsladd med lim.
https://www.ljustema.se/ledstrip-23...0wm-80ledm-10cm-cut.html#/7-valj_farg-varmvit
 
Redigerat:
R
L Leif i Skåne skrev:
Jag har flera Ledstrip fast installerade i utanpåliggande kopplingsdosor.
Det finns ingen driver!
Dosan på sladden innehåller en helvågslikriktare 4 st dioder i ett hölje!
Ledstripen kostar 29kr / dm + anslutningsladd med lim.
[länk]
Ok, hade faktiskt missat att man börjat använda multi-LEDs i slingor för att få så högt spänningsfall att man kan mata dem direkt med 230V. Kul, som gamla julgransslingor :)

Ser dock inte riktigt varför TS ska använda dem istället. De kostar 290:- per meter så ska man ha lite längder så blir det dyrt. Och förstår jag det rätt så måste man beställa precis de längder man ska ha från ljustema så kapar de och förseglar ändarna (vilket låter rimligt med tanke på att det är starkströmsprodukter). Så smidigheten att klippa listerna i exakta längder vid installationen försvinner.

På tal om det så verkar det bara vara den typ du länkade till som går att klippa i korta intervall (1dm). De andra modellerna är delbara vid 50cm upp till 1 meter vilket är en klar nackdel. Den du länkade går antagligen bort för TS p.g.a. att den är väldigt ljusstark och inte går att dimra.

Hur är det förresten med flimmer? Om de drivs direkt på likriktad nätspänning så de borde flimra i 100Hz. Det har man ju stött på några gånger med normala LED-lampor av tveksam kvalitet.

Det finns säkert bra användningsområden för denna teknik. Jag kan tänka mig att de är väldigt bra i stora installationer där spänningsfallet i ett 12V-system skulle bli problematiska. Med 230V kan man antagligen dra väldigt långa lister utan problem. I TS kök är jag inte övertygad :)
 
Naturligtvis köper man dom direkt från tillverkaren.
IP67 5m 10$/st + 7$ Frakt.
5 st brukar landa under 550kr totalt.

Exempelvis tidigare var en special då den kunde klippas var 10cm för att anpassas till en viss längd, samt att den var på 6000 kelvin 20W/m, det var ett j..kla vitt ljus!
Normalt är dom klippbara på hela meter.
https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
 
R RoAd skrev:
Om de drivs direkt på likriktad nätspänning så de borde flimra i 100Hz.
Efter som en lysdiod antingen är släkt eller tänd så är det ögats tröghet som gör att man uppfattar det som neddimmat till ett svagare ljus! Har man dimmat till min är led tänd i 1/1000 sekund och släkt i 9/1000 sekund.

Kolla på ett tidigare diskussion från inlägg #20 och framåt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-dimmer.362711/page-2

Kolla även på inlägg #76
https://www.byggahus.se/forum/threa...tigt-varmt-normalt.316930/page-6#post-2981914
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.