Nu har jag varit på Ikea och köksritaren fixade till så att det linjerade på kylskåpsväggsidan. Hoppar över diskmaskinskåp till höger vi diskbänken. Har aldrig haft det och klarar mig nog utan. Diskhoar ska vara mindre, Max 600 mm på längden. De fixade med passbitar eftersom det är enda lösningen med deras fasta moduler. Men kan man avsluta med 300 mm skåp? Verkar vara enda alternativet om jag inte ska stå för trångt mot fläkten.
Bild 1

Utplanerat köksskåpslayout från IKEA med måttangivelser för olika moduler och Tutemoboxar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delen bredvid fläkten gjorde hon så här:
Illustration av ett köksdesignförslag med vita skåp, diskbänk och fläkt utan diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan säljare/köksritare gjorde så här. Den med tre Tutemo. Det är endast Tutemoboxarna som linjerar vertikalt.

Man kan ju förstås ha skåpen upp mot taket men jag måste då ha stege för att nå något där öht. (Om 10 år är jag 70 år) Sen kommer en spotskena finnas framför och skåpdörrarna till vänster. Dessa kommer inte kunna öppnas helt. Frånluftsventil byggs då på med rör och tallriksventilen monteras vid en utsågas del i det vänstra skåpet högst upp. Sista bilden nedan.
Ritning av ett kök med måttangivelser, visar uppsättning av skåp med en fläkt och en plats för frånluftsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digitalt ritat kök med grå skåp utan handtag, vit diskbänk och vägghängda skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Smala skåp är inget vidare. Sätt så få och därmed så breda skåp som möjligt
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Smala skåp är inget vidare. Sätt så få och därmed så breda skåp som möjligt
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Smala skåp är inget vidare. Sätt så få och därmed så breda skåp som möjligt

Ytan med skåp ovan diskbänken måste in på en yta av ca 1450 mm - max 1550 mm.
Nu testade jag med 1400 mm + passbit 50 mm vid skåpet längst till höger. Helt skåp på 600 mm bredd.
Frånluftshålet ovanför skåpet, ska täckas med rund tallriksventil i aluminium eller att jag målar med väggfärgen.
3D-modellerad kökslayout med skåp ovan diskbänk, 1400 mm bred med passbit och frånluftshål för ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Du kan ha parluckor på 60-skåpet om du är rädd att få luckan i huvudet
 
Överskåp med horisontal öppning kanske löser problemet med svårighet att öppna mot taket. https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-vaeggskap-horisontalt-vit-veddinge-vit-s59391841/

Jag skulle absolut sätta in skåp ända upp då jag upplever att takhöjden lyfts och det finns alltid grejer att ställa, sådant som används sällan men ändå behövs. I mitt fall vaser, extra blomkrukor, adventsstakar och dylikt.

I övrigt skulle jag välja att bänkskåp och överskåp linjerar för att få harmoni för ögat.

Lycka till!
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
L Liljekonvalj skrev:
Överskåp med horisontal öppning kanske löser problemet med svårighet att öppna mot taket. [länk]

Jag skulle absolut sätta in skåp ända upp då jag upplever att takhöjden lyfts och det finns alltid grejer att ställa, sådant som används sällan men ändå behövs. I mitt fall vaser, extra blomkrukor, adventsstakar och dylikt.

I övrigt skulle jag välja att bänkskåp och överskåp linjerar för att få harmoni för ögat.

Lycka till!
Nu har jag försökt lägga skåpen ända upp och med linjering av skåpen. Men det blir alldeles för trångt till höger om fläkten med den här 1800 mm varianten.

Datorritning av ett kök med skåp, diskho och fläkt, där utrymmet till höger om fläkten är trångt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätter jag mått om 1400 mm på modulerna eller 1500 mm på modulerna blir det ojämna mått på skåpluckorna.
Tror inte att jag får optimalt hur jag än gör. Jag vill också ha det luftigt och inte för kompakt i det lilla köket.
 
Mycket snyggare än det du postade häromdagen!

Jag tycker det är snyggast när överskåpen över diskbänk matchar underskåpen och då är detta snyggaste alternativet, eventuellt utan skåp ända upp i taket om du inte gillar det

Ritning av köksskåpslayout där överskåpen matchar underskåpen, visar på en mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Nu har jag försökt lägga skåpen ända upp och med linjering av skåpen. Men det blir alldeles för trångt till höger om fläkten med den här 1800 mm varianten.

[bild]

Sätter jag mått om 1400 mm på modulerna eller 1500 mm på modulerna blir det ojämna mått på skåpluckorna.
Tror inte att jag får optimalt hur jag än gör. Jag vill också ha det luftigt och inte för kompakt i det lilla köket.
Men är det inte fult med så lite luft till höger om fläkten? Den är ju helt intryckt nu mot skåpen.

Håller med om att det är bättre att ha samma modulmått upptill som nertill. Ska testa att ändra till andra mått nertill får se om det blir bättre. Har hållt på i flera månader, med olika säljare på Ikea och nu måste jag ta in elektriker.
 
Skåpen med horisontalöppning finns i både 40, 60, och 80.

Jag tycker också den som Marijairena postade är snyggast, men välj med horisontalluckor 40-80-40 (det är väl det du har där). Så är du hemma, tycker jag.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Du har ingen bra arbetsyta i nuvarande lösning. Endast 40cm där du ska förbereda all mat. Rekommendationen är 80 cm........ Kanske blir svårt i ditt fall men 60cm kan du få till. Ta ett 40cm skåp sen två st 60cm skåp innan spisen. Som överskåp tar du 40-60-40 att det blir 2st 40 skåp är för fläktens skull.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I ett så litet kök skulle ju jag vilja maximera förvaringen genom att ha en inbyggd fläkt så det blir överskåp hela vägen.
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I ett så litet kök skulle ju jag vilja maximera förvaringen genom att ha en inbyggd fläkt så det blir överskåp hela vägen.
Problemet är att jag har en fläkt köpt sen tidigare, en Husqvarna kolfilterfläkt.
Så måste jag sälja den och rita om hela köket igen. Tyckte jag och Ikea säljaren fick till vänster sida vid Kyl och frys ganska bra nu vid sista mötet. Där ska en fristående micro in i 800 mm skåpet. Måste bara få till modulen till höger om fläkten.
Måste få in elektrikern nu, sonen ska ev spår i väggen för kablarna. De vill ha in ritning nu snarast.
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Du har ingen bra arbetsyta i nuvarande lösning. Endast 40cm där du ska förbereda all mat. Rekommendationen är 80 cm........ Kanske blir svårt i ditt fall men 60cm kan du få till. Ta ett 40cm skåp sen två st 60cm skåp innan spisen. Som överskåp tar du 40-60-40 att det blir 2st 40 skåp är för fläktens skull.
Testade din variant. Diskhoarna ska vara Max 56 cm breda i 600 mm breda skåpet. Kommer inte bygga skåp för diskmaskin, så jag måste få plats med diskställ till höger om diskhon.
Vill gärna bryta av med några öppna skåp i askfärg. Ikea har bara Tutemo, men bäst är om en snickare kunde göra såna lådor nedtill mer måttanpassat. Antar att det är svindyrt. Kanske nån snickarelev kan göra. Då skulle jag kunna välja mått själv på dem.på längden.
Kanske konstigt att ha olika bredd på skåpdörrar när man öppnar


Digital skiss av kökslayout med diskho, utan diskmaskin och öppna skåp i askfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker detta ser mer funktionellt ut. Det finns dubbelhoar med avrinningsyta som skulle passa.
Rostfri diskho med dubbla hoar och integrerad avrinningsyta till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Jag tycker detta ser mer funktionellt ut. Det finns dubbelhoar med avrinningsyta som skulle passa.
[bild]
Ja, antingen en sådan underlimmad i någon typ av bänkskiva eller hel rostfri diskbänk som jag tänkte från början. Slabbar rätt mycket med växter, jord, vatten, så den måste tåla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.