Köp en 50m sladd på Kjell eller motsvarande. Koppla repeatern du har på den. Ska de va permanent så gräver du ner ett vanligt gult markör, djupet är inte så viktigt iom du inte har nån farlig strömstyrka i sladden.
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vill köra kabel så är nog radiolänk det alternativ som är stabilast om det är fri sikt. Har inte läst på om dyrare enheter som går via elnätet men dom billiga verkar ha stora problem med stabilitet och hastighet.

Har använt både tp-link och ubiquiti-radiolänkar, tp-linken fick jag inte till att funka trotd slaviskt följande sv olika guider. Fick utbytesenheter men gungerade inte ändå. Köpte ubiquiti istället som fungerar itan problem.
 
Magnus Filip skrev:
Tack om någon vet.

Behöver snabbt idag få till WiFi från fiber till en annan byggnad intill huset.

Det är ungefär 30 meter dit.

Jag köpte någon förstärkare från Clas Ohlson Netgear Range Extender up to 300 Mbps. Men det funkade inte. Gick inte ens att koppla in. Skräp tror jag

Vet någon hur man gör? Räckvidd bra och skall vara mycket lätt att koppla in.

Kjell& Co, Elgiganten, Clas Ohlson, Media Markt??
Sätt en plåtskiva bakom antennen så koncentrerar du signalen mot byggnaden. Skivan används som förstärkare. Men 30m är ganska mycket.
 
Magnus Filip skrev:
Tack om någon vet.

Behöver snabbt idag få till WiFi från fiber till en annan byggnad intill huset.

Det är ungefär 30 meter dit.

Jag köpte någon förstärkare från Clas Ohlson Netgear Range Extender up to 300 Mbps. Men det funkade inte. Gick inte ens att koppla in. Skräp tror jag

Vet någon hur man gör? Räckvidd bra och skall vara mycket lätt att koppla in.

Kjell& Co, Elgiganten, Clas Ohlson, Media Markt??
Detta funkar bra via Kejll & Co.
TP-link TL-WPA8630 KIT Trådlöst homeplug-paket AC1350
 
A
stinkfoot stinkfoot skrev:
Detta funkar bra via Kejll & Co.
TP-link TL-WPA8630 KIT Trådlöst homeplug-paket AC1350
Hej. Köpte en sån också. Fungerade inte.
Nu har jag precis köpt en 30 m kabel för utomhusbruk från Kjell & co.
Det måste väl funka hoppas jag
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Många "goda" svar.
för bästa resultat köp TP (partvinnad Ethernet) kabel, kontakterad eller okontakterad. Du behöver läsa på eller ta hjälp för kontaktering av kabeln ifall du inte gjort det förut, alternativt lite krångligare och större hål behövs om du skall igenom väggar om du kör med redan kontakterad kabel. (Det finns kontakter som inte kräver verktyg.)
Om du sedan vill markförlägga kabeln, köp PEM-rör (hårdare plastslang) inte för liten diameter bara, Dragsnöre, enklast att skjuta in med tryckluft. Talka TP kabeln och dra igenom. Om du kan hänga i luften eller följa byggnader, räcker VP- flexrör eller trädgårdslang. Om du markförlägger inga skarvar, om du luftförlägger spelar det ingen roll. Det enda VP- flexrör eller trädgårdslangen skall göra, är att skydda TP kabeln emot solljus.
Ethernet är svagstöm och man skickar "kompenserande" signaler, dvs informationen med både positiv och negativ spänning över kabeln detta "skyddar" emot skillnader i ev. jordpotential.

Om du nu inte har möjlighet att dra kabel mellan byggnaderna använd Accesspunkter, du kan använda inomhus accesspunkter som kan koppla ihop sig över Wi-Fi antingen punkt till punkt eller multipunkt till multipunkt. Anledningen till inomhusaccesspunkter är att du inte behöver dra ut Ethernetkabel och ev. strömförsörjning. Sök gärna accesspunkter med möjlighet till externa antenner och om signalen/prestandan blir för låg, komplettera med Antenner som sitter utomhus. Funkar inte detta för dig, använd utomhus Accesspunkter,

Absolut bäst och enklast kanske kan vara att se över placering av din nuvarande installation och ev. komplettera med en accesspunkt närmare och kanske "riktad" emot den andra byggnaden.
 
HomePlug på olika faser ska fungera men med reducerad bandbredd.
Problemet för TS var nog lång sträcka och skilda faser gav för stor dämpning plus ev störande elektronik så som switchade nätagregat, laddare etc.
Tp-Link FAQ q3.10 rekommenderar att man kopplar ett extra par HomePlug, ett par på varje fas, för att öka bandbredden.

Men det blir väl bra med kabel. (y)
 
Såg att Ubiquiti hade nämnts tidigare i tråden. Jag monterade mina utomhus i oktober. Allt har fungerat stabilt sen dess. Finns mycket bra information om nanostation på Youtube. Inte exakt samma som mina men samma princip.
 
  • Gilla
ChristianSs och 1 till
  • Laddar…
Ubiquiti Nanobeam AC Gen2. Kör själv sex stycken på jobbet i tre olika steg. Som längst runt 200 meter. Inte ens fri sikt, men länken ger drygt 600 Mbps. Oerhört enkla och kraftfulla, och nästan gratis! Se dem som en osynlig kabel...
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vad det gäller länkar så ta ansvar vad det gäller uteffektens och vilka kanaler som används. Det är inte för inte som ubiquiti informerar på första sidan vid installationen att senskidan ske av utbildad personal. Det är inte bara att välja vilken kanal och effekt som helst. Välj Sverige och inte något annat land, håll er till de tillgängliga uteffektens och allra helst så låg effekt som möjligt. Om avståndet är några hundra meter och det är fri sikt så fungerar alla M5 eller AC enheter bäst på lägsta uteffekt då insignalen blir för stark i mottagaren annars.

En annan aspekt är att ni stör andra installationer mindre och de stör er mindre om de håller sig till ”tillräckligt stark effekt. Hänsyn helt enkelt.

Använd sedan inte bredare kanal än vad som behövs. 20 eller 40 MHz räcker i de flesta fall alldeles utmärkt. Till saken hör att ju smalare kanal ju mindre känslig och längre räckvidd vid samma uteffekt får installationen.

i övrigt kan jag rekommendera community.ubnt.com för frågor till/från andra användare.
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Ubiquiti Nanobeam AC Gen2. Kör själv sex stycken på jobbet i tre olika steg. Som längst runt 200 meter. Inte ens fri sikt, men länken ger drygt 600 Mbps. Oerhört enkla och kraftfulla, och nästan gratis! Se dem som en osynlig kabel...
ja den måste vara ett bättre val för ptp länkar. Sjukt stabila prylar
 
R rdahlin skrev:
Om avståndet är några hundra meter och det är fri sikt så fungerar alla M5 eller AC enheter bäst på lägsta uteffekt då insignalen blir för stark i mottagaren annars.
ja det var min slutsats också när jag monterade Nanobeams, fick lägre fart med högre effekt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja den måste vara ett bättre val för ptp länkar. Sjukt stabila prylar
Ja, "mina" länkar bara går och går. Sedan är de sjukligt lätta att konfigurera också. Några klick och man är igång. Vill man sedan finjustera så går det att pyssla timtals.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.