A
S svestr skrev:
Två st [länk]
löser problemt. Mycket bra räckvidd och prestanda. jag har 4 st då jag förlängt mitt nätverk till 2 olika platser. Homeplug och liknande är leksaker jämfört med dessa.
Tack. Kanske provar en sån någon gång.
Verkar bra, men behöver någon som installerar den. Detta klarar jag inte själv, så som 16 min Youtube.

Skall strax dra kabeln
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja den måste vara ett bättre val för ptp länkar. Sjukt stabila prylar
Ett tips för alla som vill använda Ubiquiti AirMax (länkar) är studiematerialet för certifieringen. Den ger en väldigt bra bas oavsett vilket märke som man använder för länkar men speciellt AirMax-enheter.
https://dl.ubnt.com/guides/training/courses/UBWA_Training_Guide.pdf
Läs igenom den och har man inte förstått så bör man i min mening kontakta någon som har det som profession om råd för installation eller hjälp med den. Detta pga att trådlöst utomhus Inte är detsamma som inomhus då det är helt andra förutsättningar både för den installation som sätts upp och för redan befintliga installationer. Bara för att något har blivit så billigt att köpa in betyder det inte att det bara är att montera upp utan att veta vad man gör och varför. Tex varför en smalare kanal kan leverera mer än en bredare fast en bredare har större teoretisk genomströmningsförmåga...

Plugga materialet i länken. Alla vinner på det :)

Lycka till.

//rdahlin - Certified AirMax Engineer
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R rdahlin skrev:
Ett tips för alla som vill använda Ubiquiti AirMax (länkar) är studiematerialet för certifieringen. Den ger en väldigt bra bas oavsett vilket märke som man använder för länkar men speciellt AirMax-enheter.
[länk]
Läs igenom den och har man inte förstått så bör man i min mening kontakta någon som har det som profession om råd för installation eller hjälp med den. Detta pga att trådlöst utomhus Inte är detsamma som inomhus då det är helt andra förutsättningar både för den installation som sätts upp och för redan befintliga installationer. Bara för att något har blivit så billigt att köpa in betyder det inte att det bara är att montera upp utan att veta vad man gör och varför. Tex varför en smalare kanal kan leverera mer än en bredare fast en bredare har större teoretisk genomströmningsförmåga...

Plugga materialet i länken. Alla vinner på det :)

Lycka till.

//rdahlin - Certified AirMax Engineer
kul att du hänger här - vi kanske ska ta en radiolänksoptimerimgstråd med min nanobeamlänk som exempel. .... den har funkat väldigt bra men det är flera år sedan jag gjorde några optimeringsförsök så det är dags att se över det igen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
kul att du hänger här - vi kanske ska ta en radiolänksoptimerimgstråd med min nanobeamlänk som exempel. .... den har funkat väldigt bra men det är flera år sedan jag gjorde några optimeringsförsök så det är dags att se över det igen.
Kan vara möjligt.

Har du en länk med M2/M5- eller AC-enheter?

Oavsett om det är M eller AC så tycker i alla fall jag att om det inte är väldigt långa stråk där resp sida sitter på höga höjder (bergstoppar el dyl) så säger jag att man ska använda 5GHz-utrustning. Högre teoretisk throughout, fler kanaler att välja mellan och mindre ”fresnelzoner” pga den högre frekvensen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fresnel_zone
 
Jag kör med ett par Nanobeam AC (inte gen2). 60m brygga ungefär.

Jobbade en del med kodning och signalstyrka vid montaget och har cirka 350Mbps åt alla håll (om jag minns rätt). Sedan jag monterade har nog fler börjat använda 5Ghz noder så det är dags att se över kanalval osv igen.
 
Jag lånade en gång ett par Mikrotik radiolänkar för ett 100metershopp när hyreshuset renoverades och jag var evakuerad och inte ville bli befriad från min ADSL.
Alltså två riktade barnpizzakartonger på väggen eller balkongräcket, med PoE-strömmatning. Proffsigt och fullständigt felfritt.
Återförsäljs i Sverige av dustin.se och senetic.se m fl.
 
Jag testade repeater också men det fungerade dåligt. Köpte istället ett mesh-system som funkar fint. TP-link Deco X60 AX3000.

Jag har en nod i vardagsrummet, en i garaget (30m dit) och en i kontoret på andra sidan huset. De står typ i linje öst-väst. Har till och med täckning, om än låg hastighet (ca 2 MB ner) i vedboden 60 meter från huset.
 
  • WiFi-nätverkets täckningskarta med blå, gula och gröna noder och en röd mätsträcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
[QUOTE="aklo, post: 3940599, member: 85755"för bästa resultat köp TP (partvinnad Ethernet) kabel, kontakterad eller okontakterad. [/QUOTE]
Har liknande förhållande, men tp framdraget som är kopplad mot en maskin. vad vore bäst att använda för att få wifi.
En switch och en ap?
Förslag?
 
1 Skalman65 skrev:
[QUOTE="aklo, post: 3940599, member: 85755"för bästa resultat köp TP (partvinnad Ethernet) kabel, kontakterad eller okontakterad.
Har liknande förhållande, men tp framdraget som är kopplad mot en maskin. vad vore bäst att använda för att få wifi.
En switch och en ap?
Förslag?[/QUOTE]
En UniFi Inwall (kräver dock en PoE-injektor eller PoE-switch ) är en Ap och (VLAN) switch i ett . Pris som konsumentprylar men klarar av många fall där mer komplexa nätverk behövs på företag mm. konfigureringen ibland kan upplevas krånglig då den helst bör göras från en kontrollermjukvara (finns även från iOS/android). Lär man sig den så vill man sällan byta system.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Köp en 50m sladd på Kjell eller motsvarande. Koppla repeatern du har på den. Ska de va permanent så gräver du ner ett vanligt gult markör, djupet är inte så viktigt iom du inte har nån farlig strömstyrka i sladden.
Trådlöst funkar nästan, kabel funkar nästan alltid, gräv ner en kabel för några hundralappar, klart..!
 
Tänk bara på att kopparkabel leder åska, det gör inte fiber eller trådlöst. Sen får man ta sina egna beslut men för mig så var fibern intjänad på ca ett år på grund av minskat antal åskskador
 
Magnus Filip skrev:
Hej. Köpte en sån också. Fungerade inte.
Nu har jag precis köpt en 30 m kabel för utomhusbruk från Kjell & co.
Det måste väl funka hoppas jag
Lycka till!
ps Köpte 3 tp-link i olika miljöer fungerade direkt.
 
R rdahlin skrev:
]
En UniFi Inwall (kräver dock en PoE-injektor eller PoE-switch ) är en Ap och (VLAN) switch i ett . Pris som konsumentprylar men klarar av många fall där mer komplexa nätverk behövs på företag mm. konfigureringen ibland kan upplevas krånglig då den helst bör göras från en kontrollermjukvara (finns även från iOS/android). Lär man sig den så vill man sällan byta system.
Försökt att läsa på om detta, då det var nytt för mig, varpå jag tog och beställde en Ubiquiti accesspunkt
men missade att den var tvungen att drivas med en poe switch, som då skall inhandlas.
funderar på en d-link
Funkar eller?

Men funderar över nätverkskabeln vilken cat bör det vara?
Funnit lite varierande uppgifter att både cat 5 räcker men även att det minst måste vara cat 6a
Handlar om en sträcka på 30 M

Sitter i dag en cat 5 kabel om jag måste byta skall man då kliva upp till 7 eller 8, för att framtidssäkra.

Har idag inget fiber indraget men skall komma.... nån gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.