A
Tack om någon vet.

Behöver snabbt idag få till WiFi från fiber till en annan byggnad intill huset.

Det är ungefär 30 meter dit.

Jag köpte någon förstärkare från Clas Ohlson Netgear Range Extender up to 300 Mbps. Men det funkade inte. Gick inte ens att koppla in. Skräp tror jag

Vet någon hur man gör? Räckvidd bra och skall vara mycket lätt att koppla in.

Kjell& Co, Elgiganten, Clas Ohlson, Media Markt??
 
R
Magnus Filip skrev:
Tack om någon vet.

Behöver snabbt idag få till WiFi från fiber till en annan byggnad intill huset.

Det är ungefär 30 meter dit.

Jag köpte någon förstärkare från Clas Ohlson Netgear Range Extender up to 300 Mbps. Men det funkade inte. Gick inte ens att koppla in. Skräp tror jag

Vet någon hur man gör? Räckvidd bra och skall vara mycket lätt att koppla in.

Kjell& Co, Elgiganten, Clas Ohlson, Media Markt??
Nja, 30 meter är rätt mycket om det ska genom ett par väggar också. Jag gissar att du satte enheterna inomhus?

Ska du lyckas med detta bör du sätta upp sakerna utomhus med fri sikt.

Alternativt testa med homeplug som Max R70 nämner.

EDIT: Räkna också med att hastigheten även under bra förhållanden blir dålig. En sk. extender kommer att dela bandbredden i i luften och i teorin kan du max nå halva urpsrungshastigheten. I praktiken brukar det bli mycket sämre. Det är alltså bara en lösning för att ö.h.t. få en anslutning, inte att få en bra sådan.
 
  • Gilla
Johannadutch och 1 till
  • Laddar…
Jag kör med två Asus routrar där ena körs som node (tror jag det kallas) och det funkar bäst, testade innan med flera extenders för några hundralappar och alla funkade dåligt.
 
Magnus Filip skrev:
Behöver snabbt idag få till WiFi från fiber till en annan byggnad intill huset.
Bara tillfälligt eller en permanent lösning? Tillfälligt skulle jag helt enkelt lägga en kabel på marken. Mer permanent kan en homeplugglösning via elnätet fungera bra. Mest permanent är att ta fram spaden, men det hinner du antagligen inte idag.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Tänk på att du köper en AV2 "Homeplug" som har MIMO teknik. går genom nolla och faser, har en AV2 själv och det fungerar oavsett om det är på samma fas som tidigare föreslagen Homeplug, klippt lite text från Kjelle

Sist men inte minst lanserade Homeplug AV2-standarden stöd för användning av Mimo-teknik. Mimo (Multiple Input Multiple Output) gör att homeplug-enheterna, precis som wifi-enheter, kan kombinera flera parallella dataströmmar och därigenom nå ännu högre hastigheter på elnätet. Vanliga ”Siso-homeplug-enheter” (Single Input Single Output) skickar en signal mellan fas- och neutralledaren. Mimo-homeplug-enheter kan skicka två signaler samtidigt: en mellan fas- och neutralledaren samt en mellan antingen jord- och fasledaren eller jord- och neutralledaren. Genom att exempelvis kombinera två 600 Mb/s-strömmar kan en total teoretisk hastighet på 1200 Mb/s (1,2 Gb/s) uppnås.
 
Magnus Filip skrev:
Behöver snabbt idag få till WiFi från fiber till en annan byggnad intill huset.

Det är ungefär 30 meter dit.

Jag köpte någon förstärkare från Clas Ohlson Netgear Range Extender up to 300 Mbps. Men det funkade inte. Gick inte ens att koppla in. Skräp tror jag
Det är väl lätt att göra ett tankefel här.
Om du inte har mottagning för mobilen wifi i det andra huset, varför skulle då repeatern ha det?

Optimalt borde vara att sätta repeatern på halva vägen mellan husen. Sen finns det dämpning genom väggar att ta hänsyn till, för båda husen.
Två repeatrar blir bättre. En som sitter i huset nära byggnaden som ska få wifi. Och i byggnaden som ska få wifi bör repeatern sitta mot huset, gärna med fri sikt.

Men så finns de färdiga produkter som gör detta, eventuellt med lite riktverkan också och möjlighet till access till flera byggnader på ett bra sätt.

Illustration av ett nätverksdiagram med PtMP- och PtP-länkar mellan byggnader och en sändarmast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rdahlin
  • Laddar…
Tänk på att WiFi AP tillkommer när man fått länk mellan två punkter.

Det finns HomePlug med inbyggd WiFi accesspunkt, men man kanske vill välja en bättre plats än vägguttaget för att få bra WiFi-täckning.
Annars finns ju tex TP-link TL-WPA7510 KIT Trådlöst homeplug-paket AC750, eller
TP-link TL-WPA4220KIT Trådlös homeplug-paket N300, som borde vara plug n play.
 
A
M Max R70 skrev:
Är det samma elnät? Då skulle du kunna pröva s.k Homeplug [länk]
Tack. Köpte precis en sån nu, men får den inte att fungera.

Kopplat in den ena på routern med sladd och i stickuttag. Den andra i stickuttag med sladd till en dator.
Trycker på knappen vid routern och sedan på den andra. Det blinkar lite i dem.
Imternet funkar inte.
 
Magnus Filip skrev:
Kopplat in den ena på routern med sladd och i stickuttag. Den andra i stickuttag med sladd till en dator.
Jag skulle börja med att försöka få det att fungera med två väldigt närbelägna uttag innan jag provade på längre avstånd, men det kanske du har gjort?

Finns det några "statusdioder" som kan ge någon info om ifall de "hittar varandra" och "kopplar upp" en länk? Finns det någon "konfigurationsprogramvara"/"konfigurationsapp" som kan ge hjälp i felsökningen?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle börja med att försöka få det att fungera med två väldigt närbelägna uttag innan jag provade på längre avstånd, men det kanske du har gjort?

Finns det några "statusdioder" som kan ge någon info om ifall de "hittar varandra" och "kopplar upp" en länk? Finns det någon "konfigurationsprogramvara"/"konfigurationsapp" som kan ge hjälp i felsökningen?
Håller med, testa att para ihop dem nära varandra först och kolla att trafiken fungerar, sedan flytta isär dem.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Kör med två Asus routrar som Napster skrev. Den ena i reapeter läge. 150m mellan byggnaderna och fri sikt i fönster.
 
Jag har också testa olika pluggar för elnätet samt wifi repeaters och valde bort båda lösningarna pga. dålig eller obefintlig prestanda/funktion. Lägg 500:- på att tillfälligt dra en kabel i gräset eller köp ordentliga prylar från Ubiquiti som någon rekommenderade tidigare. Deras Air max-serie är gjord för just detta och klarar flera hundra meter upp till kilometer, under 1500-2000:- har du en stabil lösning.

En fråga till forumet angående repeaters, om TS skulle koppla ena wallpluggen i ett vägguttag och sedan dra ut en skarvsladd på gården från samma vägguttag till andra byggnaden och där koppla in andra pluggen, så har man ju gått förbi hela sin egen elcentral och kör defenitivt samma fas etc. Borde inte detta vara en billig nästintill idiotsäker lösning? Bortsett från kabeln i gräset då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.