Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Som många skriver måste denna pool få stöd. En glasfiberpool är inte formstabil och behöver stöd över hela ytan. Jag hade tidigare en 4x6 m glasfiberpool helt nere i marken. Under och runt om den var sand, trots detta var botten och väggar ojämna. Där det fanns förstärkningar var det ok, men de stora släta ytorna på väggar och botten buktade utåt av vattentrycket då sanden gett med sig med tiden.

Du måste därför ge sidor och botten stöd över hela ytan och inte bara punktvis där det t ex finns träreglar. Gör du inte det kommer glasfibern att bukta utåt och beroende på hur mycket eller var, kan den brista. Om du bygger med trä måste du även sätta strävor annars kommer långsidan att bukta utåt. Är dock tveksam till denna lösning då den inte stöttar glasfibern över hela ytan. Plyfa och liknande räcker inte, de behöver också återfyllas bakom (som en gammal Folkpool)

Jag skulle göra som de beskriver, bygg med murblock som du armerar ordentligt och återfyll mellan blocken och väggen med sand eller än bättre torr cement. Tanken är att den med tiden brinner ihop, sand rör på sig och du får samma problem som jag hade med min gamla där väggar och golv blir ojämna.

Men detta blir en dyr lösning då dessa pooler inte är tänkta att vara ovan mark, de ska ner i marken där de kan få stöd. I princip bygger du en betongpool med glasfiber istället för liner...

Grundproblemet är att du vill bygga i en slänt ovan mark. Det gör att du inte har så många alternativ då väggarna måste hantera krafterna utan direkt stöd från marken.
Ja TS måste bygga platta och betong väggar och då med eps isolering som klarar de avsevärda krafter som uppkommer!
Armering och kontriforer på utsida mitt på långsida
Kostnad för platta och eps ungefär 150 kkr utöver poolen 80 kkr
 
Ok !
Ni som har en uppvärmd pool vad kostar det i ungefär i månaden ?
Jag har räknat med ca 500kr extra ?
 
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
Ok !
Ni som har en uppvärmd pool vad kostar det i ungefär i månaden ?
Jag har räknat med ca 500kr extra ?
Vet inte och det varierar mycket beroende på många faktorer.
  • Var i Sverige bor du?
  • Hur lång säsong har du tänkt dig; jun-aug, maj-sep eller apr-okt?
  • Hur är din pool byggd; om den är isolerad eller har pooltak så spar du mycket el.
  • Ligger den skuggigt eller i solen?
  • Hur mycket går cirkulationspumpen, dygnet runt eller bara på dagarna? Den drar många hundra watt så med tiden går det åt en hel del energi.

Jag bor i norra Stockholm och har en 4x8 m thermopool med pooltak. De senaste åren har jag startat värmen i April, solen värmer och då jag har pooltak blir det som ett växthus. Under juni till augusti gick inte värmen alls, ändå hade jag dryga 30 grader i poolen. I oktober gick värmepumpen hela dagarna. Jag tyckte det var värt det då det var gratis på sommaren. Cirkulationspumpen går 09.00-22:00
 
J Janan_mansour skrev:
Ok !
Ni som har en uppvärmd pool vad kostar det i ungefär i månaden ?
Jag har räknat med ca 500kr extra ?
Om du isolerar botten och sidorna och ser till att du har ett isolerande lock så sparar du energi och klor samt vatten och minskar rengöringsbehovet tid o jobb!
Sedan beror det på om du vill ha åretrunt drift ?
Då krävs ett tätt lock med tillräcklig isolering samt bärighet för snölast?
Fördelen med åretruntdrift är du slipper snötäckningsplåtar och frysskador i pool
Nackdelar är energikostnaden

Jag skulle ha en bubbelplast under ett isolerande lock .... med infinityedge pool blir det till att konstruera eget lock...
Har inte sett färdiga lösningar på lock som medger åretrunt drift
Kostnad för egen motordriven lösning lock inkl isolerad ca 100kkr
Driftskostnad värme beror på isolering och ställer du poolen med platta på mark blir det ännu dyrare
 
Vad har du för budget för grundarbetet? Alltså allt utom inköpet av glasfiberinsatsen med övrig poolutrustning.
 
Hej !

Handlar inte om gräv kostnader just nu.
Jag vill ha den i altanen pga hamnutsikt som vill gärna behålla vid pool häng .
 
Redigerat:
Vad sägs om en stålram 60x30 profil som en bur runt hela ?
 
  • 3D-modell av föreslagen struktur med 60x30 stålramsprofil runt byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat alternativ är att gräv ner den i backen och ha en trappa ner, både altan och pool är på markplan.
 
J Janan_mansour skrev:
Vad sägs om en stålram 60x30 profil som en bur runt hela ?
Nej, det ger ju bara stöd på vissa punkter. Du har fått många kommentarer att du borde jobba med utbredd last.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
J Janan_mansour skrev:
Hej !

Handlar inte om gräv kostnader just nu.
Jag vill ha den i altanen pga hamnutsikt som vill gärna behålla vid pool häng .
Ok, det är uppfattat. Du köper en billig pool men struntar i vad det kostar att montera den.
 
Absolut inte !
Jag försöker se möjligheter
 
Jag tycker inte man får samma ”lyxkänsla” av en plastpool som av en linerpool. Det blir mest som ett väldigt stort badkar.

Och med de givna förutsättningarna så känns en rejält armerad murad pool med liner som ett bra alternativ?

Min pool murades av en firma (med lecablock) efter mina mått och sen kom en annan firma och satte linern. De kan svetsa ihop linern efter vilka former och mått som helst
 
Jonas Persson
Krafterna är storas och inte samma som för t ex ett hus. Ett hus ska ta krafter uppifrån, tak och golv. Ett hus må bli dragigt utan väggar, men det kommer att stå kvar så länge reglarna är kvar.

En pool ska behålla formen och krafterna kommer från sidan. Vattnet vill ut och trycket försöker skapa en cirkel. Det är därför långsidor (och tillräckligt långa kortsidor) buktar ut om de inte förstärks rätt.

De tre första bilderna visar hur en träpool ser ut - som ligger i marken. Notera de kraftiga stålbeslagen och att man reglat vågrätt. Detta för att reglarna ska försöka hålla ihop poolen, som ett band runt poolen. På två av bilderna syns även en balkar i botten som håller ihop sidorna.
Stålbeslag som förstärker hörnet av en träpool med horisontella och vertikala träreglar. Trädäcksbas för pool med vågrät regling och kraftiga stålbeslag, konstruktion ovan mark. Ovanmarksträpool med kraftiga stålbeslag och vågräta reglar, visande konstruktion för sidostöd.




Här en ovanmarkspool, notera att det är en oval, detta för att till viss del låta krafterna fördela sig då det redan är en cirkel. Strävorna på sidan har ett mycket gott stöd nedåt, notera betongplattorna, annars kommer de att röra på sig och poolen deformeras.

images

Skulle du bygga likadant, fast med den glasfiberpool istället för brädväggen så kommer den att deformeras mellan reglarna. Allt går att göra, men en glasfiberpool ska normalt vara nere i marken så att sidor och botten får jämnt stöd över hela ytan.
 
  • Hörndetalj av en träpool med kraftiga stålbeslag som förstärker träreglar och håller ihop konstruktionen.
  • Stålförstärkning på träreglar i en markerad pool med vågrätt montage.
  • Oval träpool med kraftiga stålbeslag och vågräta reglar, stöttad av balkar i botten.
Redigerat:
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
När det kommer till lyx delen så vet jag det ligger mycket på hur resten hänger ihop !
Det kommer jag att överraska er med det till sommaren men smaken är som baken
 
  • Trädäck med simbassäng, solstolar och parasoll, omgivet av grönska i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En välplanerad trädgård med en inbyggd pool omgiven av en träterrass och uteplatsmöbler under sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Moderna bakgård med simbassäng, trätrall, en ensam stol och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuspool med träaltan, solstolar och färgglada kuddar, antydan om en lyxig sommarupplevelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt hus med trädäck och pool, inramade av grönska och färgglada blomkrukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lyxig bakgård med inbyggd rektangulär pool, trädäck, modern fåtölj och krukväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av en rektangulär utomhuspool med klart blått vatten, omgiven av en gräsmatta och trädgårdsgrönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd swimmingpool med mörkt trädäck och grönskande buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
A
Tyvärr verkar det som din stolthet och idé inte går ihop med verkligheten i ditt poolvattnet.

Det ser härligt ut och poolen verkar riktigt fin också, tyvärr passar det inte med den polen och din lösning utan att priset blir väldigt högt.


Du kan helt enkelt få billigare lösningar om du väljer en annan pool.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.