Om du ställer listen som no 3 kan du vrida sågen 45° höger/vänster, men då får du garanterat fnas på framsida.
Ett alt där är att använda en offerbräda som du sågar igenom.
Bästa alt om du inte vill vinkla sågen är som skrivet tidigare är att lägga listen på en regel och såga igenom. Ovansidan mot dig och framsidan uppåt.
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Jag kapade den enligt bild 2. Nu har jag fått kanterna att mötas rätt. Så tack dör infon där.
Men när jag sedan försöker få de att sitta mot fönsterkarmen så blir de fel. Man måste liksom vinkla de utåt för att de fortfarande ska passa ihop. Se bild 1. De ligger inte dikt an fönstret
 
  • Detaljbild av snedskuret listverk som inte ligger tätt mot fönsterkarmen, skapat utrymme mellan list och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kapad list med ojämna kanter som inte ligger an mot fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hejsan. Jag skulle vilja veta hur man får hörnkantslister 90g att passa ihop runt fönsterkanter. Vet inte hur jag ska gera de med sågen så att de sitter ihop och möts på ett snyggt sätt runt fönsterkanter (se bilder)

Hade det varit vanliga platta fönsterfoder så skulle jag bara gera 45g på båda så att de möts snyggt i kanten..

Tacksam för hjälp.
Du håller hörnlisten med smala kanter på listen mot botten på geringslådan
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag kapade den enligt bild 2. Nu har jag fått kanterna att mötas rätt. Så tack dör infon där.
Men när jag sedan försöker få de att sitta mot fönsterkarmen så blir de fel. Man måste liksom vinkla de utåt för att de fortfarande ska passa ihop. Se bild 1. De ligger inte dikt an fönstret
Ja det där va ju inte snyggt :thinking:
 
Mazen Mazen skrev:
Ja det där va ju inte snyggt :thinking:
Har du ngt idé om hur man får det rätt och snyggt?
 
K Knuten26 skrev:
Du håller hörnlisten med smala kanter på listen mot botten på geringslådan
Alla kanter på listen är lika breda/smala?
 
Kapa av några småbitar och prova dig fram.

Vill du ha snygga snitt på den målade sidan så vill du att tänderna ska gå IN i trät på den sidan. Lägger du dem med färgen nedåt så går tänderna UT ur biten genom färgen och du får alla flisorna där.

Det du behöver är alltså en fyrkantig träbit att lägga listen på så du får färgen uppåt och mot dig så att sågklingans tänder går in i färg-sidan. (eller så behöver du en riktigt fintandad, bra och slipad klinga och såga väldigt lugnt).
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Har du ngt idé om hur man får det rätt och snyggt?
Först så har du en "klack" på hörnet, enklast är att slipa så det blir jämt. Kloss + sandpapper som du drar listen mot i rät vinkel..
Sedan så har du tyvärr fått fnas/avslag i skäret. Så mitt tipps är att använda en offer bräda mot anhållet som du kapar genom...
 
Sen ser det ut som att sågen inte sågar riktigt exakt 45 grader. Om kanterna blir något olika långa beror det på att man kapar något fel vinkel. Exempelvis 44 grader på ena hållet och 46 på andra. På bra maskiner kan man justera in detta så det blir korrekt. På sämre maskiner får man prova sig fram och ta reda på vilken vinkel som EGENTLIGEN är 45 grader.
 
A
Håll två bitar på plats mot ett hörn,märk upp åt vilket håll geren blir på framsidan av listerna,lägg dom med strecket uppåt i sågen,vinkla till strecket 45 grader,
så förstår du nog.
 
Ta en vinkelhake och håll mot sågen och anpassa klingan därefter, lita inte på siffrorna som är klistrade på sågen.
 
Tack för alla tips! Ska ge mig påt imorgon igen
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag kapade den enligt bild 2. Nu har jag fått kanterna att mötas rätt. Så tack dör infon där.
Men när jag sedan försöker få de att sitta mot fönsterkarmen så blir de fel. Man måste liksom vinkla de utåt för att de fortfarande ska passa ihop. Se bild 1. De ligger inte dikt an fönstret
Här ser det ut som att har du ju kapat så att det passar ett ytterhörn. Som på en tavelram. Vinklarna ska gå åt andra hållet.
Titta tex på det nedre fodret i den nedre bilden. Då ska den högsta punkten ligga till höger och den lägsta till vänster.
 
Vet inte om jag förstod era förklaringar fel eller om det var fel information jag fick. Hade en vän över som är snickar lärling. Denne intygade att de visst måste va två snitt man gör. Ett rakt och ett 45g. Se bild

Där ser man, gick till slut ialf
 
  • Hörndetalj av snickeriarbete runt en dörröppning, visar ett rakt och ett 45 graders snitt på listverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Nä,två 45 graders geringar möts perfekt i hörnet,det är precis samma princip som ett vanligt fönsterfoder.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.