A
Fint! blir avundsjuk på er som inte har frusen mark ännu:) har du lite lutning på plattorna,från huset?
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Fadai
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, det har du rätt i. Utbudet är nog inte det bästa. Jag väntar till våren. Vi har grävt bort en stor del jord och tänkte ersätta med ny, går det att sätta ett plommonträd igen då? Eller gör vi säkrast i att välja ett annat fruktträd?
Oavsett vad du väljer så kan du passa på att blanda ner gödsel/kompost/bokashi för att ha en bra jord att plantera nytt i till våren.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Ja, gödsel finns här hemma
Fadai Fadai skrev:
Oavsett vad du väljer så kan du passa på att blanda ner gödsel/kompost/bokashi för att ha en bra jord att plantera nytt i till våren.
Jag har gödsel här hemma men trodde det var för sent på året att använda men jag öser väl på lite (y) Har tyvärr varken kompost eller bokashi men har flera gånger funderat på det sistnämnda.
 
Fadai
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, gödsel finns här hemma

Jag har gödsel här hemma men trodde det var för sent på året att använda men jag öser väl på lite (y) Har tyvärr varken kompost eller bokashi men har flera gånger funderat på det sistnämnda.
Kan rekommendera Bokashi, det är så lätt. Har vanliga plasthinkar m lock, sen tömmer jag över i en kranhink så jag kan använda tappvätskan oxå. Kolla upp!
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Satte vitlök häromdagen och toppade m ensilage. Blir mums nästa år! :love:
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Fint! blir avundsjuk på er som inte har frusen mark ännu:) har du lite lutning på plattorna,från huset?
Yepp
 
Klipper ner så många perenner jag hinner med och plockar, krattar och suger upp löv från gångarna. Det känns som om det aldrig tar slut.

Orange löv på Fagus sylvatica 'Rotundifolia' sedda nerifrån mot en grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir allt gråare för varje dag men löven på Fagus sylvatica `Rotundifolia´ rundbladig bok lyser fint i diset. Den är en vintergrön växt som behåller sina döda blad fram till våren när de nya kommer. Något märkligt kan man tycka att kalla den vintergrön för bladen är inte gröna. Städsegröna växter är däremot gröna hela året om, t.ex. många barrträd och icke lövfällande Rhododendron.

Orange löv på en gren av Fagus sylvatica 'Rotundifolia' emot en suddig grå bakgrund som representerar hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Tittat på dom förbannade mullvadshögarna.
 
Det är roligt att klyva, mindre kul att flytta högen och trava sen.

Elklyv med en stock i maskinen och klyvna vedträn spridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med klyvt vedträ på en gräsmatta med en vedklyv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Har räfsat löv. Första bilden togs för 50 minuter sedan. Häck omgiven av en gräsmatta med en hög med räfsade löv i förgrunden, hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård vid skymning med nyräfsade lövhögar på gräset och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Höjer sista biten på den stensatta gången. I samband med asfaltering här i byn kan man få (Nä, köpa....) uppfarten asfalterad. I mitt fall läggs det på en kaka på 3-4 cm ovanpå befintlig asfalt, så då måste det höjas lite.....
Stenlagd gångväg intill uppfart som förbereds för att höjas inför asfaltering, nära husvägg och stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Andra sidan gjord, samt sopat ut fogsand Nybetongerat område med fogsand vid uppfart, med verktyg och fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfärdig betongkant vid tegelvägg och sopad fogsand på marken vid stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Klippt löv!
Det blir bara en 1/10 volym om man klipper löven med nyvässade knivar med gräsklipparen samtidigt som man får upp det i uppsamlaren.
 
Och det blir superfin kompost (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.