I början av oktober så fick jag en premie att betala på ca 6000 kr för en Audi A7 med angivet regnummer. Något förvånad det står mitt namn och adress på räkningen men jag äger inte en sådan bil!
Tänkte att det var en felaktig print och slängde den. Två veckor senare kom en påminnelse med extra avgift och hot om inkasso om jag inte omedelbart betalade!

Mejlade företaget då följande:
”Av någon konstig anledning skickar ni faktura till mig angående en bil med regnummer XXXXXX.
Jag har aldrig begärt denna försäkring av Er, än mindre äger jag ens bilen.
Jag bestrider således fakturan men önskar en rimlig förklaring!

Mvh”

Fick till svar ett par dagar senare:
”Hej,
Tack för ditt mejl. Jag ber en rådgivare att ringa upp för att gå igenom ärendet.

Med vänlig hälsning
Administrationen”

Någon ”rådgivare” ringde naturligtvis inte tillbaka och jag glömde av saken.

Nu en månad senare så kom det en ny faktura!
Denna gång en annan summa på 1027, 39 kr inkl. påminnelseavgift samt dröjmålsränta.


Ringer till företaget men mejlar först igen för att få allt på pränt:

"Jag har inte blivit uppringd som jag blivit lovad!
Idag har jag istället fått en påminnelsefaktura 348!
Jag upprepar, jag har aldrig begärt denna försäkring av Er, än mindre äger jag ens bilen! Jag bestrider således fakturan och polisanmäler detta om ni fortsätter att kräva mig på pengar utan att kunna uppvisa varför!”

Ringer sedan och får förklarat att ”någon” har köpt en försäkring i genom att ange mitt personnummer. Att jag mejlat första gången har tydligen gjort att jag kunnat ångra köpet på försäkringen (som jag aldrig beställt) men att dom nu vill ha betalt för tjänsten typ jämförelsesajt med summan 1027,39 kr.

Min fråga till dom hur jag kan bli betalningsskyldig för att någon jämför pris med mitt personnummer svarar dom :

”Vi kan även IP spåra från var detta köp har genomförts och vilken enhet, i det fall att du hävdar att du inte genomfört denna beställning får du inge en polisanmälan om id stöld så att vi således kan utföra en ip spårning”

Tänker så här nu i denna soppan:
Id-stöld? Ja kanske om någon beställt något i mitt namn som denne själv får, nu har ju jag fått en försäkring till en bil jag aldrig köpt, denna har jag tydligen kunnat häva utan att fått det bekräftat men en serviceavgift ligger kvar eftersom mitt personnummer utnyttjat tjänsten.

Tänker om man verkligen skall ”besvära” polisen med kapning av id? I princip alla personnummer är ju tillgängliga för allmänheten och är det verkligen en id-stöld då jag både fått varan/tjänsten och fakturan.

Vad säger ni?
Skall man orka denna energitjuv...?
 
  • Haha
Saabgubben
  • Laddar…
H
hansbertil hansbertil skrev:
I början av oktober så fick jag en premie att betala på ca 6000 kr för en Audi A7 med angivet regnummer. Något förvånad det står mitt namn och adress på räkningen men jag äger inte en sådan bil!
Tänkte att det var en felaktig print och slängde den. Två veckor senare kom en påminnelse med extra avgift och hot om inkasso om jag inte omedelbart betalade!

Mejlade företaget då följande:
”Av någon konstig anledning skickar ni faktura till mig angående en bil med regnummer XXXXXX.
Jag har aldrig begärt denna försäkring av Er, än mindre äger jag ens bilen.
Jag bestrider således fakturan men önskar en rimlig förklaring!

Mvh”

Fick till svar ett par dagar senare:
”Hej,
Tack för ditt mejl. Jag ber en rådgivare att ringa upp för att gå igenom ärendet.

Med vänlig hälsning
Administrationen”

Någon ”rådgivare” ringde naturligtvis inte tillbaka och jag glömde av saken.

Nu en månad senare så kom det en ny faktura!
Denna gång en annan summa på 1027, 39 kr inkl. påminnelseavgift samt dröjmålsränta.


Ringer till företaget men mejlar först igen för att få allt på pränt:

"Jag har inte blivit uppringd som jag blivit lovad!
Idag har jag istället fått en påminnelsefaktura 348!
Jag upprepar, jag har aldrig begärt denna försäkring av Er, än mindre äger jag ens bilen! Jag bestrider således fakturan och polisanmäler detta om ni fortsätter att kräva mig på pengar utan att kunna uppvisa varför!”

Ringer sedan och får förklarat att ”någon” har köpt en försäkring i genom att ange mitt personnummer. Att jag mejlat första gången har tydligen gjort att jag kunnat ångra köpet på försäkringen (som jag aldrig beställt) men att dom nu vill ha betalt för tjänsten typ jämförelsesajt med summan 1027,39 kr.

Min fråga till dom hur jag kan bli betalningsskyldig för att någon jämför pris med mitt personnummer svarar dom :

”Vi kan även IP spåra från var detta köp har genomförts och vilken enhet, i det fall att du hävdar att du inte genomfört denna beställning får du inge en polisanmälan om id stöld så att vi således kan utföra en ip spårning”

Tänker så här nu i denna soppan:
Id-stöld? Ja kanske om någon beställt något i mitt namn som denne själv får, nu har ju jag fått en försäkring till en bil jag aldrig köpt, denna har jag tydligen kunnat häva utan att fått det bekräftat men en serviceavgift ligger kvar eftersom mitt personnummer utnyttjat tjänsten.

Tänker om man verkligen skall ”besvära” polisen med kapning av id? I princip alla personnummer är ju tillgängliga för allmänheten och är det verkligen en id-stöld då jag både fått varan/tjänsten och fakturan.

Vad säger ni?
Skall man orka denna energitjuv...?
Det måste ju vara ett fult bluffbolag. Har du googlat på företagsnamnet? Kollat på allabolag.se
Polisanmäl, spara alla mail, ta foto på din nummerdisplay och/eller få specificerad telefonräkning så att du har bevis på att du ringt dem. Kontakta Hallo Konsument och/eller konsumentrådgivare på din kommun.
Kontakta ditt försäkringsbolag också, du kan ju ha något i försäkringen som gör att de kan hjälpa till..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag fick 2 telefoner att hämta ut som jag inte beställt.
Jag hämtade aldrig ut dessa och sade åt posten att skicka tillbaka dessa omedelbart.
Kontaktade bägge leverantörerna som var olika givmilda med information, men fick iaf bra kontakt med dessa.
Polisanmälde bägge händelserna då de kom med olika datum.
Bestred därefter fakturorna som kom tillsammans med all den info jag kunde ge, anmälningsnummer, fakturanummer osv..
Satt väl i telefon och framför datorn i 8 timmar totalt..........

Lärdom, agera snabbt på allt, och polisanmäl allt det första man gör, då har man ett nummer att hänvisa till att man agerat just snabbt.

Nu kanske detta inte hjälper TS, men någon annan.

/W
 
Fråga också företaget vilken typ av legitimation( bank-id, pass, körkort ....), som användes vid den påstådda beställningen. Ett IP- nummer kan ju inte vara bindande, då det finns vägar att fuska med det.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig gå med på att polisanmäla annat än företaget som pressar mig på pengar.
 
  • Gilla
aner43 och 2 till
  • Laddar…
Fakturan är bestriden, skulle inkassobolag försöka driva in fakturan hänvisar du bara till att fakturan redan är bestriden.

Mig veterligen är det upp till företaget att visa på att du ingått avtal.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
H
13th Marine 13th Marine skrev:
Fakturan är bestriden, skulle inkassobolag försöka driva in fakturan hänvisar du bara till att fakturan redan är bestriden.

Mig veterligen är det upp till företaget att visa på att du ingått avtal.
Ja, företaget måste ju bevisa att det ingått ett avtal.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fakturan är bestriden, skulle inkassobolag försöka driva in fakturan hänvisar du bara till att fakturan redan är bestriden.

Mig veterligen är det upp till företaget att visa på att du ingått avtal.
Man bör agera snabbt, jag har för mig jag läst om någon som struntade i att göra något och blev betalningsskyldig för att han väntade med att bestrida och på så sätt förorsakade bolaget onödiga kostnader, även fast de gjort fel.
Förjävligt om det är så, hoppas jag minns fel...
 
Vem äger bilen? biluppgifter.se

Rör det sig om något av de etablerade klassiska bolagen eller nåt nytt man aldrig hört talas om?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle aldrig gå med på att polisanmäla annat än företaget som pressar mig på pengar.
Utveckla gärna för oss som inte hänger med.
 
Det är ett företag som begär pengar av TS för en tjänst han inte beställt (kopplad till ett fordon han inte äger). Jag skulle inte ställa upp på premissen att det är min sak att jaga den som slutit avtalet med företaget, utan bara lakoniskt hävda att det inte finns något avtal mellan mig och dem och om de fortsätter hävda det kommer jag att polisanmäla dem, inte Mållgan som de tydligen ingått avtal med.

För mest troligt är att företaget gjort fel eller är skojare, inte att någon skrivit en bil i TS namn och därtill tecknat en dyr försäkring åt honom.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Hur skulle det vara att polisanmäla bolaget och så får de förklara för polisen varför de har krav på dig för en försäkring du inte har tecknat på en bil du inte äger.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Det är väl ändå företagets sak att bevisa att du har slutit avtal med dom, har du inte gjort det så är det bara att bestrida, bevisbördan ligger på dom.

Vilket försäkringsbolag är det ? antar att det inte är nåt av de stora ?
 
Du ska naturligtvis anmäla och se vart det leder.

Men om Anticimex vill vara tvära så misstänker jag följande scenario.

Det är din undersökningsplikt.
Du kan delvis bedömas ha uppfyllt den eftersom huset är besiktigat, det stora problemet är att du inte var uppdragsgivare till besiktningen, du kanske inte ens kan tillgodogöra dig besiktningen, har du något kontrakt med Anticimex?

Både du och besiktningsmannen har missat ett synligt fel, Anticimex kommer hävda att du brustit i undersökningen. Kvar för dig är att hävda det samma emot Anticimex, du har din plikt som köpare, Anticimex kontraktet med säljaren, ett kontrakt de själva formulerat...

Jag betalade för genomgång i huset vi köpte, så rent tekniskt så har jag någon form av kontrakt där jag är uppdragsgivare, jag inbillar mig att det betyder att jag har mer på fötterna eller så har jag har blivit lurad på mer pengar eftersom jag betalade både vid försäljning och köp.

Jag kan klämma in att på Anticimex är kontoret kontantfritt, så jag fick köpa getingspray på faktura, kortläsare fanns inte.
Fakturan såklart snigelpostad fredagen innan inkassokravet som postades på måndagen, det blev en dyr burk... Naturligtvis inget svar när man påtalar det orimliga, dom hade väl fullt upp med att posta sommarens skörd av fakturor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.