T
G Galten skrev:
Jag tycker inte man får samma ”lyxkänsla” av en plastpool som av en linerpool. Det blir mest som ett väldigt stort badkar.

Och med de givna förutsättningarna så känns en rejält armerad murad pool med liner som ett bra alternativ?

Min pool murades av en firma (med lecablock) efter mina mått och sen kom en annan firma och satte linern. De kan svetsa ihop linern efter vilka former och mått som helst
Håller med, valde också bort glasfiber pgr av att det för mig känns som ett stort badkar + risker med skador och blekning. I ditt fall så hade jag kört på thermopool eller en självbärande träpool, tex Folkpool Octavia.
Hade defenitivt inte chansat på en hittepå lösning med 25kbm vatten och grannar runt om.

Det som drar ström sen är cikulationspumpen, räkna från 400w i timmen och uppåt beroende på pump.
Värmaren går normalt bara på våren och lite på hösten så är inte så dyrt med en bra täckning.
Året runt drift kan du bortse från i Sverige, svårt att tro att det skulle fungera i praktiken.
 
Vad har du för kostnadskalkyl på allt, lättare för oss att se om det är en glädjekalkyl , får intryck av att du vill komma så billigt undan som möjligt och då är det tyvärr som man säger ” you get what you pay for”. Bara pooltaket kostar ca 150tkr och uppåt
 
Jonas Persson
C carl fabian skrev:
Vad har du för kostnadskalkyl på allt, lättare för oss att se om det är en glädjekalkyl , får intryck av att du vill komma så billigt undan som möjligt och då är det tyvärr som man säger ” you get what you pay for”. Bara pooltaket kostar ca 150tkr och uppåt
Det var väl att ta i lite. Vårt pooltak gick på 125kkr, men de går att få tag på för under 100kkr. Men det är många poster och det blir snabbt mycket pengar. Att tex gjuta en platta inkl material kostar 20 kkr eller mer.

Men priserna varierar mycket, så man måste själv undersöka.
 
Verkar vara många här i tråden som är överens om att glasfiberpooler inte är självbärande.

Jag har en glasfiberpool, den är helt självbärande och bara till hälften nedgrävd...... Konstigt va ? :rofl:

Antingen har ni ingen erfarenhet av glasfiberpooler och har aldrig sett någon i verkligheten eller så tänker ni på PP pooler vilket är en annan sak.

Här är en bra förklaring på skillnaden, där jag för övrigt köpte min glasfiberpool för ca 10 år sedan. Fortfarande mycket nöjd.

https://spaobad.com/kopa-skota/glasfiberpool-eller-pp-pool-vad-ar-skillnaden/


Red: Ps Du som skriver att du kan sparka hål i väggen med foten på en glasfiberpool, har du provat? Gå bort till din lokala hamn och sparka lite på en gammal segelbåt och se hur det går....
 
  • Älska
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Verkar vara många här i tråden som är överens om att glasfiberpooler inte är självbärande.

Jag har en glasfiberpool, den är helt självbärande och bara till hälften nedgrävd...... Konstigt va ? :rofl:

Antingen har ni ingen erfarenhet av glasfiberpooler och har aldrig sett någon i verkligheten eller så tänker ni på PP pooler vilket är en annan sak.

Här är en bra förklaring på skillnaden, där jag för övrigt köpte min glasfiberpool för ca 10 år sedan. Fortfarande mycket nöjd.

[länk]


Red: Ps Du som skriver att du kan sparka hål i väggen med foten på en glasfiberpool, har du provat? Gå bort till din lokala hamn och sparka lite på en gammal segelbåt och se hur det går....
Du skriver att din är självbärande och är till hälften nedgrävd. Varför har du grävt ned den?
 
Jonas Persson
Se ett av mina första inlägg i tråden. Jag har själv haft och sett hur den blir med tiden. Den glasfiberpoolen hade väggar som säkert var 4 mm tjocka. Trots att den var nedgrävd hade hela konstruktionen med åren bågnat när fyllnadsmassorna rört på sig.

Men du behöver inte lyssna på mig. Trådskaparens leverantör säger själv att den ska vara nedgrävd och återfylld med torr cement.

Är poolen kraftigt byggd så kan även glasfiberpooler vara självbärande, men då kostar det.
 
Vad säger leverantören om monteringen i detta fall? Det är ju det enda som är intressant.

Montering när den inte är nedgrävd alltså.
 
Jonas Persson
Baserat på inlägg tre och sju så behöver den stöd från lecablock och torr cement. Alternativt så behöver den till och med lecablock när den är nedgrävd.
 
God morgon !

Vill betona att jag gillar utmaningar och har gjort mycket själv med huset och lyckats väldigt bra.
Finns absolut inga genvägar men undersöka kan man göra för att se möjligheter.
jag hör vad alla säger och är viktigt att alla skall kunna utrycka sin erfarenhet och kunskap genom att skriva här, en del säger vad dem upplevt och en del försöker hjälpa med att välja säkrare produkt framför allt.

EN POOL SOM VÄGER 550KG 6500X3000X1550 GÅR INTE ATT SPARKA SÖNDER !

Jag ska gräva några grop idag och se hur mycket kan den gå i mark.
Budgeten är exklusiv pool tak, jag tycker inte det kommer att passa där poolen kommer att vara, dock bygger senare en rullande däck med V-hjul, men det blir en överdrag för tillfälle för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du skriver att din är självbärande och är till hälften nedgrävd. Varför har du grävt ned den?
För att kanten på poolen skulle vara i samma höjd med existerande trädäck, ena kortsidan är dock inte återfylld alls. Andra frågor ?
 
I InsidersUnited skrev:
För att kanten på poolen skulle vara i samma höjd med existerande trädäck, ena kortsidan är dock inte återfylld alls. Andra frågor ?
Vad heter modellen och fabrikatet? Jag säger inte att den inte kan vara självbärande, bara intresserad av den tekniska lösningen.
 
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
God morgon !

Vill betona att jag gillar utmaningar och har gjort mycket själv med huset och lyckats väldigt bra.
Finns absolut inga genvägar men undersöka kan man göra för att se möjligheter.
jag hör vad alla säger och är viktigt att alla skall kunna utrycka sin erfarenhet och kunskap genom att skriva här, en del säger vad dem upplevt och en del försöker hjälpa med att välja säkrare produkt framför allt.

EN POOL SOM VÄGER 550KG 6500X3000X1550 GÅR INTE ATT SPARKA SÖNDER !

Jag ska gräva några grop idag och se hur mycket kan den gå i mark.
Budgeten är exklusiv pool tak, jag tycker inte det kommer att passa där poolen kommer att vara, dock bygger senare en rullande däck med V-hjul, men det blir en överdrag för tillfälle för säkerhets skull.
Har aldrig påstått att den går att sparka sönder och tror inte på det inom rimliga gränser, möjligen med en slägga och mycket våld. Det finns däremot stor risk att den kommer att deformeras baserat på det vi läst i tråden. Deformering kanske kan ses som ett skönhetsfel, men beroende på hur den ser ut kan deformeringen göra att glasfibern brister i hörn eller andra platser som stressas hårt.

När du bygger en thermopool måste du förstärka hörnor och vinkel mellan golv och vägg då de utsätts för stora krafter när man fyller med flytande betong.

Snarlika krafter får en fylld glasfiberpool och därför behövs stöd om de inte finns inbyggda förstärkningar i glasfibern.
 
  • Gilla
Janan_mansour
  • Laddar…
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
Dessa tillverkas självbärande glasfiber pooler.

[länk]
Intressant, på någit sätt ska en glasfiberpool innebära att man inte behöver backspola lika ofta.

Poolen blir 10 % dyrare om den är självbärande. Men vad innebär det, jag tror inte du kan ställa den mitt på gräsmattan och fylla den. Hittar någon en byggbeskrivning? Självbärande kan innebära att det går att placera den ovanmark om man även gör en del andra handgrepp.
 
Jonas Persson
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.