R Robert-san01 skrev:
Vi hade svårt att få ihop 10p.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
10 pers i en styrelse?
Vem har sagt att det ska vara 10 ledamöter i en styrelse?

Normalt är kanske:
  • 5 ordinarie styrelseledamöter
  • 2 styrelsesuppleanter
  • 1 föreningsvald revisor
  • 1 föreningsvald revisorssuppleant
  • 3 ledamöter i valberedningen
Siffrorna är givetvis inte huggna i sten men redan detta är 12 personer. Sedan bör/ska det ofta finnas de som hanterar "studie- och fritidsverksamhet" och liknande så det är inte det minsta märkligt om en förening anser att det behövs 10 förtroendevalda för att det ska fungera rätt och enligt stadgar/lag.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Upplever att fler och fler nybyggen i Stockholm framför allt med mindre lägenheter säljer med fri andrahandsuthyrning och juridisk person tillåts. De har väl insett att det är lättare att sälja en BR på ritning där man får nycklarna om 1-2 år med de reglerna. Har själv köpt 2 sådana lägenheter just för uthyrning och det funkar hur bra som helst!

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
V vf98al38 skrev:
Det är inte din lägenhet, det är föreningen som äger lägenheten. Du äger rätten nyttja en viss lägenhet. Om du inte tänkt bo i lägenheten varför säljer du den inte? Praxis är ett år, hyr man ut utan tillåtelse kan det i slutändan sluta med att bostadsrätten förverkas.
Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det är
min lägenhet och vem som bor där skall BRF och andra skita i. Ungefär som det hus jag
äger, det är mitt hus och vill jag hyra ut det till Hells Angels så är det jag som bestämmer
det. Blir det en massa oegentligheter, så är det givetvis jag som ägare, som får stå till svars.
 
Karlia
O Orbital skrev:
Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det är
min lägenhet och vem som bor där skall BRF och andra skita i. Ungefär som det hus jag
äger, det är mitt hus och vill jag hyra ut det till Hells Angels så är det jag som bestämmer
det. Blir det en massa oegentligheter, så är det givetvis jag som ägare, som får stå till svars.
Börja inte om från början. Köper du en bostadsrättslägenhet (rätt att bo) kommer du bli besviken om du tror att det fungerar som något med äganderätt.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
O Orbital skrev:
Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det är
min lägenhet och vem som bor där skall BRF och andra skita i. Ungefär som det hus jag
äger, det är mitt hus och vill jag hyra ut det till Hells Angels så är det jag som bestämmer
det. Blir det en massa oegentligheter, så är det givetvis jag som ägare, som får stå till svars.
Det görs personkontroll och man tar en UC för att kolla inkomst och skulder. För att bli medlem accepterar du föreningens stadgar och regler. Vid försummelse, tex att man hyr ut till HA utan tillstånd kan du bli av med ditt medlemskap, och rätten till din lägenhet.
Och som tidigare sagt många gånger, du äger inte lägenheten, du äger ett medlemskap och rätten att bo i den, eller hyra ut den tidsbegränsat med tillstånd.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
O Orbital skrev:
Det kan inte vara möjligt. Om jag köper lägenheten, görs ingen personkontroll och det är
min lägenhet och vem som bor där skall BRF och andra skita i. Ungefär som det hus jag
äger, det är mitt hus och vill jag hyra ut det till Hells Angels så är det jag som bestämmer
det. Blir det en massa oegentligheter, så är det givetvis jag som ägare, som får stå till svars.
Du har "halvägs rätt", föreningen skall inte lägga sig i vem du hyr ut till. Men du får bara hyra ut om du har giltiga skäl för uthyrningen.
 
H hempularen skrev:
Du har "halvägs rätt"
Inte ens nära halvvägs skulle jag säga. Man äger ingen lägenhet om man köper en bostadsrätt. Man köper/äger en andel i en förening med viss nyttjanderätt enligt vad lag/stadgar/praxis reglerar. Endast i undantagsfall innebär det att man har rätt att hyra ut den lägenhet man har nyttjanderätt till.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.