Jag skulle nog skippa sättsanden ändå eftersom den är rörligare än bärlagret, den kan följa med regnvatten t.ex.
 
Kanske skulle ha denna tråd som någon form av projekttråd...
Går ju inte så snabbt men idag blev det 3 (något överlastade) rundor till tippen för att bli av med den minsta högen med lera. Följt av en sväng till hornbach för att köpa lecablock. De hade både de som hette murblock bas och murblock fördel. De som heter fördel har lite hål i sig och vägde ett par kg mindre. Trött som man var så valde jag tillslut dessa. Vet inte riktigt den egentliga skillnaden men blir säkert bra.

Kommer antagligen satsa på att lägga 30 bärlager för att slippa lägga 3 lager lecablock och alltså bara köra på 2. Inte helt säker på hur högt över mark jag vill att grundmuren ska gå. Har ju grävt ut lite inne i det blivande växthuset också. Köpte lite makadam så jag kan testa imon lite olika nivåer.
En rosa skottkärra full med lera bredvid en större hög med utgrävd lera på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En släpvagn överlastad med en hög lera, parkerad på en stenlagd uppfart vid ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapel med gråa lecablock vid ett staket, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har det gått? Är intresserad då jag går i liknande tankar till våren.
 
Jag byggde själv ett växthus på mur i somras, men valde att gjuta en sula som lecablocken kunde stå på. Jag körde på byggmax 15cm variant utan spår, men jag spårade själv med vinkelslipen.
Första.....och sista gången jag murar. Bygga saker i trä är skitkul, men att mura.... nej tack.
Jag färgade murbruket med järnoxidsvart för att få en fog som passade bättre till Black beauty teglet.
 
  • Början av ett växthusprojekt med gjuten sula och förberedelser för lecablock på en grävd plats i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för växthus med gjuten sula och lecablock, verktyg syns, omgivet av gräs och häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus under konstruktion med murade lecablock på en gjuten sula, trästöd och mörkfärgade fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för växthus med grävd sula för lecablock, omgiven av gräs och trädgårdsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt växthus på mörkfärgad murad grund med järnoxidsvart fog, står oavslutat på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nybyggt växthus på mörk murad sockel med vitmålade träramar och glas, på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kaherdin och 2 till
  • Laddar…
D daniel_hammarback skrev:
Men det blev bra(y)
Tack, det tyckte min fru också. Tittar man noga så ser man att fogarna inte blev helt perfekta. Måttet på grunden fick vara +-1cm och teglet var inte helt rakt.
Idag blev golvet klart.
Ingång till växthus med ojämn tegelgrund, nylagt golv och svarta planteringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kaherdin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.