Böldpest är förekommande på glasfiberbåtar,dvs plasten tar upp vatten så det blir blåsor i den,ganska bökigt att reparera
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
När jag gräver så känns med jord blandad med små Sten !

glöm inte att jag kommer att gjuta en betong platta ca 120-150mm
Den plattan gör att vattentrycket fördelas jämnt. Men om plattan inte får stöd från marken under så kan hela konstruktionen röra på sig - den blir ännu tyngre och krafterna på marken under ökar i motsvarande grad.
 
Platta kommer 100% finnas !

börjar få kalla fötter med hela pool idéen
Inte många varit positiv till glasfiberpool!
Bortse från installation frågor
 
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
Vad är osmos?
Vad är böldpest ?

kan leva med det när man får det, eller måste man åtgärda det ?
Jag tror man med osmos menar att vatten kan tränga in i glasfibern. Det blir problematiskt när vattnet fryser på vintern och då spränger sönder glasfibern.
 
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
Platta kommer 100% finnas !

börjar få kalla fötter med hela pool idéen
Inte många varit positiv till glasfiberpool!
Bortse från installation frågor
Allt går, men man måste utgå från de förhållanden man har för att det ska bli bra, inte onödigt dyrt eller resultera i allvarliga problem mitt i bygget.

Tror du nu påbörjat den resan(y)
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag tror man med osmos menar att vatten kan tränga in i glasfibern. Det blir problematiskt när vattnet fryser på vintern och då spränger sönder glasfibern.
Detta är inte ett problem på sydligare breddgrader. Vinter gör att vissa lösningar fungerar mindre bra i Sverige än där nere. Även riktiga kaklade betongpooler fungerar sämre med vår vinter (utöver att det är dyrt)
 
Jonas Persson
Angående linerpool vs glasfiberpool. En dag måste du renovera poolen då ytan blivit tråkig, sliten eller tom allvarligt skadad.

På en linerpool byter du helt enkelt ut linern, en kostnad på 10-20 tusen. Ett relativt enkelt arbete som ger dig en nästan ny poolupplevelse, du kan även välja ett nytt modernt mönster. :)

Hur gör du med en glasfiberpool? Små skador kan du laga på samma sätt som på en båt, men större? Min pool hade man målat om, tyvärr är klor aggresivt och det håller inte lika länge som på en båt. I mitt fall innebar det att färgen stoftade, små vita partiklar fälldes ut i vattnet och vattnet var aldrig helt klart och väggarna släppte mer stoft om man drog med handen över dem. Detta sker inte efter några år, men förr eller senare sker det och då är det bara att byta ut hela poolen.
 
Funderar på alla tveksamheter till om glasfibern håller vattentätt i längden, släpper damm, solbleks och känns som en plastbalja..
Om nu det skulle hända efter några år, kan man inte då lägga i en liner i glasfiberpoolen?
Det blir ju visserligen en extrakostnad men även på linerpooler behövs linern bytas ibland. Om TSs glasfiberpool kostar 80´ och motsvarande linerpool kostar 50´ så är inte förlusten så enormt stor om det värsta skulle hända.
 
T
J Janan_mansour skrev:
Platta kommer 100% finnas !

börjar få kalla fötter med hela pool idéen
Inte många varit positiv till glasfiberpool!
Bortse från installation frågor
Tycker jag inte du ska göra.
Pool är super !

Kolla runt vad som finns men jag rekommenderar att köpa lokalt.
Köpte av Folkpool och har haft bra kontakt och kunnat ringa och fått hjälp om det varit något man undrat.

Jag valde trästomme, hade jag byggt en till pool så hade jag valt trä igen.
Har svårt att motivera en betong pool för ca 80k extra som inte ger mer fördelar än att vara fristående, hade hellre lagt det på ett tak. Glasfiber hade jag valt absolut sist då det är för många nackdelar och risker.

Men det är klart du ska ha pool (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonas Persson
F Fred vom Jupiter skrev:
Funderar på alla tveksamheter till om glasfibern håller vattentätt i längden, släpper damm, solbleks och känns som en plastbalja..
Om nu det skulle hända efter några år, kan man inte då lägga i en liner i glasfiberpoolen?
Det blir ju visserligen en extrakostnad men även på linerpooler behövs linern bytas ibland. Om TSs glasfiberpool kostar 80´ och motsvarande linerpool kostar 50´ så är inte förlusten så enormt stor om det värsta skulle hända.
Kan fungera. Den måste måttanpassas, men frågan hur hur du sätter fast linern i överkant på ett snyggt sätt.
 
Jonas Persson
T Thörre skrev:
Tycker jag inte du ska göra.
Pool är super !

Kolla runt vad som finns men jag rekommenderar att köpa lokalt.
Köpte av Folkpool och har haft bra kontakt och kunnat ringa och fått hjälp om det varit något man undrat.

Jag valde trästomme, hade jag byggt en till pool så hade jag valt trä igen.
Har svårt att motivera en betong pool för ca 80k extra som inte ger mer fördelar än att vara fristående, hade hellre lagt det på ett tak. Glasfiber hade jag valt absolut sist då det är för många nackdelar och risker.

Men det är klart du ska ha pool (y)
Instämmer, men att gräva ner trä i marken har jag aldrig gillat.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Om nu det skulle hända efter några år, kan man inte då lägga i en liner i glasfiberpoolen?
Om du har en pool med raka väggar och rak övergång till botten kan man göra det. Om du har en med mjuka rundningar, som plast/glasfiberpoolerna ofta är så är det iprincip omöjligt att få linern skrynkelfri och det kommer se ut som skit.

Tycker inte man ska överdriva problemen med pooltypen, men vara medveten om vilka problem som speciellt billigare varianter dras med, samt problemen vid reklamation.
 
Som vanligt med forum så får man lite olika svar beroende på vad folk har för erfarenhet och vad folk gillar.

Jag har en glasfiberpool och den pool jag har valt har 20 års garanti mot osmos/böldpest. Jag känner flera personer som kört med liner pool och ångrat då de fått byta liner relativt ofta pga av att de gått sönder.

OM man köper en kvalitets glasfiberpool, dvs en som är gjort i 100% vinylester så skall de inte kunna få böldpest. Men vinylester kostar mer än polyster och därför så finns det många pooltillverkare som fuskar eller "glömmer" att tala om att det polyester. De påstår att de har ett osmos skyddslager som då är en gelcoat (som alla glasfiberpooler har) och det är det som kan spricka. Oftast är det så att man får lite vad man betalar för.

Har väldigt svårt att se att en korrekt gjord glasfiberpool skall kunna släppa färg, då är det något fuskbygge (se ovan).

Det är inget fel på en glasfiberpool under förutsättningen att det är en som är gjort av vinylester och om den monteras korrekt och är av bra kvalitet så kommer den hålla i många år.

Din utmaning är att du köpt en glasfiberpool som inte är gjort för att monteras fristående och sedan vill montera den fristående, det är oerhört stora krafter vi pratar om här. Tänkt dig 4 tonåringar gör bomben samtidigt och sätter allt vatten i poolen i rörelse, många ton vatten som rör sig!

Den poolen du har behöver stöd överallt, under trappan, på sidorna osv. I princip varje kvadratcentimeter av poolen behöver att få hjälp med att hålla emot vattnet. Den är i pricip "bara" vattentät och behöver mothåll i form av sk torr cement. Dvs grus blandat med cement (som blandas torrt) och som sedan härdar med hjälp av fukten i marken och håller emot alla krafter och ser till att poolen håller formen.

Den torra cementen har ingen bärighet utan behöver i sin tur hjälp av marken för att hålla emot. Anledning till att man använder torr cement är att om man behöver tömma poolen så skall den inte kollapsa vilket kan hända annars (sanden kan röra sig bakom poolen när den töms och ibland med vatten i).

Du behöver hitta ett sätt att då antingen gräva ner den helt och fylla på med torr cement eller stödja upp den på motsvarande sätt helt eller delvis fristående. Det kanske går att göra någon konstruktion av stål eller av trä för att stödja upp den så att den håller ändå, men skulle konstruktionen brista så gäller så klart inte någon form av garanti på poolen.

Det är skönt att kunna gå rätt ut från huset och hoppa ner i poolen utan trappor osv, vilket gör (om jag förstått det hela rätt) att du måste ha i stort sett hela poolen ovan mark. Det blir så klart en stor extra kostnad att göra det på en pool som inte är gjord för att vara ovan mark.

Mitt förslag är fortfarande att sälja den poolen du köpt och sedan bygga en betongpool (som är gjord för att vara fristående) i stället. I slutändan kanske priset blir ungefär samma men du har något som garanterat fungerar jämfört med något som kanske fungerar och riskerar att gå sönder med risk för liv och lev.

/N
 
  • Gilla
Janan_mansour och 1 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
jag har valt har 20 års garanti mot osmos/böldpest.
Problemet är att företaget du handlat av gick i prutten för 15 år sedan eller så startades det bara ett nytt bolag för att slippa garantiärenden. Finns ett färskt exempel på det från svenska marknaden. Alla gör givetvis inte så, men det är svårt att veta vem som kastar in handduken. => garantin är inte värd något i praktiken.

N niblom skrev:
byta liner relativt ofta pga av
Kalkylen ska tillåta linerbyte var 8-10år om man har en icke platssvetsad liner. Annars lurar man sig själv. Platsbyggd kommer hålla längre.

N niblom skrev:
Det är inget fel på en glasfiberpool under förutsättningen att det är en som är gjort av vinylester och om den monteras korrekt och är av bra kvalitet så kommer den hålla i många år.
Det tror jag du har helt rätt i. Problemet är som du säger, hur fan vet man vad man får?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.