J Janan_mansour skrev:
Vi måste erkänna också att glasfiber pool börjat bli populär i Sverige tack vore pris och kort installations tid.
...hmmm... men också inte populärt alls pga att

1. det är väldigt svårt för sig som kund att avgöra vilken kvalitet du köper.
2. Det är väldigt svårt för en leverantör att göra rätt för sig utan stor ekonomisk skada då frakten är en betydande del av kostnaden och poolen är en enda byggnadsdel som också kan vara svår att reparera på plats hos kund.

för egen del har jag alltid föredragit pooler där standard byggmaterial används, där man inte är leverantörsberoende. Men jag kan förstå att många lockas av korta ledtider vid installation,
 
Jonas Persson
Hittade lite till.
https://gutepool.se/markarbeten-for-gutepools-pooler/

Det ska till en hel del och trots detta skriver de.

Gutepools Självbärande pooler har samma markprocess. Men det krävs att man bygger en ram runt poolen, där kan man antingen bygga trädäck eller stenläggning.

Detta då vattentrycket är extremt på långsidorna och kan få väggarna att bågna lite.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
...hmmm... men också inte populärt alls pga att

1. det är väldigt svårt för sig som kund att avgöra vilken kvalitet du köper.
2. Det är väldigt svårt för en leverantör att göra rätt för sig utan stor ekonomisk skada då frakten är en betydande del av kostnaden och poolen är en enda byggnadsdel som också kan vara svår att reparera på plats hos kund.

för egen del har jag alltid föredragit pooler där standard byggmaterial används, där man inte är leverantörsberoende. Men jag kan förstå att många lockas av korta ledtider vid installation,
Beroende på kvalitét och installation så
  • Kan glasfibern med tiden börja stofta och du får inte klart vatten.
  • Kan böldpest bildas i framtiden. Vad händer vid skador, går de att laga under vattnet?
  • Var försiktig när du tömmer på vintern då poolen kan flyta upp. Speciellt om du har högt grundvatten. Därav länspump och dränering.
Det finns för och nackdelar med alla lösningar.
 
T
I InsidersUnited skrev:
Verkar vara många här i tråden som är överens om att glasfiberpooler inte är självbärande.

Jag har en glasfiberpool, den är helt självbärande och bara till hälften nedgrävd...... Konstigt va ? :rofl:

Antingen har ni ingen erfarenhet av glasfiberpooler och har aldrig sett någon i verkligheten eller så tänker ni på PP pooler vilket är en annan sak.

Här är en bra förklaring på skillnaden, där jag för övrigt köpte min glasfiberpool för ca 10 år sedan. Fortfarande mycket nöjd.

[länk]


Red: Ps Du som skriver att du kan sparka hål i väggen med foten på en glasfiberpool, har du provat? Gå bort till din lokala hamn och sparka lite på en gammal segelbåt och se hur det går....
Ingen som påstått att glasfiberpooler inte kan vara självbärande, bara att den TS valt ut inte är det.
När tillverkaren säger att den ska grävas ner så ska den grävas ner.

Sen även om dom klassas som självbärande så kräver det en utfyllnad med kross,mjöl eller liknande eller bygga en ram. Självbärande innebär inte att man kan ställa den på marken och bara fylla med vatten.
 
Undvik glasfiber, PP och mosaik pool. Böldpest/osmos och sprickbildning i stort sett i alla dessa poolkonstruktioner. Välj en annan konstruktion med liner/poolduk och helst en tjock platssvetsad Alkorplan liner/poolduk så kommer du att ha ett bekymmersfritt poolägande i många år framöver. Välj en stabil och hållbar konstruktion som Leca, Thermoblock, betong, prefab! Kostar något mer men det håller i vårt klimat. Jag jobbar dagligen med pool sedan 2004.
 
Intressanta synpunkter här om glasfiberpooler.
I sommar kommer jag bada i min glasfiberpool för 54:e sommaren i rad.
Jag har aldrig förstått varför man ska gräva ner trä och stål osv när det finns glasfiber.

Frakten är förståss ett problem, och var så även -68 när det kom en pool som var 3x7x2 meter, den kom med tåg som stannade på orten på den tiden, omlastades till lastbil som körde hem den varpå en lyftkran lyfte upp den på berget därhemma.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Intressanta synpunkter här om glasfiberpooler.
I sommar kommer jag bada i min glasfiberpool för 54:e sommaren i rad.
Jag har aldrig förstått varför man ska gräva ner trä och stål osv när det finns glasfiber.

Frakten är förståss ett problem, och var så även -68 när det kom en pool som var 3x7x2 meter, den kom med tåg som stannade på orten på den tiden, omlastades till lastbil som körde hem den varpå en lyftkran lyfte upp den på berget därhemma.
Tycker si och tycker så....
Uv blekning och osmos och bångning?
Om poolen har tillräckligt med gelcoat ?
Ett bra isolerskum med slutna celler
Om den är förstärkt och ställs på en ordentlig platta med isolering så borde det gå att göra om ditt 54 åriga badande i glasfiberpool?
 
Vill även tillägga att jag inte kan ha thermopool där jag önskar pga dagsvatten brunn och spolrör eller vad dem nu är , se bild !
 
  • Brunnlock i gräset markerande en dagsvattenbrunn eller spolrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konkret brunn med ett spolrör som leder bort dagvatten, synlig i ett vertikalt rörsektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inifrån en dagsvattenbrunn med synliga rör och reflekterande vatten på botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig brunnslock i metall omgiven av grus och gräs, indikerar underjordisk infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn i en dagsvattenbrunn med synliga rör och vattenyta, hinder för poolbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dagsvattenbrunn med vatten och reflektioner, potentiellt hinder för poolbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Janan_mansour skrev:
Vill även tillägga att jag inte kan ha thermopool där jag önskar pga dagsvatten brunn och spolrör eller vad dem nu är , se bild !
Varför är det i vägen för en thermopool och inte en badbalja?
 
Badbalja har 4 meter botten sedan börjar trappor och tänkte göra en inspektions lucka till detta
 
Jonas Persson
In under pooltrappan? Den behöver lika mycket stöd som den djupa delen. Mao minst någon decimeter bärlager av bergkross som är packad. Poolen väger nästan 30 ton, det måste vara mycket stabilt.
 
  • Gilla
Niklar
  • Laddar…
Godmorgon!

Poolen kan begravas i marken ca 750mm med nuvarande altan/mark nivå .
Om jag väljer att bygga ena altan delen lägre med 200mm så begravas den ca 950mm,
Resten går nog att göra och stödja enkelt !
 
Jonas Persson
Vad har du för markförhållanden? Är det lera, sand eller berg en bit ner?

Vad jag kan se kommer poolen att ligga i en sluttning, hur stabil är marken under? Poolens tyngd kommer att trycka den nedåt, men även utåt om det sluttar nedåt på ena sidan.
 
När jag gräver så känns med jord blandad med små Sten !

glöm inte att jag kommer att gjuta en betong platta ca 120-150mm
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Vad är osmos?
Vad är böldpest ?

kan leva med det när man får det, eller måste man åtgärda det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.