Status
Inte öppen för fler kommentarer.
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att dra in en massa folk från när och fjärran i dessa dagar, låter inte som en vidare smart idè. Det krävs inte någon "visdom". Bara sunt förnuft.

Staffan
Och vad kommer effekten bli i Danmark, nu har du chansen att "styla" och vara efterklok i förväg?
 
Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

[länk]

Står i artikeln att Fauci tror att de kan komma igång med vaccinering av riskgrupper i USA andra halvan av december.
Hoppas på det. Även om jag inte vill stå längst fram i den kön.
Som en parentes kan man se att Trump kanske hade rätt när han utlovade ett vaccin inom kort.

Staffan
 
Staffans2000
D djac skrev:
Och vad kommer effekten bli i Danmark, nu har du chansen att "styla" och vara efterklok i förväg?
Inte så svårt. I absolut bästa fall, händer ingenting. Mer troligt kommer fler bli smittade. Enkel matematik, och det vet du också! Så varför skriver du sådan smörja?

Staffan
 
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Du tycks tro att man måste ha en kruva med samma amplitud vid samma tid för att ligga i fas. Det är nog ett språkligt missförstånd.

Sverige Danmark Finland Norge brottas med smittan ungefär samtidgit i ttd också ligger alltså i fas.

Men våra granna lyckas trycke ner smittan myckeyt bättre. Det är skillnaden.

Kanske beror detta missförstång på att Tegnell hävdat att vår grannar kommer ikapp oss till hösten. Som om att ett land måste ha en hög smittpridning med många döda. Så är det ju inte.
Är det inte ett språkligt missförstånd att anta att begreppet fas i detta sammanhang, epidemiologi, ska tolkas som tidsenhet och inte smittspridning?
När jag pratar med folk om covid-19 och läser om det används det i sammanhang som t ex "rekommendationerna kan komma att ändras i Sverige om smittspridningen går in i en ny fas"*, alltså att smittspridningen ökar.

*citat från en intervju på svt med Emma Frans från jag vet inte när...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu gick Tjeckien om oss i antal döda (absoluta tal)
 
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte så svårt. I absolut bästa fall, händer ingenting. Mer troligt kommer fler bli smittade. Enkel matematik, och det vet du också! Så varför skriver du sådan smörja?

Staffan
Haha, jag tror inte det är så lätt som många här menar att förutspå framtiden, nu har vi ju en förhållandevis lättbedömd situation så det vore väl klädsamt om någon av alla orakel här i tråden kliver fram och avslöjar en siffra?

Vi har ju fått rätt svar, i efterhand, på situationen i Sverige och denna var mycket svårare.
 
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

[länk]

Står i artikeln att Fauci tror att de kan komma igång med vaccinering av riskgrupper i USA andra halvan av december.
Men man måste komma ihåg att alla sådana där siffror på effektivitet är väldigt ungefärliga än så länge. I det här fallet så är det 90 av dem som fick placebo som har insjuknat och 5 av de vaccinerade. Det är få personer och slumpen spelar stor roll. Hade det varit 6 av de vaccinerade i stället så hade det blivit 93 % i stället så det är osäkra siffror.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Haha, jag tror inte det är så lätt som många här menar att förutspå framtiden, nu har vi ju en förhållandevis lättbedömd situation så det vore väl klädsamt om någon av alla orakel här i tråden kliver fram och avslöjar en siffra?

Vi har ju fått rätt svar, i efterhand, på situationen i Sverige och denna var mycket svårare.
Ok. Om du är hemma hos dig och jag är hemma hos mig, är risken för smittspridning oss imellan minde, än om vi träffas. Rätt eller fel?

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hoppas på det. Även om jag inte vill stå längst fram i den kön.
Som en parentes kan man se att Trump kanske hade rätt när han utlovade ett vaccin inom kort.

Staffan
Han utlovade väl ett vaccin innan valet för typ 2 månader sen.
 
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ok. Om du är hemma hos dig och jag är hemma hos mig, är risken för smittspridning oss imellan minde, än om vi träffas. Rätt eller fel?

Staffan
Men har bara effekt om någon av oss är sjuk.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Han utlovade väl ett vaccin innan valet för typ 2 månader sen.
Han påstod väl också att pandemin skulle vara över i april (2020 alltså)... :crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Han utlovade väl ett vaccin innan valet för typ 2 månader sen.
Pfizer kör med valtaktik......:cool:
Skärmdump av en nyhetsartikel som diskuterar anklagelser mot Pfizer av Donald Trump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Han utlovade väl ett vaccin innan valet för typ 2 månader sen.
Stämmer! Jag omformulerar mig. Trump kanske hade "ganska" rätt.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Men har bara effekt om någon av oss är sjuk.
Ja.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.