Ja, det blir trångt.
Då blir det att tigga till dig ett pH-filter med backspolning.
Kalk, sand och vatten=betong, om inte filtermassan rörs om med jämna mellanrum så bränner den ihop. pH-filter med ventil går vattnet från toppen till botten, uppströms tvärt om. Sitter uppströms filtret mellan pump och tryckkärl går det ca 20-50 liter per minut genom filtret på en kort tid. Sitter det efter tryckkärlet är det bara flödet du tar ur kranen, kanske 5-8 liter, det blir aldrig någon lyft på massan. Det bildad snabbt kanaler och massan klumpar ihop sig.
 
P
Sådärja, en liten update!

Idag installerade vi pH filtret med goda resultat, först backspolade vi filtret och det var en hel del damm som kom ut med vattnet.

Filtret är nu kopplat i serie med vårat uran/kalk filter, pH filtret som nummer 1 för att boosta upp pH värdet rejält eftersom filtermassan i filter nr 2 som tar uran, reducerar pH värdet.

I filter nr 2 tas även allt kalk bort som pH filtret tillsätter för att höja pH.. jag vet det är lika snurrigt som det låter.

En hel vetenskap, mycket är tack vare Herr Morgans (Mogge) hjälp här på forumet.

Nu har vi iaf ett pH värde på ca 7.2 - 7.8, (svårt att se exakt på stickorna) och då går ALLT vatten genom filtren dvs ingen bypass.

Installation av blåa pH- och uran/kalkfilter under en trädäck med röranslutningar och samlingskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite nörderi :D
 
  • Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
P
Mogge till Falun kom...

Trodde denna vattencirkus äntligen var ur världen en gång för alla men icke.

Kom hem efter jobbet och tog den sedvanliga duschen och la märke till att vattnet luktade lite märkligt, gick sen ut i köket och mätte vattnet med sticka och såg att alkaniteten sjunkit från 80 till 40 och pH värdet ökat från ca 7. 2 - 7.8 till över 9.0 :thinking:

Det enda jag vet som är förändrat från igår är att pH filtret körde en backspolning inatt.

Kan det ha med hurvida uran/kalk filtret backspolar i synk med pH filtret??

Dessa inställningar är nu:

uran/kalk filter, backspola var 14 e dag eller efter 2 kubik vatten.

pH filter, backspola var 4 e dag.

Kan det hjälpa att öka intervallet på backspolningen till pH filtret? vi är lite lost :sweat:

Mvh Patrik & Malin.
 
Du skall nog göra några backspolningar bara. du kan öppna bypassventilen om du vill och då blanda in lite råvatten. Alkaliniteten är inte så viktig i detta fall eftersom du tar bort kalcium magnesium. Det blir lite högt i början. Står vattnet still i filtret under natten kommer pH sticka lite. Det har med kontakttiden som vattnet har med pH-massan. Det brukar lägga sig lite efter några veckor.
 
P
Dessvärre har vi ingen bypassventil på pH filtret!

När du nämner backspolning antar jag att du menar pH filtret? eller båda?
 
Jag hade visst svarat i fel tråd!!

a, pH-filtret. Det brukar finns ett vred på ventilen (huvudet), vattnet kan smaka lite kemiskt i början. Vad är det för pH-massor?
 
P
Haha.. är tanken som räknas :crysmile::crysmile:

Brände av 3 backspolningar på rad och blev av med lukten iaf.

Mätte pH igen idag och låg på runt 9 kanske strax under!

Efter lite googling står det att 9.0 i pH värde är ett idealiskt dricksvatten för kroppen så man kanske ska vara nöjd?

Detta filter har vi.. ska fyllas med magnodol (stavning?) 2-3 ggr om året.

Blå vattreningsfiltermodell Dilimun med digital display och svart lock, avsedd för att justera pH-värdet i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av teknisk data och installationsritning för avhärdningsfilter CA 30 DH och CA 75 DH.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror det är sand i botten?!

Kan du lägga upp en exempelbild på "vredet" du talar om?
 
Inte säker att det finns på denna ventil. Det ska isåfall finnas ett vred mellan inkommande/utgående vattenanslutnig på ventilen. Brukar stå bypass och serviceläge.
 
9 är inga problem.
 
P
På vårat andra filter har vi ett litet vred på sidan av toppen "hatten" men icke på pH filtret.

Är ju jäkligt svårt att se på en sticka vilken färg man har exakt och dom digitala som kjell och classe säljer verkar ju funka sisådär om man läser recensioner, så vad ska man mäta med egentligen för att få ett exakt värde?
 
Dom digitala är extremt känsliga och måste kalibreras innan användning.
SERA har bra pH-tester, det är regenstest som reagerar med en bra och tydlig färg. Finns på akvariebutiker eller på nätet. Sök på ”Sera ph” så hittar du.
 
  • Gilla
Patrik.L
  • Laddar…
P
Knappt 1 år fick det vara lugnt :thinking:

Vill du hjälpa mig att förlänga tråden Mogge?

Skulle idag fylla på lite magndol i PH filtret vi talat om tidigare i denna tråd, har sen i februari fyllt på magnodol med några månaders mellanrum då jag mätt upp låga ph värden på stickorna.

Dock kände jag med sugslangen (sughäverten) innan påfyllning att den tog i något som visade sig vara hyggligt fast kalk en bra bit upp i tuben!

Då instruktioner för filtret varit ganska bristfälliga vad gäller mängd vid påfyllning osv så är man ju delvis rädd för att man fyllt för mycket magnodol dvs 6 skopor istället för 1 osv.

Nu befarar jag alltså att massan bränt ihop trots att filtret backspolat med 4 dagars mellanrum sedan februari.

Vad är din spontana reaktion här Mogge eller för den delen någon annan kunnig vattenmästare?

Jag kan gärna vara den felande länken bara jag vet vad som gått fel, för om jag får en förfylld tub från leverantören som säger citat: "när ph värdet sjunker så tillsätter du enkelt mer filtermassa genom påfyllningshålet",men hur mycket massa ska man fylla på med varje gång?

Och i detta fall så verkar den gamla massan inte blivit helt förbrukad trots att ph värdet vid mättillfället varit lågt eftersom mina påfyllningar bara har byggt ett torn av magnodol, vad är felet?

Sen funderar jag på om avsyrningsfilter med backspolning som vi har, också har ett bärlager av sand eller om det bara är fyllt med kalk? Funderar nämligen på att öppna upp det imorgon dvs ta bort motorn/toppventilen och försöka få ur allt kalk och hoppas på att inte allt är fastbränt.. isåfall behöver jag även sand? eller?


Mvh Patrik.
 
Ja, man lägger en grövre sand i botten för att få bra flöde runt sugdysan. Ibland även en mindre storlek sand också.
Det är inte så bra att bara köra magnodol. Vi brukar blanda akdolite och magnodol för att förhindra att den brinner ihop så lätt. Jag har även märkt att vissa vatten inte ”äter” hela massan. Det blir en restprodukt kvar. Om inte pH går upp trots att massa finns, så är massan förbrukad. Då är det bäst att tömma ur allt och börja om. Kör man bara magnodol skulle jag backspola varannan dag. Den bränner väldigt lätt ihop.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
Ja detta vattenavsnitt är ju helt galet styrt av så otroligt många parametrar som ska klaffa med varandra, känns fel att kalla ett avsyrningsfilter med backspolning för helautomatisk blir ju inte helt sant i detta läge om man måste plocka isär hela tuben var 6e eller 12e månad för att "renovera". Sen är det ju inga små lätta tuber man kastar runt hursomhelst heller.

Mina tankar återkommer till den först nämnda lösningen utöver denna tub med backspolning och kalk, dvs en feeder motor och tillhörande tank för att enkelt injicera PH medel rätt in i vattenledningen och slippa allt kladd med kalk och risk för att det stelnar.

Men om jag ska fixa till befintligt filter så behöver jag följande efter att jag våldat ut den gamla massan.. guida mig gärna!

1. Akdolit/Magnodol 50/50 mängd?

2. Sand i botten? vilken sand? mängd?

3. Olika lager?

Lägger upp en bild på det kalket vi har använt.
 
  • Förpackning av Akdolit Magnodol CM 1, 25 kg, använd för vattenbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad hade du för storlek på tuben?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.