Hej allihop !

Vi gärna dela med mig mitt pool projekt som jag börjar med 2021-02-30.

inköp från Polen ( dreampools )
6.5x3x1.55
Kommer komplett med värmepump och samtliga tillbehör för att göra det själv.

Vi bygger ut en befintlig altanen så att vi bibehåller samma storlek av altanen idag inklusive poolen.

altanen ligger 1200mm ovan mark, vilket innebär jag behöver gräva ca 450mm inkl betong platta för poolens botten skall vilka på.

gåtan jag inte kan lösa är att resten av poolen som inte är under mark, tänkte bygga en trä konstruktion runt om, håller den ?

OBS HUS MED KÄLLARE
Poolen ligger ca 4m från huset .

TIPS.RÅD.KRITIK
Vi tar emot allt

mvh Janan
 
  • Satellitbild över ett bostadshus med markerat område för ett pågående poolprojekt i anslutning till altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-modell av hus med utbyggd altan och poolprojekt ovan mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Datorgenererad bild av ett husprojekt med en utbyggd altan och en pool bredvid huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett datorprogram som visar en 3D-modell av ett hus med en intilliggande altan och en planerad pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning av ett hus med nybyggd altan och inbyggd poolprojekt i bakgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt bygge.
Är det ok priser att beställa komplett från Polen?

Håller med trä gör det ju om du dimensionera och bygger rätt men vore det inte enklare att mura upp med lecablock?
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Handen på hjärtat så kostar det 80000kr till min dörr exklusive lyftkran utan pool tak !

Lecablock absolut, skall man lämna tomrum runt hela poolen ?
Alltså om poolen är 6.1x2.6 ytter mått så skall murens invändig mått vara större och hur mycket större ?

fått instruktioner dock för nedgrävning!!!
 
  • Teknisk ritning av en poolmodell "DONAR 6,50 x 3,00 x 1,55 m" med måttangivelser och detaljer för konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Janan_mansour skrev:
Handen på hjärtat så kostar det 80000kr till min dörr exklusive lyftkran utan pool tak !

Lecablock absolut, skall man lämna tomrum runt hela poolen ?
Alltså om poolen är 6.1x2.6 ytter mått så skall murens invändig mått vara större och hur mycket större ?

fått instruktioner dock för nedgrävning!!!
Ok, svår fråga som jag inte kan svaret på hehe men inga rekommendationer från tillverkaren gällande installation?
Annars får du nog svar av någon här inne snarrt :=)
 
  • Gilla
Olsbx
  • Laddar…
Så här menar jag , kan även gå på 100x100 tryckimpregnerad regel !
 
  • Grundläggning för byggprojekt med blåfärgad isolering och 100x100 tryckimpregnerad regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Kolla med leverantören vad de säger. Skulle det bli en reklamation längre fram så är det inte så kul om det blir strul.
 
  • Gilla
lillanna_81
  • Laddar…
Jag har pratat med leverantör , dem rekommenderar leca block och fyllning av torr cement, men om vi tänker utanför ramarna så hur fungerar pool med stål ram som säljes över allt idag, dem håller sig bra med några stål rör ?
 
T
Rätta mig om jag har fel men glasfiber pool har väl väldig tunna väggar därav ska man motfylla med torr cement?
Du skulle kunna sparka hål i den med foten om man inte har något på andra sidan som står emot.

Jag valde bort glasfiber så vet inte säkert hur det är men det är vad jag hört.

För övrigt , trippelkolla så det inte är en polyesterpool bara då det är från Polen
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Se bild för er som är kunniga och har materia kännedom
 
  • Sektionsillustration av poolvägg med numrerade lager inklusive gelcoat, glasfiberförstärkning och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
T
Har läst om att polyester i glasfiber släpper igenom vatten och kan efter 5-10 år göra att det blir bubblor och mögel.
Men låter dom som har mer kött på benen svara på detta.

Man ska dock vara kritisk när man väljer stomme så man inte går på en nit. Lita inte blint på alla har samma kvalitet.
 
Håller med 100%

Det lustiga är att alla svenska pool leverantörer importerar från Polen, Litauen, Tjeckien , och lägger 200% påslag !

min granne byggde en exakt sådan från en svensk leverantör för 270tkr.

Vi måste erkänna också att glasfiber pool börjat bli populär i Sverige tack vore pris och kort installations tid.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Se bilens logo reklam
 
  • Leverans av stor pool på lastbil med företagslogotyper på skåpbil och hemsidadress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul Att följa, ska i höst/vår beställa en i samma storlek men med tak.
 
Om poolen är självbärande (dvs skulle kunna stå ovanpå jorden och ändå hålla) så är det fritt fram att göra hur som helst.

Om den inte är självbärande måste du nog vara väldigt noggrann med hur den stagas upp, med tanke på att väldigt stor del av poolen kommer vara ovanför marknivå
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.