Hej!

Jag och min sambo flyttade in i vår lägenhet i Mars 2019. Nu i Februari 2020 så märkte vi att det pep en gång i minuten, som när en brandvarnare har dåligt batteri. Vi kollade givetvis vår egna brandvarnare först men kom sedan fram till att ljudet kom från taket i hallen någonstans. Vi tog ner en spot och fotade under taket med en mobilkamera och märkte då att det sitter en brandvarnare monterad, som är helt omöjlig att komma åt utan att riva taket.

Vi tänkte då att vi väntar bara ut pipet så slipper vi riva i taket och spackla samt måla om. Men problemet är att den fortfarande, nu 9 månader senare piper lika högt. Är det någon som har en aning om hur länge en brandvarnare kan pipa?

Vi har tagit ut faser för ur proppskåpet för att säkerställa att den inte är nätansluten.

Min fråga är också om det går att få ut detta på försäkringen? Eller genom ett dolt fel? För det är det ju.

Om vi måste riva, vilket är det enklaste sättet att få det snyggt?
Bifogar bilder utifrån båda spottar, som ni ser så sitter den närmre den vänstra spotten. Enligt mina beräkningar så borde den sitta ungefär vid pilen.
Bild på insidan av ett tak med synliga träbjälkar och en elledning, indikation på dolt brandlarm markerad med pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i hall med spotlights och röd pil som pekar var dold brandvarnare antas sitta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti ett tak med spotlights där en gömd brandvarnare är svårtillgänglig bakom installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vänta några månader så är batteriet slut.
 
T
L micke880 skrev:
Hej!

Jag och min sambo flyttade in i vår lägenhet i Mars 2019. Nu i Februari 2020 så märkte vi att det pep en gång i minuten, som när en brandvarnare har dåligt batteri. Vi kollade givetvis vår egna brandvarnare först men kom sedan fram till att ljudet kom från taket i hallen någonstans. Vi tog ner en spot och fotade under taket med en mobilkamera och märkte då att det sitter en brandvarnare monterad, som är helt omöjlig att komma åt utan att riva taket.

Vi tänkte då att vi väntar bara ut pipet så slipper vi riva i taket och spackla samt måla om. Men problemet är att den fortfarande, nu 9 månader senare piper lika högt. Är det någon som har en aning om hur länge en brandvarnare kan pipa?

Vi har tagit ut faser för ur proppskåpet för att säkerställa att den inte är nätansluten.

Min fråga är också om det går att få ut detta på försäkringen? Eller genom ett dolt fel? För det är det ju.

Om vi måste riva, vilket är det enklaste sättet att få det snyggt?
Bifogar bilder utifrån båda spottar, som ni ser så sitter den närmre den vänstra spotten. Enligt mina beräkningar så borde den sitta ungefär vid pilen.
[bild] [bild] [bild]
Dolt fel? Vad är felet, menar du?
 
useless useless skrev:
Vänta några månader så är batteriet slut.

Det har vi ju gjort, 9 månader. Hur många månader till menar du?
 
Det går inte att nå den med en sån där tång för att plocka upp skräp?
Om de nu ger tillräckligt med kraft för att haka av den.
 
Måtta in vårt den är sen sågar du med den största dosfräsen du hittar. Biten du sågar ut monterar du tillbaka genom att först få in en bräda som du skuvar fast genom gipset sen skruvar du fast biten du sågade bort. På med spackel och färg.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Dolt fel? Vad är felet, menar du?
Felet är ju att någon byggt in en brandvarnare som inte går att komma åt..
 
T
L micke880 skrev:
Felet är ju att någon byggt in en brandvarnare som inte går att komma åt..
Hur mycket tror du att det hade påverkat marknadsvärdet om det hade varit känt?
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Ingen aning!?
 
T
L micke880 skrev:
Ingen aning!?
Förmodligen inte ett dugg, så då är det inte ett "dolt fel". Ta upp ett hål, plocka bort den, spackla och måla.
 
  • Gilla
c0Cb3i9Q och 2 till
  • Laddar…
Skicka in lite rök så den börjar larma, då tar batteriet slut tidigare.
 
  • Haha
  • Gilla
kattlucka och 16 till
  • Laddar…
Just dolda fel kan du släppa direkt och fundera mer på hur du får ut den. Jag hade bara sågat upp ett minimalt hål plockat bort den sen ett par brädor ovan gipsen att skruva tillbaks skivbiten i. Spacklat och målat, hade tagit nån timme så är det klart.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Smart gjort av dem som bodde där innan. Man undrar ju varför den inte togs bort, kanske tänkte de att den skulle skydda mot brand i kablaget till spottarna...

Förutom att det kan ta lång tid innan den tystnar helt är det ju inte så bra att ha den inbyggd där då t ex batteriet förr eller senare kommer börja läcka. Så även om det tar en dag eller två (en timme låter orealistiskt om man inte gör samma grej om och om igen) är det värt att få bort den.
 
Lång pinne, peta bort till nästa lampa?
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Använd regel, OM du ksnfå ut den bortanför =tryck lös den åt sidan (plast så den lär lossna ganska lätt.

Annars någon slags plåt/järnvinkel/vajer och lägg runtvoch dra lös den emot dig.

Hur som helst borde ksnske gå att lösa utan att du behöver ta upp ett nytt hål i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.