P
Kopierar allt rakt av:

Reningskapacitet: 30 liter/min
Spolbehov: 20 liter/min
(flödet efter trycktank)
Anslutningar: ¾” utvändig
Höjd: 132 cm
Diameter: 26 cm

:giggle:
 
Då är det troligen en 1054 tub. 10” bred och 54” hög.
Kör filtersand 3-5mm ca 8liter, 2-3mm ca 7liter.
Sen fyller du upp 50/50 eller 60/40 hydro-calcit/magnodol. Akdolite (Hydro-calcit) är lite långsammare men bränner inte lika lätt. Kör backspolning varannan natt om du har vatten så det räcker till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
Som vanligt blir jag lite förvånad över att det finns människor på forum som faktiskt vill hjälpa dödligt folk med sina bekymmer, och inte dumförklara andra för att höja sig själva!

Vi får se om vi tar fram stora plånboken och köper en sån här för att slippa mecket:

Avsyrningsfilter med doserpump och transparent filterhus för vattenbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars blir det att prova nuvarande filter med en annan massa, vi får inom snar framtid veta :D

Om någon är intresserad av ett 9 månader gammalt avsyrningsfilter med full automatik för en bra peng så kan man skicka en intresseanmälan i PM.

Tåls att sägas igen, Du är KUNG Mogge klappa dig själv på axeln!!


Trevlig Helg allihopa!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tackarrrr!
 
  • Gilla
Patrik.L
  • Laddar…
P
Vi kommer eventuellt att köra på den automatiska behållaren med doseringspump, men vi har givetvis fått 2 olika bud från separata firmor på exakt likadan anläggning.

Den ena firman vill att vi kopplar injiceringen av pH vätskan efter det stora kalk/uran filtret som kommer sitta kvar i anläggningen och sedan justera in rätt ph värde.

Den andra firman sparkade bakut och sa att den ska sitta före tryckkärl vilket är omöjligt i vårat fall pg a platsbrist, detta trots att deras beskrivning visar motsatsen vilket han inte ens hade sett innan jag nämnde det.
Schematisk illustration av monteringsanvisning för vattenreningsutrustning med komponenter märkta 1 till 7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men eftersom vi kommer ha kvar det stora kalk/uran filtret så tyckte han att vi absolut ska (i vårat fall) ha injiceringen före det filtret för att kemikalierna man använder ska få en vattenbuffert innan hushållet och inte sprutas direkt in före husets tappställen.

Som man hör lämnar detta många dörrar öppna med frågetecken kanske inte helt enkla att svara på som lekman, tänker att Du Mogge kanske kan agera riddaren på hästen även denna gång!

Frågor:

1. Vart ska man injicera pH vätskan bäst, före eller efter huvudfiltret?

2. Vilken pH kemikalie är mest fördelaktig att använda? Natriumhydroxid (NaOH) eller Kaliumkarbonat (K2CO3)?

3. Annat man bör tänka på?
 
Är inte jätteinsatt i dessa doserings maskiner och dess olika kemikalier. Hört att man doserar in bikarbonat.
Här finns det två aspekter, spontant skulle jag montera den före tryckkärl. Detta för att få ett jämnt doseringsflöde. Och andra sidan vill jag ju inte spola ut kemikalier i onödan när jag backspolar mitt filter.
Detta hänger då på vilken sorts doseringsteknik man använder. Anger du ett fast flöde kopplat till tryckströmbrytaren så måste den vara före tryckkärl.
Är det en tryckreglerad doseringspump så ska du kunna ha den efter tryckkärl.
 
P
För ovanlighetens skull blev allt lite rörigt :surprised:

Däremot hade jag inte tänkt på att det kommer förbruka kemikalier när huvudfiltret backspolar så där har du en good point.

Vad gäller tryckströmbrytare så finns det 1 som sitter ute i "brunnen" och reglerar sänkpumpen.

Doseraren med kemikalier styrs med tillhörande vattenmätare som skickar signal till doseraren enligt bilden ovan.

Har jag fattat dig fel?

Alternativt skulle man väl då kunna sätta vattenmätaren efter huvudfiltret men injiceringen från doseringspumpen före?

På detta vis tillsätter ju inte pumpen pH vätskan när filtret backspolar utan endast när vatten förbrukas i huset, men kemikalien kommer ändå att bli tvungen att gå genom huvudfiltret eftersom injiceringen sitter före filtret i detta exempel?


Vettigt?
 
Med reservation hur kemikalierna påverkar vattnet.
Men handlar det om att man ska dosera in en viss mängd för justera pH, är det viktigt att ha ett jämnt flöde. Flödet från pumpen in i tryckkärlet är konstant. Flödet från tryckkärlet är baserat på vattenuttag. Ex. En kran tar du ut 2-8liter per min beroende på hur mycket du öppnar kranen. Två kranar på max ger då kanske 16min/liter. Det blir alltså omöjligt att dosera in till en viss procent om man inte har någon form av flödestyrd alt. Tryckstyrd doseringspump. Det är också svårt att få en styrning till pumpen, hur ska den starta.

Vad jag har förstått av dessa enheter så kopplas doseringspumpen på tryckströmbrytaren. När pumpen startar på lågt tryck startar även doseringspumpen. Då kan man justera in mekaniskt mängden kemikalier.

i min värld måste man sätta doseringen mellan pump och tryckkärl.
 
P
Vi verkar gå förbi varandra totalt denna gång :thinking:

Doseringspumpen ÄR ju flödesstyrd tack vare vattenmätaren.. dvs den känner av hur mycket vatten som används för tillfället och doserar därefter.

Hade man inte haft vattenmätaren som talar om för doseraren hur mycket den ska dosera så förstår jag varför den måste sitta mellan pump och tryckkärl kopplat till tryckströmbrytaren.

Eller så tänker jag helt fel!
 
Ja, är den flödestyrd så kan den sitta vart som.
Som sagt har inte jobbat med dessa, dom jag har sett startar på tryckströmbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.